Bukefalos 28 år!

Hur tömköra pigg häst

insearchof

Trådstartare
Jag håller på att sätta igång en häst som varit konvalecent. Jag vill tömköra henne för att bygga upp muskler och annat. Hon är tidigare mycket tömkörd och det har inte varit några problem. Nu har hon dock så mycket överskottsenergi att om hon fick som hon ville skulle hon rally-galoppera i en halvtimme i streck. Har kollat på tömkörningsvideor och där pratas det oftast om att hästen måste bjuda framåt. Men de tar inte upp vad man skall göra om en häst bjuder för mycket framåt. Jag vill ju inte bli hängande i tömmarna o dra en massa. Pga hennes tidigare skada kan jag inte heller låta henne galoppera ur sig på det sätt hon vill. Jag talar främst om tömkörning på volt här.

Tacksam för tips.
 
Sv: Hur tömköra pigg häst

Jag skulle nog göra massa övningar för att få henne att koncentrera på annat.
Mkt volter,halter,göra serpentiner genom koner, kankse halt mellan koner,backa osv.
 
Sv: Hur tömköra pigg häst

Mycket halter och halvhalter, variera och få henne att tänka
på uppgifterna istället för att hetsa framåt.
Du nämner inte vad hon haft för skada men tänk på att inte nöta på volt utan även på rakt spår. Lite tankar som kom upp:laugh:
 
Sv: Hur tömköra pigg häst

Det är väl i princip bara att göra samma övningar som du gör när du rider på en väldigt het häst och bara kan skritta.

Som dom ovan skrivit, massvis med halvhalter, gör lite serpentiner, halter, volter, kanske öppna och sluta om ni kan och få henne att tänka och arbeta så lugnar hon nog sig.
 
Sv: Hur tömköra pigg häst

Bommar, koner, småvolter, småserpentiner - fullblodet brukar vara mer ovan mark än på när man tar ut honom. Dessa styrövningar får honom fokuserad på mig och därefter kan vi övergå till att arbeta i trav och galopp.
 
Sv: Hur tömköra pigg häst

När jag tömkör en häst som är grön eller för het longerar jag mer och använder yttertömmen så lite som möjligt.

Jag använder mycke koner och bommar.

När jag sedan får mer kontakt med hästen och det börjar fungera använder jag yttertömmen mer och tar bort lite koner och bommar.
Man kan även pröva sej fram lite med att vara närmare/längre från hästen.

I värsta fall kan man ha en person som hjälper till och leder hästen i ett grimskaft i början.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: mily
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 414
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp