Bukefalos 28 år!

Hur tänker fästingar?

Sv: Hur tänker fästingar?

Nu är jag nog tvärt emot många andra, men jag tycker inte det någonsin kan finnas anledningar till att plåga djur, dit även fästingar hör. :mad: ALLA har rätt till att avlivas utan plågor i onödan och vad är det som säger att ett djur som följer sina instinkter ska torteras till döds? Visst, jag tycker de är äckliga, men vad ger det mig för rätt att plåga ihjäl dem? Var går gränsen isf för när det inte längre är ok att misshandla ett djur, när det är ulligt och gulligt eller är det storleken som avgör? :confused:
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Nu är jag nog tvärt emot många andra, men jag tycker inte det någonsin kan finnas anledningar till att plåga djur, dit även fästingar hör. :mad: ALLA har rätt till att avlivas utan plågor i onödan och vad är det som säger att ett djur som följer sina instinkter ska torteras till döds? Visst, jag tycker de är äckliga, men vad ger det mig för rätt att plåga ihjäl dem? Var går gränsen isf för när det inte längre är ok att misshandla ett djur, när det är ulligt och gulligt eller är det storleken som avgör? :confused:

Fästingar är inga djur de är ohyra.
Är spot on på våra husdjur i så fall också tortyr.
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Är väll ingen här som plågar dom eller?? å döda dom måste man ju så dom inte får ungar å fortsätter sprida massa fruktansvärda sjukdommar :mad:
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Gränsen för mej går vid myggstorlek. Det är ok för mej att döda en mygga som suger blod på min arm, det är ok att slå ihjäl en fluga som är i mitt sovrum eller en spindel som bor inomhus. Är de ute och låter bli att störa mej så låter jag bli dem. Fästingar har dock mindre värde än en morot i mina ögon, därför tycker jag att jag har rätt att mörda den. Men som sagt, jag torterar inte dem, men jag njuter lite när de dör ;)
 
Sv: Hur tänker fästingar?

bränner dom med förstoringsglas, låter dom gå på varm spis tills dom puttrar sönder
En gång lät jag en fästing vara i samma flaska som ett gäng med tjuriga stora myror och ett par tvestjärtar

Ovanstående tycker då jag låter som djurplågeri, det är med andra ord ett helt ok sätt av avliva en fågel eller en mus på? Visst, vi gillar inte fästingar, flugor, bromsar och myggor m fl, men vi slår ihjäl de vi kan och sitter inte och t ex rycker vingarna av dem först för att ha roligt åt dem när de försöker springa av en het platta. :crazy: En del av er verkar vilja hämnas på ett djur som följer sin instink, gör ni samma sak på större djur och människor, hämnas och plågar dem? En jag kände brukade micra de fästingar han hittade, det är alltså ett hel ok sätt att avliva en hamster man tröttnat på, så spar man in veterinärnotan? :cool:
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Jag tror faktiskt inte att fästingar känner smärta på samma sätt som hamstrar. :D Deras hjärna borde ju vara typ.. väääldigt liten. :angel:

Men det är ändå att plåga ett djur...
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Är det storleken på hjärna som avgör om ett djur känner smärta menar du, en känsla som kan vara livsavgörande och hör till de primitivare områdena som sömn, föda, känsel, fortplantning? Jag vet inte var det går någon gräns mellan vad en fästing, kanin eller människa känner smärtmässigt men spelar det någon som helst roll? Gör det mer ok att slita vingarna av en fluga än en fjäril eller en fågel? Gör det mer ont på en val än en människa, än en kanin, än en mus att förlora en kroppsdel pga storleken på hjärnan?

Varför är det mer ok att plåga ihjäl en fästing än en kanin? Har inte alla levande varelser rätt till en förhoppningsvis snabb och smärtfri död och om inte, var går gränsen? Är det ok att bränna ihjäl en myra med förstoringsglas, en mask, en ödla, en mus, en fågel, en hund, en häst en apa, en människa?

Frågan är inte specifikt riktad till dig utan mer allmänt ställd, var går gränsen för vad man utsätter en djurart för och inte en annan, är det ok att äta djur medan de lever, vilket förekommer i "civiliserade" länder, är det ok med halalslakt där djuren får halsen avskuren istället för att skjutas först, är det ok att klubba sälungar, strypa katter och hundar med ståltråd för pälsens skull?

Visst, jag dödar djur varje dag, helt ofrivilligt i de flesta fall, men dock. Mitt livsval skördar offer varje dag globalt sett och det jag kan påverka är genom att vara medveten om mina alternativ och de val jag gör, varför skulle en fästing vara rättslös till rätten av en snabb död till skillnad mot många andra djur?
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Nej, men storleken på hjärnan avgör oftast hur välutvecklade sinnen man har. Jag skulle dock aldrig få för mig slita av vingarna på en fluga, dels för att jag inte vill ta i dem(:angel:), men också för att det är helt onödigt att förstöra någons liv. För vingar växer väl inte ut?

Sen är det ju också så att fästingar finns liksom för att bli dödade. Det där lät skumt, men typ en kanin är nog "gjord" för att ha mycket större överlevnadschans än en fästing. De sitter ju och väntar på sitt offer grässtrån och kan bli uppätna, värddjuren kan klia sönder fästingen, fästingarna kan bli påtrampade om de kryper på marken osv. Kaniner är däremot snabba och vaksamma och har bättre hörsel, syn och lukt(för att deras hjärna är större) och har till och med varningsljud för att varna andra kaniner och hålor att springa in i.

Det stod i tidningen att fiskar inte känner smärta när de får en krok i munnen, så då borde inte en fästing känna smärta över att bli dödad. :D Därför kan jag göra det utan att känna mig elak, jag skulle känna mig hemsk omjag dödade en mus! :eek: Jag vet faktiskt inte, men min magkänsla säger mig att ju större hjärna man har, ju mer välutvecklade sinnen och då också typ olika kkänslor för smärta, när något är skönt, när något kittlas osv. Katter spinner ju om man klappar dem, men jag har svårt att tro att småkryp kan uppleva saker som "sköna".

Men jag håller fortfarande med dig, det är onödigt att plåga djur, även om de är små.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tänker fästingar?

*kl*

Om man gör ett misslyckat fästinguttagsförsök och huvet är kvar, alltså även hjärnan, är det ok att plåga den då? För då sitter ju "medvetandet" kvar i djuret och du har bara kroppen?

Nä för min del är det helt ok att mörda dem, på minst äckliga sätt för mej. Kokande vatten som sagt. Men jag skulle aldrig tortera dem.
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Måste bara säga att detta var en underbar tråd om dessa hemska äckel... massa härliga kommentarer som fick mig att le i höstiga snöblaskvädret:)
 
Sv: Hur tänker fästingar?

helt underbart... att ens orka anstränga sig, hämta en kapsyl, hämta en kamera, ta ett kort och lägga ut, helt underbart... :love:

fästingar är vidriga. dödas ska de. splattas eller brännas. fast ja vet ett kryp som slår alla era kryp tillsammans.
det krypet stavas Ä-L-G-L-U-S.
220px-

får ja tag i ett sånt kryp försöker ja först nypa ihäl det, inser snart att det inte går. rullar det sedan mellan fingrarna, inser att äcklet fortfarande lever. delar då helt sonika avskummet med en hjälp av en nagel, nyper och rullar på en gång, hoppar upp och ner av upphetsning och adrenalin och skriker die, sucker!!!!!! följt av ett hysteriskt elakt skrattattack.

sen återgår allt till det normala, förutom mina stallkamraters syn och uppfattning om mig, som för all framtid är skadat.
 
Sv: Hur tänker fästingar?

Håller med dig... visst är älglöss vidriga!!:devil: o inte ett medel verkar bita på fanskapen. Gött att det är kallare nu så det inte surrar hela luften full med dessa vidriga:devil:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 404
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 372
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 532
Senast: snorp
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp