Hur tabu är ordet negress?

Om man ska vara petig, så är blues en kombination av traditionell afrikansk musiken, europeisk och amerikansk folkmusik och har alltså har sitt ursprung i USA.
Vilket jag är medveten om, men kan man beskriva bluesens historia utan att ta upp de etniska aspekterna också?
 
Kan det bero på att alla folk, i stort sett, har använd bågen vid både jakt och militära företag. Så den har inget som helst specifikt med indianer att göra, Möjligtvis då de sydamerikanska blåsrören...
Jag citerar mig själv "Vad det har med uttrycket "neger" att göra förstår jag inte" och lägger till ett frågetecken. Det är alltså en fråga riktad till dig.
 
Vilket tycker du är vettigast och mest korrekt beskrivande att säga, afrikansk musik (som det heter) eller negermusik?

Det är ju en total ickefråga för de allra flesta människor.
Afrikansk musik? vad är det? Det finns ju ett otal changerar som spela s på den afrikanska kontinenten. Blues vet väl de flesta musikintresserade vad det är och vilka rötter den har.
 
Ett ord som pekar ut hudfärg och kön, och som helt hör hemma i en rasistisk diskurs.

Jag håller med dig om att n-ordet inte skall användas, i varken maskulin eller feminin variant. Men blir lite fundersam när du säger "ett ord som pekar ut hudfärg och kön". Menar du att det inte är okej att använda hudfärg och/eller kön som del av en beskrivning av någon?
 
Jag håller med dig om att n-ordet inte skall användas, i varken maskulin eller feminin variant. Men blir lite fundersam när du säger "ett ord som pekar ut hudfärg och kön". Menar du att det inte är okej att använda hudfärg och/eller kön som del av en beskrivning av någon?
Fråga polisen vad de skulle anse om det...
 
Jag håller med dig om att n-ordet inte skall användas, i varken maskulin eller feminin variant. Men blir lite fundersam när du säger "ett ord som pekar ut hudfärg och kön". Menar du att det inte är okej att använda hudfärg och/eller kön som del av en beskrivning av någon?
I det aktuella ordet görs det ju på ett nedlåtande/förnedrande vis.
 
Ja, det håller jag med om! Fick bara för mig att det inte skulle vara okej alls att typ säga "den mörkhyade kvinnan" eller "den ljushyade mannen", för det tycker jag nog att det är...:)
Om det inte skulle vara OK så förutsätter det ju att det skulle vara något negativt med att ha mörkare hud? (och därmed "finare" att vara ljus hyad)

Så är det ju verkligen inte!

det är en himmelsvid skullbad mot att använda ett ord med koppling till slaveriuet som n-ordet är. Det är inte den ursprungliga betydelsen av ordet som är fel utan hur det användes och av vem. Dvs nedsättande, och idag som en kvarhängande symbol för förtryck
 
Afrikansk musik? vad är det? Det finns ju ett otal changerar som spela s på den afrikanska kontinenten. Blues vet väl de flesta musikintresserade vad det är och vilka rötter den har.
changerar? Menar du genrer?

Första stycket på sidan du länkade till:
This site is devoted to traditional African American spirituals, and some information is given about the early Gospel songs.

Så varför inte kalla det African American spritituals?
 
Ja, det håller jag med om! Fick bara för mig att det inte skulle vara okej alls att typ säga "den mörkhyade kvinnan" eller "den ljushyade mannen", för det tycker jag nog att det är...:)
Sådana saker är väl oproblematiska. Jag skulle väl undra vad du menade med "ljushyad". Är han ännu blekare än vita i allmänhet? Men då får jag väl fråga vad du menar.
 
changerar? Menar du genrer?

Första stycket på sidan du länkade till:
This site is devoted to traditional African American spirituals, and some information is given about the early Gospel songs.

Så varför inte kalla det African American spritituals?
Changera (kan också stavas sjangsera) betyder ju förändras till det sämre så jag fattar inte heller.....
 
Sådana saker är väl oproblematiska. Jag skulle väl undra vad du menade med "ljushyad". Är han ännu blekare än vita i allmänhet? Men då får jag väl fråga vad du menar.

Jag tycker det är ganska problematiskt ens att du delar upp den vita människan i olika grader av vithet. En tysk kansler, senare führer och diktator i Tyskland pysslade med såna frågeställningar en gång i tiden...
 
Jag tycker det är ganska problematiskt ens att du delar upp den vita människan i olika grader av vithet. En tysk kansler, senare führer och diktator i Tyskland pysslade med såna frågeställningar en gång i tiden...
Men jösses. Det är ju inte ens det jag gör. Jag funderar på vad jag skulle uppfatta att "en ljushyad man" öht betyder om någon sa så om någon annan person.
 
Ja, det håller jag med om! Fick bara för mig att det inte skulle vara okej alls att typ säga "den mörkhyade kvinnan" eller "den ljushyade mannen", för det tycker jag nog att det är...:)
Ja men inte säkert att folk fattar vad du menar för om du säger att någon är ljus kan det vara någon med hy som Rihanna men det kan också vara en som blir röd efter fem sekunder i solen..... Vem jämför man med liksom?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi som både människor och föräldrar är öppna toleranta människor och har försökt fostra våra barn i samma anda. Det har så här långt...
2
Svar
32
· Visningar
3 810
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 402
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp