Bukefalos 28 år!

Hur tänka vid köp av häst?

T

TaylorSwift

Hej!
Jag ska köpa en ny häst och hade tänkt att testa lyckan genom olika försäljningstall.

så jag vill veta vad ni tycker om denna typen av försäljning?
Har ni någon gång råkat utför ett oseriöst stall?

Jag söker ju häst för en mindre summa då jag ej har högre tävlingambitioner och har förstått att det är betydligt svårare att hitta ett seriöst stall som säljer hästar som ej tävlar så mkt eller för relativft billig peng. såvida hästen inte är över 15då.

Har också en fråga hurvida ni tycker en 15årig häst är gammal el inte?
Jag tycker inte 15är någon ålder alls för en häst men jag vill ju kunna glädjas och ha kul med min häst i många år framöver och om 5år är ju hästen faktiskt 20 och inte säkert att den håller för den ridning jag vill få ut... Då hamnar man ju genast i en svår sits där man inte har möjlighet att ha 2 hästar men samtidigt komma vidare med träningar och tävlingar.

Diskuterade detta med mina föräldrar och tänkte att man kunde låna ut som sällskap/promenadridning samtidigt som man har en annan häst men är det lätt att låna ut en såpass stor häst till sällskap? Och man är ju aldrig riktigt säker på att hästen inte kommer tillbaks till en mitt i vintern när man inte har plats...

Vad tycker ni?

Till moderator; Detta är INGEN annons, jag bara rådfrågar kloka buke ;)
 
Sv: Hur tänka vid köp av häst?

Finns väl endel oseriösa försäljningsstall, men man kan bli lika lurad privat.

Tror nog de flesta försöker göra rätt för sig.
 
Sv: Hur tänka vid köp av häst?

15 år är inget för en häst som hållts frisk och i form..
En häst på 15 år som inte gjort nåt på ett tag och ska
ridas igång kanske inte är så lyckat, trots att vissa kan bli
gamla och fina.
 
Sv: Hur tänka vid köp av häst?

Jag vet faktiskt inte vad det finns för typer av förmedlare som har typen av häst du söker. En 15-årig häst tycker jag inte heller är en såvida hög ålder. Bra läromästarålder!

Var du än köper häst så börja med att kolla om hästen är besiktigad innan du åker och kollar. Ta med dig någon för en second-opinion när du provrider. Filma provridningen! Om du bestämmer dig för köp, begär ny besiktning-på klinik och var med på besiktningen!! Be också om att få kontaktuppgifter till förra ägaren och ring denna, kan vara svårt med importhäst-men du kan få info som är guld värd om beteende, skador osv.

Lycka till!
 
Sv: Hur tänka vid köp av häst?

Jag handlar i stort sett alltid av hästhandlare! Vänd dig till stora hästhandlare som är rädda om sitt namn!
 
Sv: Hur tänka vid köp av häst?

Rekomenderar även om det är dyrt att få blodprov ner fruset från hästen. Så har man bevis om hästen varit drogad!

Mvh
Emma
 
Sv: Hur tänka vid köp av häst?

Tack för alla svar! :bow:

Jag ska ha med mig fler på provridningarna. Mamma och en mkt hästkunnig (vuxen)kompis.

Hur hittar man försöljningstall?
Pm:a gärna om ni har nåt speciellt namn! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 497
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: Grazing
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 938
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 548
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp