Bukefalos 28 år!

hur tolka mått på boxdörr?

söderböna

Trådstartare
enligt bestämelser så ska minsta måtten för boxdörr/stalldörr vara 1,2*2,2 m.

Men ovanför många boxdörrar som jag sett så ligger det en tvärbalk ovanför boxdörren så att höjden inte är 2,2 m. Hur ska man tolka att minsta mått för en boxdörr är 1,2*2,2 m?

Såg att det fanns ett undantag för byggnationer som var placerade precis ovanför boxväggar och dyl men jag får inte ihop det här med boxdörren:confused:
Kan någon hjälpa mig förstå:bow:
/Söderböna
 
Sv: hur tolka mått på boxdörr?

Dels så kan man få undantag från reglerna, vilket kanske de stall du sett har fått eller så är de kanske inte inspekterade. Men grundregeln är att dörrhålet ska vara minst 1.20 brett och 2.20 högt. Undantaget för boxväggar gäller inte dörrhålet utan takhöjden så en regel för en sak kan komma att bli fel när det gäller en annan. Så man får verkligen läsa vad det står.
 
Sv: hur tolka mått på boxdörr?

Den enda rimliga tolkningen måste ju vara att när dörren är öppen så är den fria höjden minst 2,2 meter och den fria bredden minst 1,2 meter.

Om man inte tolkar det så skulle det ju vara fritt fram att ha en balk på 1,5 meters höjd precis innanför dörren om dörren öppnas utåt.
 
Sv: hur tolka mått på boxdörr?

Jag tror inte riktigt jag hänger med i dina funderingar, vad menar du med tvärbalk?

Lägsta mått på dörrkarmen är 2,2m, inga konstigheter alls med det eftersom takhöjden inte ens får understiga 2,2m. Har man bärande balkar som är synliga så mäts takhöjden från dessa. I vissa fall så kan man få dispens om takhöjden är fär låg, men det bedöms från fall till fall.
 
Sv: hur tolka mått på boxdörr?

Vad jag menar men kanske inte klarade av av förklara speciellt bra var en vanlig normal boxdörr typ 1,2 m bred och ca 1,5 hög, därefter ingenting upp till en tvärbalk som ligger tvärs över boxöppningen och hela vägen längs med utsidan av boxväggen. Därefter luft och sedan taket.

Blev det tydligare då?

Vad jag är intresserad av är att jag inte sett några boxdörrar som går hela vägen upp till den minst accepterade takhöjden 2,2 meter men jag har däremot sett flera boxar som har denna tvärbalk som är lägre än 2,2 meter.
Och detta i stall som är godkända.

Så när man skriver att boxdörren ska ha ett mått på minst 1,2*2,2 meter hur menar man då?

Ska bygga boxar och vill verkligen inte falla på att man missförstått något.

/Söderböna
 
Sv: hur tolka mått på boxdörr?

Ah nu förstår jag. Det är dörrhålet som man menar:idea:

Satt verkligen och undrade över detta med boxdörren:o
Fast jag har varit med om godkända stall där man varit tvugna att vadera bjälken ovanför ingången för att boxinvånaren slog upp huvudet och nockade sig varje gång den skulle in i boxen. Detta var en nervös d-ponny och takhöjden var klart över det godkända men som sagt inte tvärbjälken ovanför boxdörren.

Så om man ska inte trilla dit på något vid kommande boxbygge så ska den fria passagen in i boxen vara minst 1,2 * 2,2:idea:

Tack så mycket för svar.

/Söderböna
 
Sv: hur tolka mått på boxdörr?

Det kan bli väldigt fel i huvudet ibland:p Men nu är jag helt med.

/Söderböna
 

Liknande trådar

Anläggning Jag kommer eventuellt behöva byta stall och min häst är 174 i manken, så att det inte kommer va helt enkelt att hitta stall är jag...
Svar
5
· Visningar
1 037
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 670
Senast: Blue
·
Ekonomi & Juridik Mina föräldrar har idag varit och tittat på ett hus med tillhörande stall. Takhöjden i stallet var 216 cm mätt från bjälke till golv...
Svar
8
· Visningar
2 035
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Hej. Läste för några dagar sedan i Lokaltidningen att alla stall här i Åstorp ska inspekteras nu till hösten eftersom det var några...
Svar
2
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp