Bukefalos 28 år!

Hur viktigt med köpekontrakt?

Raider_

Trådstartare
Jag köpte en häst för en dryg månad sen och det blev en liten miss i att fixa köpekontrakt. Hur som helst skrev vi ett tillfälligt kontrakt(där säljarens och köparens uppgifter finns samt vilken häst det gäller, dock ej köpesumman) och säljaren skulle sen skriva ett riktigt kontrakt och skicka till mig för påskrift. Men jag har inte fått något sådant. Jag har påmint en gång för två veckor sedan då hon sa att hon skulle skicka dagen efter... men icke. Ägarbytet är gjort hos ASVH och jag står som ägare, samt har hästens pass och besiktningsintyg. Hur viktigt är det att det även finns ett kontrakt på köpet? Vad kan hända utan?
 
Jag köpte en häst för en dryg månad sen och det blev en liten miss i att fixa köpekontrakt. Hur som helst skrev vi ett tillfälligt kontrakt(där säljarens och köparens uppgifter finns samt vilken häst det gäller, dock ej köpesumman) och säljaren skulle sen skriva ett riktigt kontrakt och skicka till mig för påskrift. Men jag har inte fått något sådant. Jag har påmint en gång för två veckor sedan då hon sa att hon skulle skicka dagen efter... men icke. Ägarbytet är gjort hos ASVH och jag står som ägare, samt har hästens pass och besiktningsintyg. Hur viktigt är det att det även finns ett kontrakt på köpet? Vad kan hända utan?

Vad står i det "tillfälliga" kontraktet?
Köpessumma behöver inte vara viktigt såvida era underskrifter finns som styrker nytt ägarskap/överlåtelse av hästen.
Pass och besiktningsintyg säger ingenting om ägarskap dock.

Hur gjordes ägarbytet hos ASVH? Kräver de bådas underskrifter?
 
@Dandylinn
Mina uppgifter (namn, adress, personnr), säljarens uppgifter, hästens namn och reg.nr samt datum och "Gäller tills riktigt kontrakt är skrivet". Och såklart underskrifter från båda två.
Båda skrev under ägarbyteslappen som jag skickade in till ASVH och fick tillbaka ny ägarbyteslapp samt klistermärke med mina uppgifter att klistra in i passet.
 
@Dandylinn
Mina uppgifter (namn, adress, personnr), säljarens uppgifter, hästens namn och reg.nr samt datum och "Gäller tills riktigt kontrakt är skrivet". Och såklart underskrifter från båda två.
Båda skrev under ägarbyteslappen som jag skickade in till ASVH och fick tillbaka ny ägarbyteslapp samt klistermärke med mina uppgifter att klistra in i passet.

Jag kan tycka att eftersom att ni båda skrivit under för ägarbyte till ASVH så borde det vara giltigt att du numer står som ägare. Både du och säljaren har godkänt ägarbyte.

Undrar dock vad grejen med tillfälligt kontrakt är? Varför har man ett tillfälligt? Vad mer står i det "tillfälliga" ?
För mig är köpeskontraktet ett kvitto på köpet och ägarbytet ska bekräfta detta, så förstår inte vad man ska man ett tillfälligt kvitto till riktigt.
 
Jag kan tycka att eftersom att ni båda skrivit under för ägarbyte till ASVH så borde det vara giltigt att du numer står som ägare. Både du och säljaren har godkänt ägarbyte.

Undrar dock vad grejen med tillfälligt kontrakt är? Varför har man ett tillfälligt? Vad mer står i det "tillfälliga" ?
För mig är köpeskontraktet ett kvitto på köpet och ägarbytet ska bekräfta detta, så förstår inte vad man ska man ett tillfälligt kvitto till riktigt.
Jag har varken köpt eller sålt så mycket hästar innan. Men de gångerna har vi skrivit kontrakt och det är så jag alltid hört att man gör, sen vet inte jag vad som händer eller inte händer om man inte har ett kontrakt. Därav min fråga. Det tillfälliga var just för att jag ville ha ett bevis på att jag köpt hästen om något skulle börja krångla (ASVS ägarbyte slarvas bort på posten eller vad som..)

Men då verkar det alltså inte spela någon större roll att det inte finns ett kontrakt om jag förstått det rätt!
 
Jag hade absolut velat ha ett slutligt kontrakt, med köpesumma. Eftersom det dessutom hänvisas till att det senare ska skrivas ett kontrakt, i det tillfälliga du har.
 
Jag har varken köpt eller sålt så mycket hästar innan. Men de gångerna har vi skrivit kontrakt och det är så jag alltid hört att man gör, sen vet inte jag vad som händer eller inte händer om man inte har ett kontrakt. Därav min fråga. Det tillfälliga var just för att jag ville ha ett bevis på att jag köpt hästen om något skulle börja krångla (ASVS ägarbyte slarvas bort på posten eller vad som..)

Men då verkar det alltså inte spela någon större roll att det inte finns ett kontrakt om jag förstått det rätt!

Kontrakt bör man ha, eller ett kvitto i alla fall men det behöver ju bara stå " köpares namn: xxx har idag xxx köpt hästen för summan xxx" och sedan underskrift på det plus ägarbyte..man behöver ju inte 3 st sidor papper heller som bekräftar ett köp.

Jag personligen tror inte att nåt kommer hända just i ditt fall, men jag hade nog tryckt på lite till om en bekräftelse som inte säger "tillfälligt" dock.

Man behöver inte ha nåt tillfälligt, så du tänker på det nästa gång utan kvitto/kontrakt ska du ju ha såfort du betalat och köpt hästen. Huvudsaken är att du har nån slags bekräftan på ett kvitto att du köpt hästen så är det inte så stor skada skedd om tex pappret för ägarbytet tappas bort, det går att ordna sedan medans ett kvitto är svårare att trolla fram.
 
Egentligen är frågan: vill du ha in något annat i kontraktet än just att pengar har bytts mot häst?

Vill du ha in andra förutsättningar (t ex enligt färdiga kontrakt) är det ju viktigt att ta med detta i skritligt avtal och inte bara muntligt.

Jag hade ABSOLUT velat ha ett kvitto på köpeskillingen, det hade jag inte backat en mm på.
 
@Dandylinn
Mina uppgifter (namn, adress, personnr), säljarens uppgifter, hästens namn och reg.nr samt datum och "Gäller tills riktigt kontrakt är skrivet". Och såklart underskrifter från båda två.
Båda skrev under ägarbyteslappen som jag skickade in till ASVH och fick tillbaka ny ägarbyteslapp samt klistermärke med mina uppgifter att klistra in i passet.
Du har ju faktiskt ett giltigt kontrakt och hästen är din rent juridiskt, så det blir mer frågan om i vilken lagstiftning som affären har gjorts om det behövs mer uppgifter eller inte. Har du köpt av en näringsidkare så behöver du inte mer för då har du ändå ett stor skydd i gällande lagstiftning. Svårare om det en affär mellan privatpersoner eftersom man då kan förhandla om mer saker.
 
Det enda jag kan tänka mig är att säljaren om den är en fuling säger att du inte betalt eftersom du inte han kvitto på betalningen. Och rätt betalning.
 
Svarar alla

Jag känner inte att jag behöver ha med något i kontraktet men säljaren ville ha förköpsrätt. Så för min det spelar det väl mindre roll. Jag bara tänker så att jag inte kan få nått problem om säljaren (privatperson) skulle börja krångla (vilket jag dock inte tror, men man vet aldrig). Betalningen gjordes via internetbanken så den historiken kan man ju kolla om säljaren hävdar att jag inte betalat.
 
Säljaren kan ju hävda att du inte betalt hela summan och kräva 40 000 kr till.

Det borde vara rätt svårt att driva vidare då hästen är överlämnad och det inte finns något som styrker detta. I så fall kan väl köparen lika gärna komma och påstå att det var överenskommet att tre vintertäcken och en dressyrsadel skulle lämnas över efter betessäsongens slut?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 118
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp