Bukefalos 28 år!

Hur tänker fästingar?

athena

Trådstartare
Min katt har varit borta i flera dagar och kom nyss hem (i sig inget ovanligt). Han hade en rätt stor fästing som jag plockade, den är väl 6-7 mm lång kanske.

Nu ligger den på mitt soffbord och sprattlar i benen. De når ju såklart inte ner. Vad är planen :confused:. Jag förstår inte hur de tänker, vad händer med dem efter att de sugit sig så fulla av blod? De trillar ju av sig själva till slut, men sen då? Han tar sig ju ingenstans?
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Den kanske inte BEHÖVER ta sig någonstans när den är full med blod?
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Haha den KAN ju röra sig, ser jag nu - jag hade lagt den uppåner :rofl:.
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Stackars fästingen då. En värre variant på "de ser ju likadana ut allihopa".
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Fästingar genomgår 3 stadier, larv, nymf och vuxen. I alla 3 stadier måste den suga blod för att utvecklas vidare. I sista stadiet vuxen måste honan suga blod för att sedan kunna lägga sina ägg. Därefter dör hon.
 
Sv: Hur tänker fästingar?

spola ner den i toan bums :devil:
DET överlever den, det är jag säker på!
De klarar nästan allt.
BRÄNN är min metod.

Jag tror fästingar har svaret på universums alla gåtor, kruxet är sättet de kommunicerar på!
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Hm. Hon planerar alltså att föröka sig på mitt bord.

(nyss rymde hon men jag hittade henne som tur var under duken)

Varför sitter det ibland en liten fästing tillsammans med den stora?
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Hehe, nu hittade jag en till, mindre variant. Har lagt båda i en kapsyl och studerar om de tänker börja slåss.
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Är det så??? Det sitter alltid en liten krake på dom stora på min katt, har funderat lääänge på vad detta går ut på...;)
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Lite söta är de allt:

fst.jpg
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Mitt bästa tips mot äcklena är kokande vatten. Jag spyr av lukten av bränd fästing.

Har du testat frontline?

BTW hur suger de blod som larver?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 404
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 372
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 532
Senast: snorp
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp