Hur vanligt är det att ha broddar bak på hästar som går i flock?

Min häst sparkade kompisens häst rätt på bakknät en gång (lek), hästenrörde sej inte ur fläcken just då. Röntgades sen men helt ua. Vi hade tur.
Men ingen av oss har nånsin funderat på att ta ur broddarna.

En i mitt stall hade inte tur, hästen fick avlivas efter ett tag och massa behandling som inte hjälpte utan stjälpte. Men det hindrade inte att hästarna fick ha brodd bak pga halkrisken. Den som inte hade brodd fläkte sig riktigt illa men blev bra till slut.
 
En i mitt stall hade inte tur, hästen fick avlivas efter ett tag och massa behandling som inte hjälpte utan stjälpte. Men det hindrade inte att hästarna fick ha brodd bak pga halkrisken. Den som inte hade brodd fläkte sig riktigt illa men blev bra till slut.
Men jag tänker att frågan är ju om det inte blivit lika illa utan brodd, eller väldigt nära iaf. Det måste ju vara kraften i sparken som ger största skadan.
 
Vi har haft en brodskada på ca 20 år. Så tycker personligen att det är viktigare att hästarna kan gå ordentligt än att förebygga risken för brodspark.
Så alla våra hästar som har skor har brodd.
 
Håller med den största skaran här, alltid brodd om skodd :) alla mina går barfota men inackorderingen är skodd och broddad runt om och det är klart han ska få vara det.
 
Mina hästar är broddade runt om och har alltid gått i olika mindre flockar på olika anläggningar och privata stall.
Har fått avliva en häst pga perforerad kotled som efter komplikationer inte gick att åtgärda. Broddspark av guldsko, (6 brodd) ingen direkt kraft i smällen men traktbrodden tog mitt i leden.

Och mitt nuvarande halvblod, broddspark mitt över hasleden, snett bakifrån. Sko med trakt och tåbrodd.
Perforerad hasled med skador i ledbrosk och fakturfragment som är bortopererat. Hon verkar iallafall bli helt återställd men helt plötsligt förstår jag varför folk låter sina hästar gå själva:crazy: att inte brodda ordentligt är inget alternativ för mig och jag vet ingen härikring som inte broddar. Är man orolig över skador får hästarna gå själva.

Att det är fungerande flockar med bra rutiner i stora hagar är nog nyckeln till skadefria vintrar med broddade hästar i flock.
 
Men jag tänker att frågan är ju om det inte blivit lika illa utan brodd, eller väldigt nära iaf. Det måste ju vara kraften i sparken som ger största skadan.
Ett utstickande föremål som en brodd är långt värre än ett slätt, allra värst är slitna brodd.

Jag föredrar broddskador före fläkskador och det är inget vidare för hästar att knappt våga röra sig för det är halt, bortsett från skaderisken då.
 
Ett utstickande föremål som en brodd är långt värre än ett slätt, allra värst är slitna brodd.
Fast det är ju sällan man vet om det är just brodden som träffat, kan ju lika gärna vara tån. Visst vissa gånger kanske det syns, men oftast är det ju bara spekulationer.
 
Fast det är ju sällan man vet om det är just brodden som träffat, kan ju lika gärna vara tån. Visst vissa gånger kanske det syns, men oftast är det ju bara spekulationer.

Jodå , en broddad spark river upp oftast . Men som så många redan reflekterat så i en väl fungerande hage och flock är det allmänt sällsynt med grava sparkar . Skulle det ske vilket det kan , så bedömer jag det ändå som mer olycka än att man håller sina hästar obroddade i halt väder och riskerar fläkskador som är betydligt värre.

Dessutom även utan såna skador, oerhört oschysst mot hästarna att ha dem skodda men utan brodd på halkigt underlag . Stora spänningar i kroppen att försöka fungera i halt underlag med skor människan valt, om inte brodd erbjuds under de förhållandena .
 
Fast det är ju sällan man vet om det är just brodden som träffat, kan ju lika gärna vara tån. Visst vissa gånger kanske det syns, men oftast är det ju bara spekulationer.
Oavsett vilket så är det värre om en brodd träffar än om det bara är skon.

Och jo det går oftast att se om det är skon eller en brodd som träffat. Såren ser ofta ganska olika ut. Lite som skillnaden mellan en yxa och slägga. Klart man inte kan säga säkert i alla fall men det innebär inte att risken är större med brodd än utan.
 
Oavsett vilket så är det värre om en brodd träffar än om det bara är skon.

Och jo det går oftast att se om det är skon eller en brodd som träffat. Såren ser ofta ganska olika ut. Lite som skillnaden mellan en yxa och slägga. Klart man inte kan säga säkert i alla fall men det innebär inte att risken är större med brodd än utan.
Jo, on just brodden träffar fel, men det är ju ingen enorm risk. Många ”broddskador” jag sett har kunnat vara vad som helst. Jag har oavsett det hellre brodd än inte, risken är som jag ser det minimal.
 
Jodå , en broddad spark river upp oftast . Men som så många redan reflekterat så i en väl fungerande hage och flock är det allmänt sällsynt med grava sparkar . Skulle det ske vilket det kan , så bedömer jag det ändå som mer olycka än att man håller sina hästar obroddade i halt väder och riskerar fläkskador som är betydligt värre.

Dessutom även utan såna skador, oerhört oschysst mot hästarna att ha dem skodda men utan brodd på halkigt underlag . Stora spänningar i kroppen att försöka fungera i halt underlag med skor människan valt, om inte brodd erbjuds under de förhållandena .
Som sagt, många sk broddskador jag sett har kunnat vara vad som helst. Det har inte gått att avgöra i efterhand vad som orsakat sparken.
 
Jo, on just brodden träffar fel, men det är ju ingen enorm risk. Många ”broddskador” jag sett har kunnat vara vad som helst. Jag har oavsett det hellre brodd än inte, risken är som jag ser det minimal.
Nej risken att brodden träffar är inte minimal, det är en reel risk och det händer då och då - ganska ofta med småskador som broddtramp eller en rispa, det finns de många men ibland mer allvarliga skador. Det finns många gånger man kan säga att det med stor sannolikhet är broddskada men ser man inte när det händer kan man givetvis sällan vara 100% säker på det.

Det handlar om att välja mellan två onda ting som båda är reella risker, jag väljer brodd alla gånger, fläkskador är ofta värre, och hästar mår dåligt av att spänna sig när de halkar omkring på hala järnskor.
 
Nej risken att brodden träffar är inte minimal, det är en reel risk och det händer då och då - ganska ofta med småskador som broddtramp eller en rispa, det finns de många men ibland mer allvarliga skador. Det finns många gånger man kan säga att det med stor sannolikhet är broddskada men ser man inte när det händer kan man givetvis sällan vara 100% säker på det.

Det handlar om att välja mellan två onda ting som båda är reella risker, jag väljer brodd alla gånger, fläkskador är ofta värre, och hästar mår dåligt av att spänna sig när de halkar omkring på hala järnskor.
vi tycker olika helt enkelt
 
Fast det är ju sällan man vet om det är just brodden som träffat, kan ju lika gärna vara tån. Visst vissa gånger kanske det syns, men oftast är det ju bara spekulationer.

Fast hela risken med brodd är just att det ofta blir just rivskador/går hål. Om ingen skillnad blev ofta med brodd jmf med utan vid en spark skulle ju frågan om brodd på i hagen vara en ickefråga.

@Rialavargen : blindbrodd är ju inget halkskydd utan enbart för att slippa pilla ur broddhål från skit, samt skydda gängorna i broddhålen ?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp