Bukefalos 28 år!

Hur vet man att lönen är vit eller svart? :O

Dolly

Trådstartare
Har jag lagt tråden fel så får ni gärna flytta den, men jag tror att den ska ligga rätt.

Nu är det så att jag har blivit erbjuden jobb som hästskötare, men förstår inte om min lön är vit eller svart. Jag fick inte exakt veta min lön men erbjuds boende, stallplats + X antal tusen. När jag frågade om lönen var vit eller svart fick jag svaret att jag kunde få den som jag ville.:confused:

Vad krävs egentligen för att lönen ska räknas som vit? Är det några avtal som ska skrivas? o.s.v. Jag antar att jag ska betala skatt? ;)

Och finns det någon sida på internet som man kan läsa info på får ni gärna tipsa om den!

Kan även tillägga att jag vägrar arbeta svart! :mad: Så detta är viktigt för mig!

Tack för svar!:laugh:
 
Sv: Hur vet man att lönen är vit eller svart? :O

Vit ersättning innebär att du skattar på lön och förmåner (boende, box etc) och att arbetsgivaren också betalar arbetsgivaravgift på det beloppet. Har du liten kontant ersättning kan det innebära att skatten blir högre än den kontanta ersättningen.

Självklart sak du ha avtal på anställningen så du vet vad som gäller. T ex vilket förmånsvärde kommer du att få skatta bostaden/boxplatsen/förmån? Uppsägningstid? Arbetstider? Övertidsersättning? OB? Arbetsuppgifter?

Be att få erbjudandet skriftligen så du i lugn och ro kan gå igenom vad jobbet innebär.
 
Sv: Hur vet man att lönen är vit eller svart? :O

Tänk på att om du ska få lönen vit så kanske du inte får ut samma x antal tusen som ni sagt i dagsläget. Då ska skatten dras från dom pengarna och frågan är om arbetsgivaren är villig att höja vad denne får betala för att du ska få ut samma pengar.

Fråga och se till att ha allt på papper innan du jobbar så du har klart för dig vad du tackar ja till!

Lycka till!
 
Sv: Hur vet man att lönen är vit eller svart? :O

kl

Tänk på att svart lön innebär 0 pensionspengar, 0 sjukförsäkring etc o ff a 0 arbetsskadeförsäkring.
 
Sv: Hur vet man att lönen är vit eller svart? :O

Tack för alla svaren!

Ja, jag själv är helt emot att jobba svart, både för de anledningar som vallhund beskrev samt att vill man att hästskötarjobben ska bli bättre och med bättre betalt så krävs det att någon sätter ner foten och vägrar jobba svart. :D så jag är jätteglad att ni informerar mig över hur det ska vara.
 
Sv: Hur vet man att lönen är vit eller svart? :O

Nej, men det ena är ekonomisk brottslighet och det andra är det inte.

Vill man vara kriminell och bidra till ekonomisk brottslighet eller inte? Enkel fråga för många, svårare för de med mer rymligt samvete och egon.

Dessutom hjälper man till att sanera branschen om man konsekvent vägrar bidra till brott, och anmäler dem som uppenbarligen begår ekobrott.

Det är viktigt med attityder! Så länge det finns en ganska stor andel människor som "inte bryr sig" hur andra gör, sprids attityden att dessa brott inte är så allvarliga. Vet man istället att majoriteten kommer att anmäla, låter man gärna bli (även om man är i gruppen med stora rymliga samveten & egon) och löser sina problem på lagliga sätt.
 
Sv: Hur vet man att lönen är vit eller svart? :O

En arbetsgivare som erbjuder ett jobb både svart och vitt efter arbetstagarens önskemål känns inte jätteseriös i mina ögon!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 983
Senast: Yrsel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ny här på forumet, hoppas jag når ut till er genom denna tråd. Mitt dilemma gäller en sak som många fler än jag måste ha varit...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
10 320
Senast: Karoliten
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 734
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 230
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp