Bukefalos 28 år!

Hur träna häst som kastar ut ur transport?

tessiem

Trådstartare
Min unghäst (3 i år) ska till Strömsholm på Måndag för en utredning. Hon är lastad 4ggr i sitt liv varav 1 gång gick åt helvete.. Hon kastade bak, lyckades komma UNDER bommen och for ut på lämmen(1 år sedan).

Nu har jag bara hunnit träna några gånger sedan dess.

Hästen följer med mig in utan problem. Väl inne kastar hon ut. Sist lyckades vi komma till den punkt där jag fick henne att (hyfsat) lugnt stå kvar & sedan backa ut. MEN tror att så fort lämmen ska upp så kommer det att ta hus i helvete i transporten.

Tips?
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Låna en transport med front inlastning? så att hon åker baklänges
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Din unghäst verkar vara väldigt lik det arabstoet som min flickvän har på foder nu. Vi skulle prova att lasta henne för att åka till ett ridhus och träna, men hon kastade sig hej vilt och levde som fan, så det kunde vi glömma. Vi höll på i 2,5 timme och gav henne verkligen tid att tänka, men hon ville INTE gå in. Vi testade även linor, men då blev hon bara värre. Vi avslutade själva lastningen med att vi nöjde oss när hon stod halvvägs inne. Vad ska man göra åt en sådan här häst egentligen? Hon är extremt TJURIG! :crazy:
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Din unghäst verkar vara väldigt lik det arabstoet som min flickvän har på foder nu. Vi skulle prova att lasta henne för att åka till ett ridhus och träna, men hon kastade sig hej vilt och levde som fan, så det kunde vi glömma. Vi höll på i 2,5 timme och gav henne verkligen tid att tänka, men hon ville INTE gå in. Vi testade även linor, men då blev hon bara värre. Vi avslutade själva lastningen med att vi nöjde oss när hon stod halvvägs inne. Vad ska man göra åt en sådan här häst egentligen? Hon är extremt TJURIG! :crazy:

Men blev denna häst upprörd redan innan hon kommit in?

För Twiggy är hyfsat lugn. Hon följer med mig in utan att tveka (okej tvekar litegrann..men inte mkt alls) det är väl inne i transporten som Twiggy får panik.... (eller hon kastar bara om jag försöker hålla emot) hon backar ut i hög fart men stannar upp direkt när vi är utanför.
Problemet är att hinna få upp lucka + lägga på bommen innan det brakar lös i transporten :(
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Ta god tid på dig. Lasta och låt henne gå av hela tiden så att hon inte vet att det kommer en läm i rumpan på henne så fort hon står på plats.
Eftersom inte själva lastningen är problemet utan det faktum att hon blir instängd.
Ju fler gånger ni gör detta så kommer hon att våga stanna kvar i transporten lite längre för varje gång för det händer ju ingenting läskigt.
Sen hade det ju varit jättebra med en transport med dörrar istället för bakbom men man kan ju inte få allt här i världen.:smirk:
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Det du kan göra är att träna varje dag under kanske en vecka. Bry dig inte om att lägga upp lämmen bakom. Du kan bara lasta in halvvägs och sen gå ut igen så att hon vet att hon kan komma ut lugnt. Och viktigt- förekom om du märker att hon är på gång så att du börjar backa innan hon själv redan är ute. Och håll aldrig emot, en häst som backar får bara mer panik om den hålls fast! Du kan ha en foderhink som någon håller längst fram som ni låter henne äta ur. Bara få hednne att slappna av utan att ni stänger in och åker någon stans, så ha alla dörrar öppna.
Och om ni har möjlighet att låna transport med fronturlastning kan det vara bra att bara gå in och gå rätt igenom och ut där fram flera gånger och sen stanna upp inne och sen gå rakt ut igen.
Det kan vara bra att ta ut mellanväggen och om det behövs även bommar, bara för att hon ska känna att hon får plats.. lugn miljö och inga hästar som hon kan se bakom sig och vilja gå till. Gärna om du kan ha minst 1 medhjälpare och hästvan! var inte för många så att hon blir stressad av att inte veta vad alla gör.. Lycka till, berätta gärna hur det går!

Och en kontrollfråga, upplever du att Twiggy är rädd eller "bara dum"?
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Problemet är att tiden på klinik är på måndag,,:crazy:

Men,men har tränat de sista 2 dagarna på det sätt du beskrivit & det har absolut gjort nytta! Hon är mkt lugnare nu.. Får se hur det blir på Måndag efter 2,5h i transporten...
Så jäkla dumt eg. att inte ha tränat mer innan, men nu är det som det är.

Jag är helt övertygad om att Twiggy är rädd, hon gör inte detta på test..
Hon är en väldigt tillitsfull häst men blir rädd i det läget när hon väl kommit in helt. Hon visar INGEN rädsla för att gå UPP på lämmen och följer med ganska så villigt..väl inne börjar hon dock stressa.

I torsdags kunde hon äta sin fodergiva i transporten & vara avslappnad..så vi gör ändå stora framsteg.. dock reagerar hon med rädsla så fort ngt nytt sker (lämmen, bindas fast i transporten osv)

Det du kan göra är att träna varje dag under kanske en vecka. Bry dig inte om att lägga upp lämmen bakom. Du kan bara lasta in halvvägs och sen gå ut igen så att hon vet att hon kan komma ut lugnt. Och viktigt- förekom om du märker att hon är på gång så att du börjar backa innan hon själv redan är ute. Och håll aldrig emot, en häst som backar får bara mer panik om den hålls fast! Du kan ha en foderhink som någon håller längst fram som ni låter henne äta ur. Bara få hednne att slappna av utan att ni stänger in och åker någon stans, så ha alla dörrar öppna.
Och om ni har möjlighet att låna transport med fronturlastning kan det vara bra att bara gå in och gå rätt igenom och ut där fram flera gånger och sen stanna upp inne och sen gå rakt ut igen.
Det kan vara bra att ta ut mellanväggen och om det behövs även bommar, bara för att hon ska känna att hon får plats.. lugn miljö och inga hästar som hon kan se bakom sig och vilja gå till. Gärna om du kan ha minst 1 medhjälpare och hästvan! var inte för många så att hon blir stressad av att inte veta vad alla gör.. Lycka till, berätta gärna hur det går!

Och en kontrollfråga, upplever du att Twiggy är rädd eller "bara dum"?
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Du skulle nog prova dörrar bak istället för bommar då kan hon inte krypa ut under...
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Då måste man sänka bommarna.. det bara måste gå att sänka bommarna så att hästen inte kan krypa under, det är farligt om den går under..
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Inte så kul när de får över ett bakben över en låg bom heller...

Ett rätt knepigt problem är det i a f - vi har en 1,70 bjässe hemma som gör likadant. Han satte sig och bockade bommen till ett stort V, slet sig runt och vräkte sig över och ut...

Vi har tränat ett antal ggr på olika sätt, han går upp, står kvar men ETT ENDA knirk bakom rumpan så kommer han som en kanonkula. Det kvittar vad du sätter bakom för han ska bara ut och SLÅR sig ut:(
Ägaren (och jag, medhjälparen) har tagit en time-out, vi vet inte vad som kan göras. Förutom att inhandla en lastbil möjligen...
Nu är hästen dessutom halt ( av annan anledning) och måste ev åka till klinik:(
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

fy vad otäckt!! Min är ju bara D-ponny mått ännu ¨så hon är lite mer lätthanterlig men jag ska väl inte säga ngt än.. idag går träningen in i det stadie där jag ska börja vänja henne vid ljud bakom.. så jag hoppas att det går b´ra...

Lastning är bland det värsta jag vet.. önskar mig en lugn lättlastad häst i julklapp varje år, men tomten kommer aldrig med det.. :D;)

Inte så kul när de får över ett bakben över en låg bom heller...

Ett rätt knepigt problem är det i a f - vi har en 1,70 bjässe hemma som gör likadant. Han satte sig och bockade bommen till ett stort V, slet sig runt och vräkte sig över och ut...

Vi har tränat ett antal ggr på olika sätt, han går upp, står kvar men ETT ENDA knirk bakom rumpan så kommer han som en kanonkula. Det kvittar vad du sätter bakom för han ska bara ut och SLÅR sig ut:(
Ägaren (och jag, medhjälparen) har tagit en time-out, vi vet inte vad som kan göras. Förutom att inhandla en lastbil möjligen...
Nu är hästen dessutom halt ( av annan anledning) och måste ev åka till klinik:(
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Prova att tvåpersoner står och håller en lina bakom medans ytterligare två personer stänger lämmen.
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Har oxå en katatpult häst.
Jag har tränat med att ha transporten backad mot en vägg. Det är husvägg, en hästlängd och sedan lämen på transporten. Det har gjort att min häst inte kommer så långt när han vill kasta sig ut o det har oxå saktat ner farten.

Jag har även tränat att han får ta ett steg upp på lämen o sedan ett tillbaka. 2 steg på lämen o ett tillbaka osv. Ibland kommer vi nästan helt in innan han slänger sig. Det går bättre o bättre.
Medans han står där och får gå fram o tillbaka sparkar jag i transport väggen, stampar på lämmen. Allt för att han ska vänja sig vid ljud.
För det är ju aldrig tyst i transporten när den väl ska åka i den.

Jag önskar oxå en lättlastad häst i julklapp varje år!
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Det låter inge kul alls. Nej det är ganska otäckt när en stor häst lägger kraft och bryter sig ur, alldeles för farligt för att hända! Men som Rachan skriver, prova med en vägg nära bakom.. och lite terapi med lite i taget dför att få den lugnare.. Jag tror som jag skrivit ovanför att en transport med öppen front är bra så att man kan gå rakt igenom. Så att hästen får tänka om och inte alltid bara har bakåt som en utväg...
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Våran häst har varit rädd för transporter sedan vi köpte honom (ett år sedan). Men med hjälp av Monty Roberts film om lastning går han nu hur lugnt som hällst in i transporten och kan står där i flera minuter. Skulle värkligen rekomendera att ni tittar på denna film.

Dock återsår den sista delen av problemet. Han är inte rädd för att åka i transport eller gå in i transporten längre men det är helt omöjligt att stänga bommen och luckan. Vi har testat linor, speciella grimmor och att ställa transporten mot en vägg men inget hjäper.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Problemet är att hinna få upp lucka + lägga på bommen innan det brakar lös i transporten :(

(har inte läst hela tråden)
jag har exakt samma problem med min, till slut sket jag i att lägga på bommen utan fällde upp lämmen direkt istället, hon stog som en klocka och man behövde inte oroa sig för att hon skulle slänga sig mot bakbommen vid avlastning. ;)
tror dom blir "skrämda" för det där med bommen för dom känner sig trängda...
tänk själv att stå inne i ett mörkt litet utrymme utan att veta vart man ska ta vägen och dessutom få en bom framför sig, en bakom och en två väggar så man inte kan röra sig alls och sen dessutom sitta fast med huvet. Jag förstår verkligen dom hästar som tramsar när det gäller lastning...
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Fast själv skulle jag aldrig våga åka utan bom, tänk vad farligt det kan bli OM hästen inte står kvar utan luckan dundrar ner, inte undra på om hästen aldrig mer går att lasta...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 170
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 383
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 226
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp