Det kan bli krig i Sverige

Mirre

Trådstartare
På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda sig för krig här. Läget är allvarligt och man måste vara förberedd på vad man ska göra om det händer. Att läsa dessa rader ger mig en klump i magen av oro. Jag tänker på hur vi i vår lilla byhåla skulle klara oss, hur vi skulle överleva i kylan om vi var strömlösa en längre tid och vad vi ska göra om vi blir utan mat och vatten. Hur ska barnen klara sig? Mina föräldrar som är äldre och multisjuka?

Hur nära en attack är vi egentligen?
Vad är det högre instanser vet om som inte befolkningen får veta?
 
På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda sig för krig här. Läget är allvarligt och man måste vara förberedd på vad man ska göra om det händer. Att läsa dessa rader ger mig en klump i magen av oro. Jag tänker på hur vi i vår lilla byhåla skulle klara oss, hur vi skulle överleva i kylan om vi var strömlösa en längre tid och vad vi ska göra om vi blir utan mat och vatten. Hur ska barnen klara sig? Mina föräldrar som är äldre och multisjuka?

Hur nära en attack är vi egentligen?
Vad är det högre instanser vet om som inte befolkningen får veta?
Min uppfattning är att Säkerhetspolisen och t ex Försvarsmakten är väldigt öppna med sin information och har varit det under en längre tid. FM gick ut redan före Ukrainakriget och sa att vi inte kan utesluta att Ryssland angriper oss. Även Ryssland är ju väldigt tydliga med att de inte utesluter att de angriper oss. Så det finns nog ingen dold information. Det är bara det att man nu tar konsekvenserna av den information som finns.

Jag tror att det går att lära massor av hur man ska klara sig genom att titta på hur Ukraina gör. De ger inte upp och kämpar med det de har.
 
Rent militärt är vi 10 år eller så från att kunna bli angripna, minst. Men det finns andra sätt vi redan blir angripna med allaredan, påverkansoperationer, cyberattacker med mera.
Dela med fyra, så har du min uppfattning: 2-3 år för militärt angrepp av Ryssland.

Läget blir sämre om vi inte har blivit medlemmar i NATO, eller (inte och) Trump blir president i USA.
 
På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda sig för krig här. Läget är allvarligt och man måste vara förberedd på vad man ska göra om det händer. Att läsa dessa rader ger mig en klump i magen av oro. Jag tänker på hur vi i vår lilla byhåla skulle klara oss, hur vi skulle överleva i kylan om vi var strömlösa en längre tid och vad vi ska göra om vi blir utan mat och vatten. Hur ska barnen klara sig? Mina föräldrar som är äldre och multisjuka?

Hur nära en attack är vi egentligen?
Vad är det högre instanser vet om som inte befolkningen får veta?
Både myndigheter och kommuner anställer många just nu, som ska arbeta med just detta. Det är hög tid att ha en beredskap för alla innevånare.
 
Dela med fyra, så har du min uppfattning: 2-3 år för militärt angrepp av Ryssland.

Läget blir sämre om vi inte har blivit medlemmar i NATO, eller (inte och) Trump blir president i USA.
Nä, du tror för mycket om Rysslands förmåga, men mycket beror ju på hur mycket vi i "väst" ser till att hjälpa Ukraina nu. Men det viktigaste att inse är att inte förrän Moskva ligger i ruiner och en främmande armé defilerar in på Röda torget kommer det vara över. Först då kanske, eventuellt, kommer ryssen förstå att de inte är bäst.
 
Precis som @Sharpless skriver så är nog en militär attack relativt långt bort. Ryssland behöver vinna i Ukraina först, och förmodligen även "ta" åtminstone delar av Baltikum, innan det blir aktuellt med Sverige och i så fall mest sannolikt Gotland. Men det finns ju andra sorters krigföring - som t.ex. den GPS-störning som nyligen upptäcktes i samband med en rysk militärövning - och det behöver nog alla vara mycket mer vaksamma på.

Jag tror också det är strategiskt att gå ut med det här, för att det ska finnas ett brett folkligt stöd att faktiskt lägga pengar på civilt och militärt försvar, vilket behövs både för NATO-medlemsskap och för att vi faktiskt SKA kunna försvara oss eller vara tillräckligt avskräckande för att ingen ska vilja anfalla.
 
På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda sig för krig här. Läget är allvarligt och man måste vara förberedd på vad man ska göra om det händer. Att läsa dessa rader ger mig en klump i magen av oro. Jag tänker på hur vi i vår lilla byhåla skulle klara oss, hur vi skulle överleva i kylan om vi var strömlösa en längre tid och vad vi ska göra om vi blir utan mat och vatten. Hur ska barnen klara sig? Mina föräldrar som är äldre och multisjuka?

Hur nära en attack är vi egentligen?
Vad är det högre instanser vet om som inte befolkningen får veta?
Det är apropå en årlig konferens med "Folk och försvar" som dessa uttalanden kommer, och speciellt civilförsvarsministern riktar sig till allmänheten på ett sätt som är rimlig för hans uppdrag. Det är väl delvis ett nytt läge för Sverige i och med Rysslands krig med Ukraina och vår NATO-ansökan, men det är ju egentligen inget nytt i samband med den här konferensen utan har varit så en tid. Som någon annan har uttryckt det i tråden är nog Säkerhetspolisen och Försvarsmakten ganska öppna med informationen de har, så det är förslagsvis inte som reaktion på ett nytt och okänt hot som de här uttalanden kommer nu, utan i samband med en konferens som berör just de frågorna.
 
Nä, du tror för mycket om Rysslands förmåga, men mycket beror ju på hur mycket vi i "väst" ser till att hjälpa Ukraina nu. Men det viktigaste att inse är att inte förrän Moskva ligger i ruiner och en främmande armé defilerar in på Röda torget kommer det vara över. Först då kanske, eventuellt, kommer ryssen förstå att de inte är bäst.
Ryssland anser redan att de är i fullt krig med demokratierna i västvärlden. Dock så utspelar det sig militärt just nu enbart i Ukraina.
Rysslands subversiva angrepp på oss och på världen är redan uppe i full blom.
Det är enklare att finna oroshärdar i världen idag där Kreml har fingrarna i syltburken/håller i marionettrådarna;
Hamas/Israel, Venezuela/Guyana, Huthi-rebeller i Röda Havet.

Rysslands förmåga hit och Rysslands förmåga dit;
Det enskilt allra sämsta händelsen för världen idag vore om Donald Trump skulle vinna valet i USA till hösten. Då skulle verkligen den värld vi har i Europa vara ute på mycket tunn is, då Vladimir Putin har Donald Trumps kulpåse i ett stadigt grepp.
Valet i USA är inte ens ett år bort.
 
Jag tror risken att bli indragna i ett krig blev betydligt större med Sverige och Finland i Nato. Hade hellre sett att vi fortsatt på den tidigare linjen som neutrala länder med inofficiellt försvarssamarbete med länder inom Nato, samt byggt upp vårt eget försvar igen .
 
Hur nära en attack är vi egentligen?
Vad är det högre instanser vet om som inte befolkningen får veta?
Nära.
De ser mönster.

Jag blev orolig på riktigt av det här.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-drabbat-i-storsta-gps-sabotaget-i-ostersjon
De förbereder något skit helt klart.

Jag är gammal nog för att ha varit militärt engagerad under Kalla Kriget och ser att det som vi lärde oss då är på väg nu.
Jag körde lastbil och buss i grön uniform som Bilkårist.
På den tiden hade alla över 16 år civilförsvarsplikt.
Jag var krigsplacerad som lastbilschaufför.

Vi måste nog putsa av oss och samla ihop oss.
Jag räknar med att köra buss om det drar ihop sig.
Kollektivtrafik kommer att bli viktig.
 
Jag tror risken att bli indragna i ett krig blev betydligt större med Sverige och Finland i Nato. Hade hellre sett att vi fortsatt på den tidigare linjen som neutrala länder med inofficiellt försvarssamarbete med länder inom Nato, samt byggt upp vårt eget försvar igen .
Vad, anser du, är anledningen till att det har blivit ett krig mellan Ukraina och Ryssland?
 
Jag tror risken att bli indragna i ett krig blev betydligt större med Sverige och Finland i Nato. Hade hellre sett att vi fortsatt på den tidigare linjen som neutrala länder med inofficiellt försvarssamarbete med länder inom Nato, samt byggt upp vårt eget försvar igen .
Det är förbi den punkten att det hade fungerat.
Ryssland vill äta upp oss som resurs.

Det handlar inte om huruvida de blir retade eller inte utan om tillgången till våra resurser.
Precis som med Ukraina.
Ukraina odlar mest mat i världen.
Den som har kontroll över Ukraina har kontrollen över maten och därmed en stor del av Världen.
 
Jag blev orolig på riktigt av det här.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-drabbat-i-storsta-gps-sabotaget-i-ostersjon
De förbereder något skit helt klart.
Det hände också för kanske en fem år sedan, då i mindre skala. Flygtrafiken i sydligaste Sverige slogs ut, och efteråt var förklaringen onormalt hög solstormsaktivitet. Det var dock inte fallet dessa dagar, och om så skulle vara fallet, så skulle den drabbat mer av jordens yta än Skåne.
 
Nära.
De ser mönster.

Jag blev orolig på riktigt av det här.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-drabbat-i-storsta-gps-sabotaget-i-ostersjon
De förbereder något skit helt klart.

Jag är gammal nog för att ha varit militärt engagerad under Kalla Kriget och ser att det som vi lärde oss då är på väg nu.
Jag körde lastbil och buss i grön uniform som Bilkårist.
På den tiden hade alla över 16 år civilförsvarsplikt.
Jag var krigsplacerad som lastbilschaufför.

Vi måste nog putsa av oss och samla ihop oss.
Jag räknar med att köra buss om det drar ihop sig.
Kollektivtrafik kommer att bli viktig.
Alla mellan 16 och 70 har totalförsvarsplikt. Värnplikten är återinförd och civilplikten beslutad inom vissa områden, och där kommer det bli fler. Allmän tjänsteplikt är det som gäller för övriga - är man krigsplacerad vet man var, är man inte det så hamnar man där det behövs.

Angrepp på Sverige kan se olika ut - en markinvasion är inte ända sättet att hamna i krig. Angrepp inom gråzon har vi sett ett bra tag.
 
Det är förbi den punkten att det hade fungerat.
Ryssland vill äta upp oss som resurs.

Det handlar inte om huruvida de blir retade eller inte utan om tillgången till våra resurser.
Precis som med Ukraina.
Ukraina odlar mest mat i världen.
Den som har kontroll över Ukraina har kontrollen över maten och därmed en stor del av Världen.
Det stämmer inte riktigt, Ukraina producerar mycket spannmål men inte mest i världen. Länder som Kina, Ryssland, USA och några till producerar betydligt mer. Vilka resurser är det Ryssland vill åt i Sverige menar du?

Vi har fört en neutralitetspolitik under väldigt lång tid och att huxflux överge den utan någon riktig analys för vilka konsekvenser det kommer få är minst sagt farligt för säkerheten i vårt land. Det är min syn.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 838
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 375
Senast: Jenka
·
  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
23 999
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp