Hur vanligt är det att ha broddar bak på hästar som går i flock?

Undantagslöst alltid broddar på skodda hovar. Det dröjde faktiskt upp i vuxen ålder tills jag förstod att det inte var en självklarhet hos alla. Och ja, alla våra hästar går och har alltid gått i flock.

Grannen får väl skaffa ordentliga stängsel? Hur kan man ens bara vara OK med att det finns en risk att ens hästar rymmer, än mer in till andras? :crazy:
 
Tack alla för era svar!
Intressant att flera av er verkar göra som jag och har broddar på. Jag var lite tveksam till hur man brukar göra idag och hur man bör resonera runt skaderisken. Jag har den senaste veckan fått uppfattningen att de flesta i min omgivning anser att obroddat är säkrast med tanke på skaderisken.

Bakgrunden till min nyfikenhet är att jag själv och granne nr1 har broddar runt om och vi har båda byggt högt trästaket med eltråd/ståltråd. Granne nr 2 har tyvärr inget elaggregat men desto fler rymningsbenägna hästar. Jag har tidigare skapat trådar här om problemen att hålla den grannens hästar borta, men inte lyckats få ordning på det problemet. I vart fall så var granne nr2:s oskodda häst på rymmen igen förra veckan och sprängde trästaketet till granne nr1:s broddade häst. Den oskodda hästen fick en spark direkt på leden och fick tyvärr avlivas. Givetvis tråkigt, men enligt mig har det konstigt nog blivit så att det allmänna tyckandet på byn verkar vara att det är granne nr1 som gjort fel när han broddat sin häst bak. Varken jag eller granne nr 1 tar nog egentligen alls åt oss av kritiken att vi har våra hästar broddade bak, bakom trästaket på våra egna gårdar.

Men ikväll när jag var iväg på träning på närmsta ridklubben hade ryktet spridits dit och även där verkade alla vara av uppfattningen att alla hästar ska gå obroddade bak pga skaderisken. Även hästar som går själva utifall någon häst skulle komma lös. De verkade tycka att det var väldigt konstigt att jag har broddar bak på mina hästar. Som sagt jag tar inte åt mig av grannens kritik av att jag kör broddat bak och jag förstår också att man på vissa anläggningar väljer obroddat. Jag var bara nyfiken på hur andra brukar göra. När man har eget stall blir man lite isolerad och det är intressant att höra hur andra resonerar när det kommer till skaderisken med broddar.
 
Senast ändrad:
Tack alla för era svar!
Intressant att flera av er verkar göra som jag och har broddar på. Jag var lite tveksam till hur man brukar göra idag och hur man bör resonera runt skaderisken. Jag har den senaste veckan fått uppfattningen att de flesta i min omgivning anser att obroddat är säkrast med tanke på skaderisken.

Bakgrunden till min nyfikenhet är att jag själv och granne nr1 har broddar runt om och vi har båda byggt högt trästaket med eltråd/ståltråd. Granne nr 2 har tyvärr inget elaggregat men desto fler rymningsbenägna hästar. Jag har tidigare skapat trådar här om problemen att hålla den grannens hästar borta, men inte lyckats få ordning på det problemet. I vart fall så var granne nr2:s oskodda häst på rymmen igen förra veckan och sprängde trästaketet till granne nr1:s broddade häst. Den oskodda hästen fick en spark direkt på leden och fick tyvärr avlivas. Givetvis tråkigt, men enligt mig har det konstigt nog blivit så att det allmänna tyckandet på byn verkar vara att det är granne nr1 som gjort fel när han broddat sin häst bak. Varken jag eller granne nr 1 tar nog egentligen alls åt oss av kritiken att vi har våra hästar broddade bak, bakom trästaket på våra egna gårdar.

Men ikväll när jag var iväg på träning på närmsta ridklubben hade ryktet spridits dit och även där verkade alla vara av uppfattningen att alla hästar ska gå obroddade bak pga skaderisken. Även hästar som går själva utifall någon häst skulle komma lös. De verkade tycka att det var väldigt konstigt att jag har broddar bak på mina hästar. Som sagt jag tar inte åt mig av grannens kritik av att jag kör broddat bak och jag förstår också att man på vissa anläggningar väljer obroddat. Jag var bara nyfiken på hur andra brukar göra. När man har eget stall blir man lite isolerad och det är intressant att höra hur andra resonerar när det kommer till skaderisken med broddar.
Tycker det är intressant att brodd tas upp av många som en skaderisk när två eller flera hästar i mindre hage mycket sällan nämns, här runt finns det en del hagar som har kortare långsida än vad skulle våga ha som kortsida i en hage med mer än en häst i.

Det intressanta tycker jag är att dom fallen där spark har tagit så illa att det blivit avlivning har aldrig brodd varit på, 2 gånger har det varit oskodda hästar som givit sparken och två gånger skodda och i 3 av 4 fall har det hänt där hästarna känt varandra och delat hage i över ett år och den fjärde ny sedan 2 månader tillbaka.
Så drar slutsatsen av egna erfarenheter att broddar bak har oförtjänat dåligt ryckte.
 
Tack alla för era svar!
Intressant att flera av er verkar göra som jag och har broddar på. Jag var lite tveksam till hur man brukar göra idag och hur man bör resonera runt skaderisken. Jag har den senaste veckan fått uppfattningen att de flesta i min omgivning anser att obroddat är säkrast med tanke på skaderisken.

Bakgrunden till min nyfikenhet är att jag själv och granne nr1 har broddar runt om och vi har båda byggt högt trästaket med eltråd/ståltråd. Granne nr 2 har tyvärr inget elaggregat men desto fler rymningsbenägna hästar. Jag har tidigare skapat trådar här om problemen att hålla den grannens hästar borta, men inte lyckats få ordning på det problemet. I vart fall så var granne nr2:s oskodda häst på rymmen igen förra veckan och sprängde trästaketet till granne nr1:s broddade häst. Den oskodda hästen fick en spark direkt på leden och fick tyvärr avlivas. Givetvis tråkigt, men enligt mig har det konstigt nog blivit så att det allmänna tyckandet på byn verkar vara att det är granne nr1 som gjort fel när han broddat sin häst bak. Varken jag eller granne nr 1 tar nog egentligen alls åt oss av kritiken att vi har våra hästar broddade bak, bakom trästaket på våra egna gårdar.

Men ikväll när jag var iväg på träning på närmsta ridklubben hade ryktet spridits dit och även där verkade alla vara av uppfattningen att alla hästar ska gå obroddade bak pga skaderisken. Även hästar som går själva utifall någon häst skulle komma lös. De verkade tycka att det var väldigt konstigt att jag har broddar bak på mina hästar. Som sagt jag tar inte åt mig av grannens kritik av att jag kör broddat bak och jag förstår också att man på vissa anläggningar väljer obroddat. Jag var bara nyfiken på hur andra brukar göra. När man har eget stall blir man lite isolerad och det är intressant att höra hur andra resonerar när det kommer till skaderisken med broddar.

Granne nr 2 måste vara bra på att prata för sig, vem som helst med normalvett inser att den som inte har el på sin hage får ta ansvar för allt som det kan föra med sig.
 
@Breen läst dina trådar tidigare och det är ju totalt ohållbart och bisarrt som ni har det med grannen. Jag hade gjort en anmälan för oaktsamt förfarande/åsamkan på annans egendom. Grannen äventyrar ju både era hästars väl och ve och utsätter folk för risker om hästarna kommer lösa!
 
Jag är för brodd bak! Tyvärr är många stall här omkring emot brodd:down: Jag har sett båda skadorna, fläkskada och broddskada. Väljer den lilla broddskadan framför fläkskadan.

Fick hagkompisen till min häst att äntligen godkända brodd bak! Här är det mest is och inte mycket snö att prata om. :mad:
 
Jag är bara lite nyfiken på hur andra hästägare gör med broddar på bakskorna, när ens häst går tillsammans med andras hästar.

Själv har jag mina hästar i egen hage utan att några andras hästar går i samma hage, så jag gör ju som jag själv vill. Efter att ha varit med om att avliva en häst med brutet ben och bäcken, efter att han halkat på en isfläck, så har jag alltid broddar runt om vintertid i hagen. Veterinären som var inblandad vid den avlivning sa att broddsparkar kan gå att fixa, men en häst som fläkt sig kan de sällan laga. Ett råd som jag sedan följt.

Nu har en av grannens hästar blivit skadad av en broddspark från en annan häst. De flesta här i omgivningen verkar nu vara helt eniga om att det alltid är helt idiotiskt att ha broddar på bak i hagen. Grannen bad mig tom. i helgen att ta av broddarna bak på mina hästar, utifall att grannens hästar rymmer in till mina (vilket tyvärr händer). Jag kommer givetvis fortsätta ha broddar på bak på mina hästar, jag är som sagt mer rädd för blankis än sparkar.

Men jag blev som sagt nyfiken på hur man gör vanligtvis i andra stall, där flera olika hästägare har sina hästar tillsammans? Och om hästen går i egen hage men med risken för att en eventuell rymmare kan ta sig in? Broddar bak i hagen eller inte?
Jag har min häst på lösdrift i flock och nu under vintern är nästan alla hästar skodda med brodd runt om. Vi har överhuvudtaget väldigt sällan skador på hästarna, men hästarna har stora hagar och gott om plats (totalt ca 10 hektar på 12 st hästar uppdelat i två flockar). Jag tror det gör mycket att de har bra chanser att komma ifrån varandra, flera platser att äta på samt fungerande flockar.

I år har det varit helt bra vinter för barfotahästar, gott om snö och lite is. Förra vintern var hemsk med isbana i hagen och en häst föll omkull en stormig kväll och skadade sig så hästen dog ett par timmar senare trots veterinärvård. Efter det blev jag extra nojig med att se till att min häst inte halkar under vintern, han är annars barfota. Visst, risken finns att de sparkar varandra, men att en häst halkar omkull och följden blir sådär dramatisk har jag inte lust att uppleva fler gånger.
 
Alltid broddar om hästen är skodd. (på vintern alltså).

Min går i en rätt kuperad hage som förvandlas till isgata så snart det börjar töa. Hon har nog med skador utan att hon ska halka runt. Sen har vi å andra sidan hästar ihop med såna de trivs med och inte sparkar på.
 
Våra två islandshästar går i (olika) flockar med 6-7 hästar i varje flock, olika ägare. Samtliga hästar är broddade runtom när det är halt ute, vissa med 4 brodd per hov. Broddarna får sitta på även vid insläpp av ny häst i flock vintertid, men vi brukar då öppna upp till sommarhagarna så att de har STORA ytor att röra sig på.

Under de dryga 20 år som jag haft häst på samma gård har jag sett tre skador orsakade av brodd - två kronrandstramp (sannolikt orsakade av framhovar då hästarna lekt/småkivats och stått på bakbenen) och en sparkskada. Sparkskadan behövde sys (huden sprack upp rätt mycket där brodden träffade), men samtliga skadade hästar tillfrisknade snabbt utan men.

Jag skulle ALDRIG ta risken att släppa ut mina (skodda) hästar utan brodd i hagen vintertid!!!
 
Har brodd på alla mina runtom som går i flock. men har lägre broddar (blindbrodd med kärna) tar ut i bakskorna om man ska släppa in någon ny.
 
Alltid brodd runt om vintertid.

Vet ingen veterinär som skulle rek utan pga någon skaderisk.
Kollar man statistik hos försäkringsbolag har de mer allvarliga och dyra skador pga att hästar halkat än en broddspark.

Sen att ha mage att dels låta sina hästar rymma regelbundet. Men också säga åt andra att riskera sina hästars väl och ve för att man själv är för lat/snål/whatever för att se till att hålla kvar sina hästar i sina hagar.
Jag hade blivit hyfsat förbannad.
 
Jag är bara lite nyfiken på hur andra hästägare gör med broddar på bakskorna, när ens häst går tillsammans med andras hästar.

Själv har jag mina hästar i egen hage utan att några andras hästar går i samma hage, så jag gör ju som jag själv vill. Efter att ha varit med om att avliva en häst med brutet ben och bäcken, efter att han halkat på en isfläck, så har jag alltid broddar runt om vintertid i hagen. Veterinären som var inblandad vid den avlivning sa att broddsparkar kan gå att fixa, men en häst som fläkt sig kan de sällan laga. Ett råd som jag sedan följt.

Nu har en av grannens hästar blivit skadad av en broddspark från en annan häst. De flesta här i omgivningen verkar nu vara helt eniga om att det alltid är helt idiotiskt att ha broddar på bak i hagen. Grannen bad mig tom. i helgen att ta av broddarna bak på mina hästar, utifall att grannens hästar rymmer in till mina (vilket tyvärr händer). Jag kommer givetvis fortsätta ha broddar på bak på mina hästar, jag är som sagt mer rädd för blankis än sparkar.

Men jag blev som sagt nyfiken på hur man gör vanligtvis i andra stall, där flera olika hästägare har sina hästar tillsammans? Och om hästen går i egen hage men med risken för att en eventuell rymmare kan ta sig in? Broddar bak i hagen eller inte?
Vi har 10 hästar ihop och vi har alltid broddar bak när det är halt. Vi vill däremot inte ha tåbrodd bak i hagen (endast blindbrodd) och vi försöker vara duktiga och kommunicera med varandra så fort isen är borta så ingen har brodd i onödan.
 
Kör med brodd bak på trakterna och blindbroddar vid tårna för de som går fler i hagen. Har peppar peppar inte varit speciellt halt utan enbart på vägen om det inte hunnits sandats. Men det är nog bara en tidsfråga innan ingångarna blur hala på morgonen. Jag brukar kasta ut lite sand på de värsta isfläckarna
 
Lyckades inte redigera inlägget så
Tillägg:

Din granne ska fullständigt skita i om du har broddar eller inte på dina hästar!

Dessutom hur har man mage att komma efter att Den personens hästar rymmer till dina hästar :crazy:!!
 
Jag tycker att det enda jag minns av ridning vintertid när jag var ung (i början av 80-talet) var det eviga brodda i och ur innan och efter ridturer! Var det bara i min hörna av världen, eller har det svängt så sedan dess?
 
Nu bor jag så långt söderut att det sällan är längre perioder av is och snö (förutom den här förbaskade vintern när det aldrig försvinner), och min hage/vägen till hagen är idag helt isfri. Därför har min varit obroddad den här vintern, det är en sån häst som sparkar och är riktigt elak mot andra. Hade hagen och vägen dit/därifrån varit isig hade jag utan betänkligheter broddat ändå.

Däremot höll jag min oskodd helt och hållet under tiden hon stod med andras hästar. I det stallet hade det aldrig fungerat att hålla en häst skodd utan broddar, och eftersom hon ändå fungerade bra utan skor kunde vi göra så. Hade hon varit tvungen att ha skor hade hon fått egen hage om de andra inte vågat ha sina med henne, aldrig att jag hade haft henne obroddad där.
 
Jag kan bli lite sådär fundersam på endel folk ibland.
Vi klär på hästarna både täcken och benskydd och boots och allt möjligt för deras ’comfort’ men vill inte brodda så de slipper halka runt halva året med spänningar, kanske tom rejäla fläkskador och annat som kan följa. :confused:

Kompisens häst fick en senskada av att råka vara obroddad när det kom plötslig halka. Till exempel. (Alltid broddad annars men hann inte den gången)

Det är så lätt hänt och så enkelt att värja sej mot.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp