Bukefalos 28 år!

Hur tidigt är alldeles för tidigt?

mian1

Trådstartare
Har varit och kollat mig hela graviditeten eftersom barn i min familj föds för tidigt. På senaste kollen hos läkare blev jag sjukskriven (fast jag fortsätter plugga istället, men hemifrån) och jag ska göra så lite som möjligt och mest ligga i sängen. Jag håller mig lugn, men det där med sängläge är det väl lite si och så med :crazy:
I vilket fall kommer även denna bebis att födas för tidigt, men när vet vi ju inte. Dottern föddes i vecka 35 och det var inga problem. Hon var lite liten bara, men inte jätteliten och inga komplikationer direkt. Det tog 3-4 timmar innan hon pluttade ut och det är ju ganska snabbt för en förstabebis.

Är nu i vecka 31. Hur tidigt är det ok att föda utan att riskera barnets hälsa? Och hur fort kommer 2:an i förhållande till 1:an? Vi har nästan en timme in till närmsta förlossning och maken har en timme hem från sitt jobb. Vill ju inte att lillebror ska födas i farstun eller i bilen. Och maken kan ju inte ta ledigt 9 veckor innan BF bara för att vi inte vet när bebisen har tänkt födas. Han går på semester från att jag är i vecka 36, men läkaren sa att jag skulle vara glad om lillebror tänkte stanna i magen så länge.
Finns det luriga knep att få barnet att stanna så länge som möjligt? Förutom att ligga i sägen och glo i taket.
 
Sv: Hur tidigt är alldeles för tidigt?

Silvertejp!? :D

Nä ärligt talat så vet jag inte. vilket jobbigt problem. Hoppas det löser sig för er :)
 
Sv: Hur tidigt är alldeles för tidigt?

När vi låg på spec-MVC så sa läkarna att efter v30 så ansåg det att riskerna för skador var så små att de inte drog sig för att behöva förlösa förtidigt. Då är det oftas bara omogna och behöver mest växthjälp.
Nu var detta sagt till mig som låg och räknade dagar från början av veckan 25. Säkert för att lugna oss där vi visste att det skulle bli tidigt.
Men det stämmde nog ganska bra för de barnen var födda 30+ på neo var ofta bara ät-och-väx barn. Lite apner men ofta inte några större problem med andning eller så.

FAST, för den saken skull är det verkligen inte något som man skall efterstäva... Jag hade lätt dubblerat antalet sägliggar dagar för att slippa neodagar. Där är ändå betydligt mer angenäma är taktittande... Statistikt sätt är det nog relativt ofarligt men det är ändå mer påfrestande för barnet.
 
Sv: Hur tidigt är alldeles för tidigt?

Min dotter är född v 32+5, och hon var som du sa ett ät och väx-barn. Då sa personalen att allt över v 32 är sällan några problem alls.

Jag hade graviditetsförgiftning och därför blev jag förlöst i förtid. Hade bl a skyhögt blodtryck. Läkarna ville att jag skulle ta det så lugnt som möjligt, för varje dag i magen var viktig. Så jag låg inlagd några dagar innan jag blev snittad, och i slutet fick jag bara gå på toaletten, inte ens till köket för att hämta vatten. Då snackar vi långtråkigt!

Jag håller verkligen med om att det är bättre att ligga i sängen hemma än att ligga på sjukhuset, med eller utan nyfödd. Passa på att njuta, mian1!
 
Sv: Hur tidigt är alldeles för tidigt?

Hur tidigt är det ok att föda utan att riskera barnets hälsa?

Menar du genom en vaginal förlossning?

Då vet jag inte för det är ju en väldig skillnad på att födas fram genom snitt för att direkt läggas i kuvös än att födas för tidigt genom en vanlig förlossning.

I vilken vecka det är riskfritt att födas kan man nog inte svara på rent generellt.
Orsaken till varför man föds för tidigt har en avgörande roll med.
Är det för att barnet inte mår bra eller är det mammans hälsa, att moderkakan lossnar. Har barnet någon kromosomförändring etc etc.


Väninnans pojke föddes i v.26. Han behövde bara stanna på neonatal fram tills v.34 innan hemgång. Han är 6 år idag och ett riktigt litet yrväder som är helt frisk men behöver korrigera sin syn med hjälp av glasögon.

Samtidigt som min son (som är född i v. 29 med låg födelsevikt och som krävde neonatalvård i 4 1/2 månad) föddes det en liten tjej (22+3) hon stannade ganska länge på neonatalavdelningen men har idag, vid 5-års ålder, inga som helst men efter sin prematuritet.

Två barn klarade sig inte på "min" avdelning. Det var en pojke född i v.32 som gick bort efter 2 månader. En flicka född i v.24 levde i ett år.

Som sagt, det där är ganska individuellt men efter v.30 -och speciellt v.32- så har man statistiken med sig.
 
Sv: Hur tidigt är alldeles för tidigt?

Ja, vaginal förlossning. Med min dotter så gick vattnet i vecka 35 och sen trillade hon ut. Jag är född 3 veckor för tidigt, min bror 5 veckor och syster 6 veckor, men hon ville födas redan 10 veckor tidigt. Mamma och hennes bröder är också för tidigt födda, ett par veckor.
Har ingen havadeskapsförgiftning och förutom vatten i kroppen och lite foglossningar så mår jag bra och barnet växer som det ska. Läkarna har ingen förklaring till varför barnet vill ut för tidigt. Har gjort KUB och alla värden och kurvor var bra där med.
Har mätt cervix och i vecka 30 ska den vara 30 mm för att man ska gå tiden ut, 15 mm för att det är dags för förlossning. Mitt mått var 19 mm. Så jag kommer inte att gå tiden ut, men förhoppningsvis så långt som möjligt.

Jag ligger väl inte så mycket i sängen, men jag försöker att inte gå och stå mycket. Sitter gör jag en del, men det känns inte konstigt. När jag står eller går trycker det mycket mot bäckenet. Så jag antar att det är ok att sitta också?
 
Sv: Hur tidigt är alldeles för tidigt?

Är inte insatt i för tidiga födslar och när det är "riskfritt" att födas för tidigt. Däremot kan jag svara på hur fort min nr 2 kom i jämförelse med nr 1: Mer än en halvering av tiden. Nr 1 tog ganska exakt 19 timmar (född 8 dagar e BF), nr 2 tog knappt 9 timmar (född 12 dagar e BF).... Är glad att ingen var lika snabb som jag och mina syskon varit, mamma har 4 barn, jag tog LÄNGST tid på mig, 2½timme...(samtliga gick över tiden, 3 igångsatta) :o

Vad jag hört ang hotande förtidiga födslar så är horisontalläge mkt bättre än sittande/stående, mest pga att barnets tyngd trycker minst nedåt om man ligger ner (tyngdkraften har ingen inverkan mot bäckenet)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tidigt är alldeles för tidigt?

Oj, vad ni har bråttom till världen hela släkten!

Inga brända bullar hemma hos er inte!:D
 
Sv: Hur tidigt är alldeles för tidigt?

I går kändes inte allt rätt så jag åkte för provtagning på spec.förlossningen. Fick då betydligt lugnande besked av deras läkare! Det var inte alls så illa som läkaren på MVC tyckte och jag behöver bara vila och ta det lugnt, jag behöver inte ligga i sängen. Dessutom ansåg inte den läkaren att det var någon alarmerande risk för tidig födsel. Så har jag tur stannar lillebror i magen minst fram till midsommar. Cervix mättes om och den nya läkaren mätte till 26 mm. Stor skillnad från 19!
Barnmorskan som tog CTG sa att det inte skulle vara några stora faror med att föda nu, ifall han skulle bestämma sig för att trilla ut. Men bäst är om barnet föds efter vecka 32.

Nu känns det mycket bättre!!!
 
Sv: Hur tidigt är alldeles för tidigt?

Alltid bäst om de kan få "bakas klart".

Går du och är orolig för att inte du och mannen ska hinna in till förlossningen, så får du en spänning i kroppen. Det är en spänning du inte kan kontrollera själv, liksom den spänning som uppstår vid förvärkar och värkar.

Så försök att lägga dig en stund med ett avslappningsband i öronen varje dag. Oroa dig inte för att ni inte hinner, du har gjort det förr, du vet när det är dags.

Lycka till!
 
Sv: Hur tidigt är alldeles för tidigt?

Klart att bebisarna mår bäst om de får bakas klart :D, men jag har hört att pojkbebisarna är mest känsliga om de föds för tidigt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 467
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 369
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 706
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp