Bukefalos 28 år!

Hur tänker de - ang rådgivande

Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Samtidigt så är det LB som säger att det skall användas redan till rådgivande och att han skall ut och undervisa eleverna och han är väl om någon väl insatt i hur de kommer köra det som en av väldigt få kvarvarande domare i avn och han skall ju dömma på flera av platserna. Varför skulle han säga att det skall införas redan till rådgivande om så inte vore fallet.

Då får du nog hälsa LB att han ser till att de står på ASVHs hemsida med. För som de e nu tolkar jag det inte som att åttvoltsgaloppen ska va med och då kommer heller inte min unghingst tränas på de...
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Då får du nog hälsa LB att han ser till att de står på ASVHs hemsida med. För som de e nu tolkar jag det inte som att åttvoltsgaloppen ska va med och då kommer heller inte min unghingst tränas på de...

:confused: Varför skulle JAG hälsa honom det för att det står så i artikeln vilket jag förmedlar vidare för att du inte hade läst den ?
Är ju inte första gången det brister i information ang ändringar så jag är inte särskilt förvånad.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

:confused: Varför skulle JAG hälsa honom det för att det står så i artikeln vilket jag förmedlar vidare för att du inte hade läst den ?
Är ju inte första gången det brister i information ang ändringar så jag är inte särskilt förvånad.

Okej du citerar ridsport när du säger att LB sagt så ?

Men sen när är det som står i tidningen fakta ?
Det är ju inte ASVH själva som gjort artikeln ?
Men det är ju inte värre än att man (jag) mailar och frågar ASVH så slipper vi bli osams då vi ju bara hänvisar till olika källor =)
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Det kanske inte är meningen att man ska träna på det, går ju åt spec banbygge och ett antal synkade medhjälpare. Detta är vanligt sätt att visa utomlands och hästarna visas ju vägen mha funktionärer så de har inget val sas. Avslöjar nog balans och självbärighet eller brist på detta. Eller så ska det vara med endast på bruks. Ifall det blir ngt bruks olch ifall vi har nån AVN?
Sammantaget kan väl säga att finns förbättringspotenhtial v g informationen!
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Verkar ju verkligen vara en bra ändring det här med åttvolt - Utdrag från Hjördis referat om hur lyckat det var i Verden. 14 personer behövdes för att genomföra det vilket gör att det lär inte vara många som har möjlighet att träna på det och uppenbarligen skapar det rejäl förvirring hos hästarna som inte tränat på det innan, hur kul är det att sumpa ett helt bruksprov på att hingsten tex går omkull i denna övning, det räcker ju också att de blir förvirrade och osäkra iom att de skall hoppa direkt efter hur mkt kommer det att sitta kvar i hoppningen ett par minuter senare. Usch när man läser detta så känns det verkligen inte som en höjdar ändring, tur att det bara är treåringarna som drabbas av det så att möjligheten för de som inte önskar sätta sin hingst på något sådant kan välja att helt enkelt vänta ett år med att visa den.

""Åttan" stökade till hingstvisning
VERDEN, TYSKLAND: Förvirrade hästar, varav flera gick omkull. Det var inte helt lyckat när systemet med att visa unga hopphingstar på en åtta hade premiär.
I strålande höstsol visades 91 hannoveranska 2,5-åriga hingstar, först på trekantspåret och sedan i Niedersachsenhalle. Först kom 52 dressyrhingstar och därefter 39 hopphingstar. Det var under löshoppningens premiär för "åttan", Ett system som innbär att hingstarna ska trava och galoppera i en åtta för att visa intelligens och balans med mera. 14 personer gick åt att lotsa hingstarna runt banan och många av hingstarna blev förvirrade när det viftades med piskar överallt. Flera gick omkull, en Monte-Bellini kunde inte fullfölja och ägaren missar ett mycket bra försäljningstillfälle. Det tog också mycket längre tid än när hingstarna fångas och travas fram.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Efter första omgången rådgivande kan vi väl konstatera att det verkar bli manfall i år, 3 platser inställda. Bara 100-talet verkar komma till visning och då är väl 1/3 1-åringar (dvs ganska ointressanta) Antingen drar uppf öronen åt sig pga den oklara infon ang såväl genomförande som nämnd eller så saknas intresse för denna visning av andra orsaker. Dags att göra ngt radikalt. I andra uppfödarländer är motsv uttagningar välbesökta med en stor andel av årskullen visade och lysande marknadsplatser där många säljer f a de hingstar som inte tas ut för vidare prov. Det kunde svenska uppf också behöva.
Hur ska "rådgivande "utformas för att bli bättre?
Bindande och officiell exteriörbedömning för 2 år o äldre?
Poäng på t ex hoppning o gång?
Marknadsföring, t ex gemensam katalog på nätet ?
Bättre dagar o platser??
Kläm fram ngt så vi kan ge ASVH lite hjälp, det verkar behövas!
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Jag tror faktiskt det är kostnaden som får de flesta att backa, det blir alldeles för dyrt för en helt inofficiell visning där du inte ens får poäng. Redan innan var kostnaden hög i år har de som sagt höjt priset samt lagt på medlemskravet, det blir en helt orimlig kostnad för den typen av visning. Att dessutom ta fullt pris för medlemsavgift i november månad när det inte finns fler arrangemang resten av året är helt uppåt väggarna. De hade säkert fått fler 2,5 åringar om de hade låtit medlemsskap som löses så här sent gälla även för nästa år iom att de flesta som visas fram kommer att visas på 3 års till våren så skall ändå medlemsskap lösas för nästa år och den kostnaden hade då inte bara gällt för en liten inofficiell visning. Även utan medlemsskapskostnaden så är kostnaden för att visa hög jämfört med tex att visa på treårs som ändå är en officiell visning där hästen får det dokumenterat. Det är verkligen fel läge att höja upp priserna som de gjort nu när alla drar in på kostnader med tanke på hur marknaden ser ut, lägg där till att det säkerligen inte kommer bli många hingstar på bruks jag tror vi kommer se en rejäl sänkning i antal anmälda hingstar även där med låga betäckningssiffror och hur hästmarknaden ser ut idag så tror jag faktiskt inte många investerar de pengarna i att ta fram hingstar om de inte har något riktigt outstanding stående hemma i stallet redan.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Kom på ytterligare en sak och tex här nere går massor av unghästar fortfarande kvar på bete, med den varma hösten med massor av grästillväxt kombinerat med de otroligt dåliga skördarna som här nere drabbat framförallt halm o spannmål men även hö så stallar många inte upp förrän det verkligen behövs, har nog aldrig varit med om att det går så mkt hästar kvar ute i november månad, hade en granne som plockade in i förrgår men fortfarande går ett par andra i närhetens alla unghästar fortfarande ute, några av dem är sådana som jag sett visa förr och ingen vill nog visa fram en häst direkt från betet så då blir det naturligtvis så att de gjort valet att hellre låta de gå kvar ute och inte visa.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Jag tror även ryktet om att det ska bli enklare att importera sperma och få gröna papper på avkommorna gör att en del inte satsar på att ta fram hingstar. Efterfrågan på unga gröngölingar blir då lägre skulle jag tro, och det är också många stoägare som tycker att det finns finare och flashigare hingstar utomlands.

Ja, här blommar rosorna om i min trädgård nu, och en hel del hästar går som sagt på bete ännu. Nu väntas medeltemperaturen bli under 4 grader inom den närmaste veckan, så då kanske de tas in.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Men det har väl alltid skickats utskick till unghingstägare om att visa på rådgivande? Iaf de senaste 4 åren.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

*KL*

Någon som visat sin unghäst i Jälla som kan berätta hur de gick för hingstarna med det nya systemet ?
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Jag visade min på Jälla. Jag tyckte väl att det funkade bra. Min häst hade absolut inge problem att hoppa den hinder kombinationen. Och eleverna frågade när man kom in i ridhuset hur mycket hjälp man ville ha. Och drev dom fel var det bara säga till driv så där istället. Så jag tycker det gick bra.

Länkar med en film så ser ni hur det funkade.

http://youtu.be/7k0XNJIE4yI

Sen att det var svin dyrt att visa är en annan sak.
Jag har aldrig visat häst så detta var prefekt inför 3års testet i vår.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

*KL*

Någon som visat sin unghäst i Jälla som kan berätta hur de gick för hingstarna med det nya systemet ?

Det blev bara den nya varianten av hoppning, åttan användes inte (klokt nog), så blev bara en förenkling för hästarna för den löshoppningen är mkt lättare än med bara två hinder. Åttan får vi väl se först på bruks.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Ett tips inför treårs smacka inte använd pisken om hästen inte går fram en enstaka smackning någon gång ok men som ni höll på i filmen så åker poängen ner som en sten för ingen kan missa att hästen inte är villig, även när han väl gick fram så fortsatte ni att smacka silvertejp över munnen och ett par klatschar med pisken istället stör inte visningen lika mkt.
 
Sv: Hur tänker de - ang rådgivande

Men om hästen svarar bättre på smackningar än på pisk? Han skiter nämligen i den;)
Tips mottages gärna, vill ju inte dra ner poängen på honom:laugh:

MVH Russin8
 

Liknande trådar

Avel Min 2-åriga hingst ska visas på rådgivande bedömning i NWB i slutet på Augusti. I samband med det känner jag att det skulle vara...
Svar
2
· Visningar
1 173
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp