Bukefalos 28 år!

hur tilltalar era föräldrar er?

Mina föräldrar kallar mig vid förnamn. Som barn och yngre vuxen kunde dom nog använda mitt smeknamn ( förnamnet minus några bokstäver) både till mig och när dom pratade om mig, men det tror jag inte förekommer längre. Några andra smeknamn (stumpan/gumman etc) har de aldrig använt.

Mina barn (4år respektive 4månader) kallar jag vid förnamn eller olika nonsens-smeknamn. De har korta namn så smeknamn baserade på förnamnen har inte varit aktuellt.
 
Varför är så många oförstående inför att man kan bli kallad för annat än sitt förnamn? Jag säger älskling, gullet, darling. Är det konstigt? Oftast säger jag dock namnet, ibland raddar jag upp något syskons namn, makens, hundarnas innan jag prickar rätt. Vuxna barn.
 
Varför är så många oförstående inför att man kan bli kallad för annat än sitt förnamn? Jag säger älskling, gullet, darling. Är det konstigt? Oftast säger jag dock namnet, ibland raddar jag upp något syskons namn, makens, hundarnas innan jag prickar rätt. Vuxna barn.
Men det är väl ingen som direkt säger att det är konstigt att använda smeknamn. Det flesta vänder sig väl mot att det skulle vara något konstigt att använda namn. Jag kallar så klart mina barn älskling och liknande ibland, men att inte alls använda namn för att tilltala dem känns främmande, använder klart namn mest. Kanske för att de är två och typ alltid tillsammans.
 
Men det är väl ingen som direkt säger att det är konstigt att använda smeknamn. Det flesta vänder sig väl mot att det skulle vara något konstigt att använda namn. Jag kallar så klart mina barn älskling och liknande ibland, men att inte alls använda namn för att tilltala dem känns främmande, använder klart namn mest. Kanske för att de är två och typ alltid tillsammans.

Fast flera skriver "förnamn, vad annars"?
 
Oftast första delen av mitt förnamn bara. Och sen syrran som är 183 cm växte om mig uppstod även en rad frekvent använda smeknamn som anspelar på att jag är kortast i familjen... Jag är 171! 😤
 
Med mitt namn eller smeknamn. Smeknamnet är det bara mina föräldrar, farfar och en kompis som använder. Det andra smeknamnet som var det jag tyckte bäst om har jag inte längre kvar eftersom jag inte har någon som använder det längre. Tycker mer om det än mitt riktiga namn så har funderat på att få in dom på det smeknamnet, å andra sidan är deras gulligt och invant.

Kallas också gumman eller Lisa fast jag heter långt ifrån det. Något mamma kom på när jag var liten, typ när hon är extra kärleksfull eller om hon är irriterad på mig.
 
Min gamla far, född på 30-talet, med en strikt uppväxt och sedan akademiskt fostrad där det användes massa titlar hit o dit, kallade mig alltid gumman eller hjärtat. Tycker det var fint, som att han pratade från hjärtat. Självklart inget fel om han använt mitt namn, men det gjorde han aldrig. Gör lika själv, mina barn har flertalet smeknamn som jag gärna använder. Deras tilltalsnamn är i mer formella situationer. Men såklart slänger jag mig inte med de värsta när deras kompisar är med :D
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: sjoberga
·
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 746
Senast: Cambrie
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 075
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hur vet man vilken del av vården man skall kontakta? Går man alltid via VC? Har två (icke-akuta) ärenden jag behöver ta upp med vården...
Svar
4
· Visningar
522
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp