Bukefalos 28 år!

Hur tänker de - ang rådgivande

gylle

Trådstartare
De gör en drive med utskick till alla unghingstägare (antar jag) för att de vill få fler svenska hingstar visade på rådgivande.
Samtidigt höjer de priset för rådgivande och lägger dessutom på medlemskravet, vilket inte precis gör att det blir en "billig" bedömning, en bedömning som inte ens resulterar i några som helst siffror eller ett skriftligt bedömningsprotokoll.
Hur många som inte redan är medlemmar är sugna på att betala en medlemsavgift i slutet av november för en visning som inte ens är någon officiell visning ?
De hade svårt att få folk att visa när det var goda tider och visningen kostade 1000:- har hört många kommentarer då att det är billigare att visa på treårs och ger officiella siffror.
Nu när det är dåliga tider och de flesta håller igen på kostnaderna då höjer de priset till 1300 + medlemsavgift (skiljer ju lite efter val men hamnar ju mellan 500-1000:-) alltså kostar det nu 1800 - 2300:- för ett par minuters inofficiell visning med endast muntligt omdömme känns som lite magstarkt att då tro att det skall uppmana fler att visa fram sina unghingstar.
Normalt brukar man ju liksom sänka priset om man vill locka till sig mkt "kunder" och kör reklamdriver för detta inte höja :confused:
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Ja, det känns ju väldigt smart:mad: De kanske försöker gallra?
Min ena uppfödning ska visas om han inte är för överbyggd, hoppas att ägaren känner till detta, annars kanske man drar sig för att anmäla?
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Ja man undrar lite vad de tänker. De vill ju uppmana fler att visa fram, de som framförallt borde vara de som de vill locka fram är de som inte själv kan bedöma vad de egentligen har hemma i hagen, de som vet vad de har kommer naturligtvis inte att backa för avgiften eller så anmäler de direkt till bruks istället. Men frågan är hur många som inte har kunskap att bedöma själva och som just riskerar att skära bra hingstämnen som lockas att visa när priset är så högt, de flesta tror ju inte riktigt att de verkligen har fått fram något som räcker till utan backar säkert. Tror de kommer missa många pga det. Absolut tror jag de tappar massor bland 1,5 års hingstarna med så hög prissättning. Är ju liksom bara en fingervisning i den åldern och de bra rekommenderas bara till ny rådgivande, och vem har lust att betala 2 rådgivande med den prissättningen ?
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

En sak som de skulle kunna göra som gjort det betydligt vettigare ang medlemsavgiften är som många klubbar har löser man så sent på året så gäller det även för nästa år, många av de visade är ju 2,5 och 3,5 vilket innebär att det är aktuellt för dem med visningar nästa år (3års o kvalitet) eller då bruks för de som rekommenderas vidare. Så då finns det ju mer nytta med medlemsavgiften än att bara gälla för ett par minuters inofficiell visning.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Ja, det vore en bra ide, om man som hingstägare vill visa, men är osäker på vad man har, tror jag att man tänker sig för både en o två gånger när det kostar såpass, dessutom som du sa, utan att få bedömmningen på papper...
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Ni som ev ska på Rådgivande med förhoppningsfulla hingstämnen - har ni sett o läst att det nu är löshoppning på nytt sätt? 3 hinder , internationella modellen, även galopp på åttvolt i mitten i stället för på spåret.
Sen blir det väl samma modell i övriga unghgästtester men knappast 2012 skulle jag tro. Jag gillar denna modell, blir bättre hoppning för gångartshästar och bra galopp på spåret är svårt att få till, men lite kort varsel för de som ska gå redan i höst.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Jag ska genast informera ägaren till min uppfödning, ifall hon inte har sett det! Bra att du skrev det här:D
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Ni som ev ska på Rådgivande med förhoppningsfulla hingstämnen - har ni sett o läst att det nu är löshoppning på nytt sätt? 3 hinder , internationella modellen, även galopp på åttvolt i mitten i stället för på spåret.
Sen blir det väl samma modell i övriga unghgästtester men knappast 2012 skulle jag tro. Jag gillar denna modell, blir bättre hoppning för gångartshästar och bra galopp på spåret är svårt att få till, men lite kort varsel för de som ska gå redan i höst.

Läste det och löshoppningen är ju en bra nyhet för många även om det blir lite negativt för de som glänser med mkt stark taxering och hinderklokhet då de tappar möjlighet att knipa extra points för den biten men även de kan ju tappa lite självsäkerhet i främmande miljö och då har ju även de nytta av att hoppningen är enklare.
Galoppen är jag inte lika förtjust i och definitivt tycker jag det är alldeles för kort tid att införa det redan nu till rådgivande. Ett moment som klart kommer att orsaka förvirrade unghästar, det är nog tur att de får en förenklad hoppning efter att blivit utsatta för den förvirringen först :angel:
Jag är faktiskt mer än lite bekymrad över denna visningsform av galoppen och det för att det definitivt skapar problem med inträningen för oss som inte har en stab av personal att använda. Jag tex jobbar själv 98% av tiden med unghästarna och har max en person jag kan få ut på något sånär regelbunden basis för bistånd med träningen men inte sjutton går det att träna in denna galoppövning på två personer. Det måste ju liksom vara lite hästvant folk för att stå och dirigera en lösgalopperande unghäst i ridhuset. Nej jag gillar inte alls denna ändring då jag tror den kommer att föra med sig väldigt många hästar som är helt oförberedda för detta moment på visningarna då det inte är något som är enkelt att träna in. Att lära dem att lösgaloppera runt yttervarvet är väldigt mkt enklare och mindre personalkrävande coh jag tycker inte alls det är svårt att få fram en bra galopp på de som faktiskt har en bra galopp om man bara låter bli att jaga runt dem med piskor så brukar inte det vara någon konst.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

o du har ändå ridhus.. Tänk dig o i bästa fall ha en paddock! Klart man måste åka iväg o träna inför såna saker. Men den mesta träningen sker ju ändå hemma. Låter omständigt och dyrt! Spar hellre de pengarna o kör direkt på bruks om jag visste att jag hade nåt riktigt bra!
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Ni som ev ska på Rådgivande med förhoppningsfulla hingstämnen - har ni sett o läst att det nu är löshoppning på nytt sätt? 3 hinder , internationella modellen, även galopp på åttvolt i mitten i stället för på spåret.
Sen blir det väl samma modell i övriga unghgästtester men knappast 2012 skulle jag tro. Jag gillar denna modell, blir bättre hoppning för gångartshästar och bra galopp på spåret är svårt att få till, men lite kort varsel för de som ska gå redan i höst.

TACK !!! Nu vet hon som ska visa min 2åring om de iaf =)
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Ja i år känns det ju mer än lovligt rörigt, det finns inget AVN, det finns inget fastställt om hur bruks egentligen skall gå till, det heter ju som så att minst två domare från avn skall ingå i de tre domare som dömer rådgivande. Hur ser det då ut på den biten nu när AVN inte består av i stort sett några domare alls eller har jag missat något. J-O O avgick väl också. I Bollerup tex döms rådgivande av Leif som har avgått, JO som väl också har avgått och från avn ingår avns veterinär för det är väl fortfarande det område MB har i AVN. Det är ju ingen hemlighet att alla domare har lite olika åsikter så hur mkt säger det egentligen om AVNs inställning till hingsten att visa upp den för domare som inte någon av dem som det ser ut nu kommer att vara delaktiga i den faktiska bedömningen på bruks (förutom då veterinären), man börjar ju nästan undra nu hur de alls skall få ihop allt fram till bruks.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Ni som ev ska på Rådgivande med förhoppningsfulla hingstämnen - har ni sett o läst att det nu är löshoppning på nytt sätt? 3 hinder , internationella modellen, även galopp på åttvolt i mitten i stället för på spåret.
Sen blir det väl samma modell i övriga unghgästtester men knappast 2012 skulle jag tro. Jag gillar denna modell, blir bättre hoppning för gångartshästar och bra galopp på spåret är svårt att få till, men lite kort varsel för de som ska gå redan i höst.

Hoppmodellen har de gått ut med men vart hittar du galoppen i 8volt ? Det ser jag ingenstanns iaf ? Eller e jag blind ? (inte helt otroligt då jag ibland har "selektivt" seende ;) )
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Hoppmodellen har de gått ut med men vart hittar du galoppen i 8volt ? Det ser jag ingenstanns iaf ? Eller e jag blind ? (inte helt otroligt då jag ibland har "selektivt" seende ;) )

Stod i senaste ridsport
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Stod i senaste ridsport

Fullt möjligt (har missat göra adressändringen dit nu när eftersändningen upphört...)

Men det står inget om det under råd och anvisningar på ASVHs hemsida.
Där står bara om den nya hoppmodellen...
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Hur lär man hästen galoppera i en åtta? Känns som att det kräver en jäkla massa folk, och i och med det även en risk att nån blir översprungen av en förvirrad häst, om inte alla männsikor tänker likadant samtidigt`.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Fullt möjligt (har missat göra adressändringen dit nu när eftersändningen upphört...)

Men det står inget om det under råd och anvisningar på ASVHs hemsida.
Där står bara om den nya hoppmodellen...

Här är banskissen som fanns i senaste ridsport, lägg alltså märke till att banskissen anger 24 meter som bredd på ridhuset hur många har 24 meters banor om detta nu skall införas på alla visningar så kommer det inte att bli helt lätt för arrangörerna att hitta ställen som fungerar.
Hästarna skall alltså visa galopp på åttvolt innanför löshoppningsbanan vilket ger en bana som är ungefär 30 x 18 (kanske) på det utrymmet skall unghästar som ofta kan vara lite yviga och obalanserade galoppera på åttvolt med snyggt och prydligt byte av galopp för inte blir det någon höjdare med korsgalopp på den banan, nej den biten köper jag inte som att det skulle vara en förbättring tvärtom.
En annan sak jag missat när jag läste är att det nu verkar som att man inte alls själv deltar i sin hästs visning utan både lösgalopp och löshoppning genomförs av ett funktionärsteam. Och det som gör mig riktigt rädd är sista raden. Den här ändringen slår igenom redan i höst på den rådgivande bedömningen och LB kommer att åka ut till naturbruksgymnasierna för att öva med eleverna :eek: Menar de alltså på fullaste allvar att visningen skall överlämnas till ett funktionärsteam bestående av gymnasieelever :crazy: :eek:

nyalosh.jpg
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Håller med dig om sista meningen! Har själv vart och kollat på rådgivande där okunniga elever som piskförare har förstört hästars uppvisningar och säkert gett dem en upplevelse som det tar tid att komma över.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Här är banskissen som fanns i senaste ridsport, lägg alltså märke till att banskissen anger 24 meter som bredd på ridhuset hur många har 24 meters banor om detta nu skall införas på alla visningar så kommer det inte att bli helt lätt för arrangörerna att hitta ställen som fungerar.
Hästarna skall alltså visa galopp på åttvolt innanför löshoppningsbanan vilket ger en bana som är ungefär 30 x 18 (kanske) på det utrymmet skall unghästar som ofta kan vara lite yviga och obalanserade galoppera på åttvolt med snyggt och prydligt byte av galopp för inte blir det någon höjdare med korsgalopp på den banan, nej den biten köper jag inte som att det skulle vara en förbättring tvärtom.
En annan sak jag missat när jag läste är att det nu verkar som att man inte alls själv deltar i sin hästs visning utan både lösgalopp och löshoppning genomförs av ett funktionärsteam. Och det som gör mig riktigt rädd är sista raden. Den här ändringen slår igenom redan i höst på den rådgivande bedömningen och LB kommer att åka ut till naturbruksgymnasierna för att öva med eleverna :eek: Menar de alltså på fullaste allvar att visningen skall överlämnas till ett funktionärsteam bestående av gymnasieelever :crazy: :eek:

nyalosh.jpg

Det är ju inte bara en liten tankevurpa, utan ett fullständigt TILT (för att använda en flipperspelsterm) :eek:
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Här är banskissen som fanns i senaste ridsport, lägg alltså märke till att banskissen anger 24 meter som bredd på ridhuset hur många har 24 meters banor om detta nu skall införas på alla visningar så kommer det inte att bli helt lätt för arrangörerna att hitta ställen som fungerar.
Hästarna skall alltså visa galopp på åttvolt innanför löshoppningsbanan vilket ger en bana som är ungefär 30 x 18 (kanske) på det utrymmet skall unghästar som ofta kan vara lite yviga och obalanserade galoppera på åttvolt med snyggt och prydligt byte av galopp för inte blir det någon höjdare med korsgalopp på den banan, nej den biten köper jag inte som att det skulle vara en förbättring tvärtom.
En annan sak jag missat när jag läste är att det nu verkar som att man inte alls själv deltar i sin hästs visning utan både lösgalopp och löshoppning genomförs av ett funktionärsteam. Och det som gör mig riktigt rädd är sista raden. Den här ändringen slår igenom redan i höst på den rådgivande bedömningen och LB kommer att åka ut till naturbruksgymnasierna för att öva med eleverna :eek: Menar de alltså på fullaste allvar att visningen skall överlämnas till ett funktionärsteam bestående av gymnasieelever :crazy: :eek:

nyalosh.jpg

MEN den skissen är INTE den som används på ASVHs hemsida... Utan där använder de bara HOPPbiten så jag tror inte de kommer använda 8voltsmodellen på rådgivande då det som sagt fortfarande inte står med i råd och angivelser på ASVHs hemsida... Vad sen Ridsport än skriver är det ju ändå ASVHs råd och anvisningar som gäller !
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Samtidigt så är det LB som säger att det skall användas redan till rådgivande och att han skall ut och undervisa eleverna och han är väl om någon väl insatt i hur de kommer köra det som en av väldigt få kvarvarande domare i avn och han skall ju dömma på flera av platserna. Varför skulle han säga att det skall införas redan till rådgivande om så inte vore fallet.
 

Liknande trådar

Avel Min 2-åriga hingst ska visas på rådgivande bedömning i NWB i slutet på Augusti. I samband med det känner jag att det skulle vara...
Svar
2
· Visningar
1 174
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp