Hur tolkar ni det här *bild*

Ankan

Trådstartare
hmm.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y21/Ankan/hmm.jpg
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

vad händer? höjer hon bara handen eller viftar hon, slår mot hästen?
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

Det ser ut som att hon markerar för hästen att den är nära nog tycker jag... men det är svårt att säga.. Finns så många olika versioner av NH idag...
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

"Mamma, du kan springa så jävla fort du vill, MEN JAG KOMMER ATT TAAAA DIIIIG!!".

:D

(Nej, jag orkar inte vara allvarlig. ;) )
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

Hästen blir rädd för den viftande armen? Med vidhängande lina.
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

som sagt så markerar menniskan att det är nära nog, men vad menar du? hur ska vi tolka det? :confused:
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

"Mamma, du kan springa så jävla fort du vill, MEN JAG KOMMER ATT TAAAA DIIIIG!!".

:D

(Nej, jag orkar inte vara allvarlig. ;) )

Du får inte svara för du vet ju både hur jag tänker och hur hästen är (och har sett bilden innan :p )

Till er andra... är bara nyfiken på hur ni tolkade det ni ser (synd bara att jag inte fått fler svar :devil: )


Som någon skrev så markerar jag men inte att hon går för nära (för det gör hon inte) utan vi sprang och fröken lekte rodeohäst och jag markerar att hon är lite väl nära gränsen. Är för att vara oss en grov korrigering (därav reaktionen) men hon svarade inte på den innan utan fortsatte med sin version av skolorna över mark :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

Du hotar att sparka! Back off! Jag gör så, fast jag kör armbågen bakåt, och det betyder, stopp! Inte närmare än så här!
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

Du får inte svara för du vet ju både hur jag tänker och hur hästen är (och har sett bilden innan :p )

Till er andra... är bara nyfiken på hur ni tolkade det ni ser (synd bara att jag inte fått fler svar :devil: )


Som någon skrev så markerar jag men inte att hon går för nära (för det gör hon inte) utan vi sprang och fröken lekte rodeohäst och jag markerar att hon är lite väl nära gränsen. Är för att vara oss en grov korrigering (därav reaktionen) men hon svarade inte på den innan utan fortsatte med sin version av skolorna över mark :D

Kanske.. men med höften så säger du fortfarande att det är okay att springa. Vänstra höften säger iofs stopp, men höger är öppen och det är ju också där hästen är.
Inte lätt att hålla koll på allt.. *ler*
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

Om jag tittar på din häst och dennes bogposition så ser jag att du gör rätt i att markera att nu är du för nära min zon! Det här är svårt att förklara men har att göra med hur hästen poisitonerar sig relativt mot dig. Och hästen blir inte rädd för din hand - den reagerar på ditt beteende och faktiskt stannar upp i rörelsen. Kolla var den har öronen!

Din häst ser uppmärksam ut! :)

/Camilla
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

Jag tycker att det ser ut som att ekipaget kommer springande och att hästen gjort en ansats till att springa om och då har människan vänt sig om och "hotar" med handen. Hästen ser ut att lydigt ta tillsägelsen, jag tycker inte den ser rädd ut och inte heller likgiltig.
(har inte läst vidare i tråden, ska bli spännande att se vad andra skrivit och vad du var ute efter när du startade tråden :idea: )
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

Du får inte svara för du vet ju både hur jag tänker och hur hästen är (och har sett bilden innan :p )

Till er andra... är bara nyfiken på hur ni tolkade det ni ser (synd bara att jag inte fått fler svar :devil: )


Som någon skrev så markerar jag men inte att hon går för nära (för det gör hon inte) utan vi sprang och fröken lekte rodeohäst och jag markerar att hon är lite väl nära gränsen. Är för att vara oss en grov korrigering (därav reaktionen) men hon svarade inte på den innan utan fortsatte med sin version av skolorna över mark :D

Ah! Då var jag inte helt ute och cyklade :p
Men hur gjorde du efter den där korrigeringen? Fortsatte springa? Eller stannade du? För jag kan tycka att om man springer och hästen blir busig, så kanske korrigeringen ska åtföljas av lite stillastående för att samla tankarna?
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

Oj va kul nu har jag ju fått lite att tänka på :)

Jag kommer inte ihåg om jag saktade av eller inte just efter korrigeringen (men antagligen gjorde jag det och skrittade sen) men korrigeringen var inte för att hon var för nära (visserligen var hon närmare än normalt men hade total koll på vart jag var och trots alla språng och allt bus såg hon noga till att det inte var åt mitt håll) utan korrigeringen var på hennes bus... fast det blir nog ändå lite korrigering åt tempot med *börjat tänka*

*S* får nog tänka lite till sen svara igen så ni slipper mina tankar fram och tillbaka ... tack för konstruktiva svar

Föresten är hon en väldigt lyhörd och trevlig tjej. Totalt okomplicerad och "enkel" och har alltid varit :love:
 
Sv: Hur tolkar ni det här *bild*

Det är väldigt svårt att tolka en sekund.

Vi ser inte vad hästen gör före eller efteråt.
Därav är det nästintill omöjligt att tolka situationen rätt, när man tolkar ett beteende eller en signal ska man ta i beaktning så mycket, hästens lynne, vad den skickar för små signaler, öron, ögon, attityd, kroppshållning, positionering osv, dina signaler, vad ni gör för stunden, vad du missar bakom ryggen...


Det är därför nog så svårt att tolka en beskrivning av en siutation, att tolka via en bild är om änn mer omöjligt.

Min reaktion är att du uppmärksammar hästen på dig. Därmed inte sagt att hästen inte redan var uppmärksam.
Den får en "heads up" och verkar reagera genom att sätta upp huvudet.

Det är allt jag kan säga.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta in i en nyproducerad lägenhet och behöver hjälp att tolka planritningen. Vad innebär BR 600 och ÖK 2100? Kan det handla...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: Breaktown
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
372
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 467
Senast: Sootie
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 397
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp