Bukefalos 28 år!

Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Vet några som passade bak med en vattenslang. Den hästen kastade sig inte ut flera gånger. Kanske inte så snälllt.
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Ja, ägaren har pratat om att byta till en fronturlastad släp och testa i a f, det är ju lite billigare än att behöva köpa sig en hel lastbil:crazy:

Vi har också pratat om att backa till släpen till stalldörren men där har jag varit lite feg för jag är rädd om mitt stall. Hästen får ju tokryck när han kastar sig bakåt, tänk om han får spel INNE i stallet också. Vi har stått intill stallväggen men det gjorde ingen skillnad tyvärr.

Jag är VÄLDIGT glad att mina egna är lättlastade - peppar, peppar!
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Min unghäst (3 i år) ska till Strömsholm på Måndag för en utredning. Hon är lastad 4ggr i sitt liv varav 1 gång gick åt helvete.. Hon kastade bak, lyckades komma UNDER bommen och for ut på lämmen(1 år sedan).

Nu har jag bara hunnit träna några gånger sedan dess.

Hästen följer med mig in utan problem. Väl inne kastar hon ut. Sist lyckades vi komma till den punkt där jag fick henne att (hyfsat) lugnt stå kvar & sedan backa ut. MEN tror att så fort lämmen ska upp så kommer det att ta hus i helvete i transporten.

Tips?

Skriv gärna och tala om hur det gått både med besöket och hur det gick att åka,så klart hållet jag tummarna för er!!.
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Lite sent kanske men är det panik (alltså man måste transportera hästen trots att man inte hunnit träna) och det är ljuden hästen är rädd för så kan man testa bomull i öronen. Det är ju ingen lösning på problemet i längden, men tillfälligt kan det funka.
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Du kan ju alltid göra som en kompis till John moore gjorde.
han komme til JM o sa att han hade problem med sin häst, "så fort jag öppnar lämmen så flyger hon ut som en kanon.
va ska jag göra? du måste få hon att inse de här är inte farligt. osv
så den här kompisen körde hem o tränade o tränade, tills lut vart han less, hästen flyger ju fortfarande ut som en kanon...
så han gick in o tog sig en kopp kaffe, när han komme ut så hae han kommit på en idé. han lastade hästen och for ner till kajjen, där ställde han upp vagnen och öpnnade den, sagt som gjort hästen for ut som en kanon o hamnade i vattnet,
senare på kvällen for han förbi JM o berätta för han att han lyckats,
"JM sa: på så kort tid!?"
jepp han öppnade vagnen o visade stolt, nu tog hästen ett steg, kände verkligen efter att det var fast mark, o så nästa o verkligen kände efter.
JM fråga vad han hade gjort, så kompisen berättade hela historien igen:)


okej detta är väll inte det sett som man rekomenderar men det tycks ju funka. man bör inte prova det!
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

min står alltid snällt tills lämmen är nere trots att jag inte har bommen uppe.... :)
det är bara när man ska in och stå kvar då som hon är jobbig annars är hon som en klocka i transborten
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Skriv gärna och tala om hur det gått både med besöket och hur det gick att åka,så klart hållet jag tummarna för er!!.

Med transporterandet gick det bra! Hon var inne på 30min..utan hjälpmedel..Jätteskönt. Innan hemtransport fick hon lugnande.. vägrade att gå på..vi fick tyvärr lina på henne.. Men hon var lugn att köra båda gångerna.

Med besöket gick det åt HELVETE. Älskade Twiggy har Kissing Spines & blev i princip utdömd.. :cry::cry:

Så detta blev hennes sista transportresa. Nu ska hon få gå & äta gott och gosa med mig tills försäkringsbolaget sagt sitt.
Sedan kommer hon att tas bort på hemmaplan.

Tack för stöd, råd & tips alla!
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Med transporterandet gick det bra! Hon var inne på 30min..utan hjälpmedel..Jätteskönt. Innan hemtransport fick hon lugnande.. vägrade att gå på..vi fick tyvärr lina på henne.. Men hon var lugn att köra båda gångerna.

Med besöket gick det åt HELVETE. Älskade Twiggy har Kissing Spines & blev i princip utdömd.. :cry::cry:

Så detta blev hennes sista transportresa. Nu ska hon få gå & äta gott och gosa med mig tills försäkringsbolaget sagt sitt.
Sedan kommer hon att tas bort på hemmaplan.

Tack för stöd, råd & tips alla!

Nä,vad tråkigt,ibland blir det inte som man har tänkt sig.
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

haha:D jo det hade varit en syn.
Men tycker att det helt klart värt att se den, har hjälp mej en bra bit på väg till en lastningsbar häst.
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

usch vad tråkigt för dig!! Tyvärr är det sånt som händer, hoppas att du orkar dig igenom det jobbiga och kan se en framtid med annan häst! Kramar
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Med transporterandet gick det bra! Hon var inne på 30min..utan hjälpmedel..Jätteskönt. Innan hemtransport fick hon lugnande.. vägrade att gå på..vi fick tyvärr lina på henne.. Men hon var lugn att köra båda gångerna.

Med besöket gick det åt HELVETE. Älskade Twiggy har Kissing Spines & blev i princip utdömd.. :cry::cry:

Så detta blev hennes sista transportresa. Nu ska hon få gå & äta gott och gosa med mig tills försäkringsbolaget sagt sitt.
Sedan kommer hon att tas bort på hemmaplan.

Tack för stöd, råd & tips alla!

usch stakars dej! det är alltid tråkigt att få ett sådant besked! :(
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Vet några som passade bak med en vattenslang. Den hästen kastade sig inte ut flera gånger. Kanske inte så snälllt.


Vad var det för sjuk idè?

Fy tusan.:(
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Men om hästen är rädd för att lastas så tycker iaf jag att det är fel att skrämma den till att vara kvar inne i transporten. Tycker det görs på fel sätt då.
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Det finns hästar som inte är ett dugg rädda för transport men som okynnes kastar sig ut ändå.
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Dom har aldrig jag träffat iaf. Min häst är likadan, men jag skulle aldrig spruta vatten på honom. Skulle känna mej jätte dum.
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Eftersom åtminstond eint ejag var med när denna häst lastades kan jag inte säga något om det...

Däremot påstår jag bara att vatten inte är skadligt.
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

Det beror på hur man ser det. Det skadar ju inte hästen fysiskt men om vi tar min ponny som ex. Om jag skulla kasta vatten på honom när han backar ur transporten så skulle han troligtvis vägra gå i närheten av den igen + att han skulle stressa upp sej och bli väldigt nervös. Dessutom känns det lite som att svika förtroendet som man byggt upp om man helt plötsligt kastar vatten på den.
Tycker heller inte att det är speciellt smart att använda vatten som bestraffning, inte roligt sen när hästen ska badas....

Men du och jag brukar aldrig ha samma syn på saker och ting så det är nog ingen idè att diskutera det här.
 
Sv: Hur träna häst som kastar ut ur transport?

våran första häst älskade å åka släp problemet var bara när man slutte lasta ev.. hon galopperar in vid lastning å galopperar ut vid avlastning. tillslut så köpte vi en boggi vagn med step upp på oh backade till släpet vid en bäck (hästen hatar vatten) hästen galopperar ut å hoppar vipps in i släpet igen när hon få fötterna i vatten därefter (8 år sedan) har hon alltd gått glatt in i släpen å lika lugnt ut. kanske inget att rekomendera om hästen e rädd för släpet att vinga den in igen våran var bara dum å hade brått men nu e problemet löst.

å jag kna säga så här hästen älsar att blir duschad emn hatar att gå i vatten pölar mm för de stänker så därför tyckte vi det var ett sätt att prova. hon blev inte rädd fick sej bara en tanke ställare. Altså samma inställning till vatten som innan
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 114
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 586
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 209
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp