Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

Vi sitter ju alltid och tittar efter en passanfe gård till oss, och för två helger sen var jag och tittade på ett ställe inte så långt ifrån oss. Men det blev ett tvär nej såfort jag kört in på gårdsplanen. 50 m från huset låg en.vältrafikerad riksväg och 1 km rätt över ägorna välsynligt och hörligt låg e4 an. Så nää inte intressant alls.

Men nu tänkte vi kolla lite mer på allvar, vi ska försöka få tid nu snart för att kolla lånelöfte, så.vi ser vad vi har att röra oss med och sen ska vi värdera huset för att se vad vi har där. Sen får vi se vad som tänkas hända kan.
 
Sitter i samma sits som alla andra gånger jag hoppar in i denna tråden ;)
Vi vi ju eg flytta, men som jag skrivit förr, så är det inte så enkelt då vi isf flyttar ca 50 mil.
Kortfattat: ska ju klaffa men jobb till båda, smärtfritt byte av skola till dottern... och så hitta ett hus man trivs i.
Områden vi kikat på är Löddeköpinge (med omnejd, typ Ålstorp) där dotterns kusiner bor, Häljarp, som vi besökt en enda gång men gillade det vi såg (hyfsat nära Lödde), men även fortfarande Halland som var vår första alternativ tidigare (nära svärmor).
Det jag gillar med Löddeområdet är att det är litet (och lugnt?) men har det man behöver, och även så nära till så många andra samhällen runtomkring. Även Häljarp verkar bra då de har tågstation.

Jag tänker att det nu till våren kommer komma ut en del hus på marknaden, och om det känns rätt så tar vi i så fall tag i resten.
Vi själva skulle nog ej ha svårt att hitta jobb, skulle lätt tänka mig att flytta och sen söka jobb på plats. Har en del sparat på banken som skulle räcka ett tag innan vi skulle få jobb båda två. Och vi skulle få ner boende kostanderna rejält vid flytt (kommer gå in med hög kontantinsats)
Men tyvärr ser nog inte banken likadant på saken, de vill väl ha fasta inkomster direkt.
 
Lite halvt OT kanske, men är det någon här som köpt ett nyckelfärdigt hus/modulhus? :)
Vad är era erfarenheter av det?
Vilken tillverkare köpte ni från?
 
Vi vill ev köpa en större gård och har hittar en som vi ska kolla på men mäklaren sa att det är många intressenter. Trist för oss.
 
Sitter i samma sits som alla andra gånger jag hoppar in i denna tråden ;)
Vi vi ju eg flytta, men som jag skrivit förr, så är det inte så enkelt då vi isf flyttar ca 50 mil.
Kortfattat: ska ju klaffa men jobb till båda, smärtfritt byte av skola till dottern... och så hitta ett hus man trivs i.
Områden vi kikat på är Löddeköpinge (med omnejd, typ Ålstorp) där dotterns kusiner bor, Häljarp, som vi besökt en enda gång men gillade det vi såg (hyfsat nära Lödde), men även fortfarande Halland som var vår första alternativ tidigare (nära svärmor).
Det jag gillar med Löddeområdet är att det är litet (och lugnt?) men har det man behöver, och även så nära till så många andra samhällen runtomkring. Även Häljarp verkar bra då de har tågstation.

Jag tänker att det nu till våren kommer komma ut en del hus på marknaden, och om det känns rätt så tar vi i så fall tag i resten.
Vi själva skulle nog ej ha svårt att hitta jobb, skulle lätt tänka mig att flytta och sen söka jobb på plats. Har en del sparat på banken som skulle räcka ett tag innan vi skulle få jobb båda två. Och vi skulle få ner boende kostanderna rejält vid flytt (kommer gå in med hög kontantinsats)
Men tyvärr ser nog inte banken likadant på saken, de vill väl ha fasta inkomster direkt.
Vilka yrken är det ni söker jobb som? Därifrån är det ju "nära" till både Lund/Malmö och Helsingborg. :)
Förstår att det känns lite kämpigt att flytta så långt! Men det fixar ni!!!:bump:
 
@AraSlei Vårt är ett modulhus, vi projektledde förvisso inte byggandet själv utan köpte det av byggarna, men det kommer från Lövsta Trähus. Jag är allergisk mot många nyproducerade hus som känns själlösa och saknar välbyggda detaljer, men detta föll t.o.m jag för. Fina djupa fönsternischer och dubbeldörrar :love:
IMG_5869_zpswjorzakp.jpg
 
Vilka yrken är det ni söker jobb som? Därifrån är det ju "nära" till både Lund/Malmö och Helsingborg. :)
Förstår att det känns lite kämpigt att flytta så långt! Men det fixar ni!!!:bump:
Jag arbetar i butik sen mååånga år så tror inte det är så svårt faktiskt ;)
Sambon inom industrin men utbildad inom datorer och även butik :)
 
Jag arbetar i butik sen mååånga år så tror inte det är så svårt faktiskt ;)
Sambon inom industrin men utbildad inom datorer och även butik :)
Nä, då lär ni hitta passande jobb kan man tycka. Förmodligen svårare att hitta ett hus då. Vi letade oxå i de trakterna ett tag (innan vi kom på att vi ville hem till Blekinge igen ;)), och så klart beroende på vad man söker för hus, så kommer det ju inte ut allt för många tyvärr. Men lycka till i letandet!
 
@AraSlei Vårt är ett modulhus, vi projektledde förvisso inte byggandet själv utan köpte det av byggarna, men det kommer från Lövsta Trähus. Jag är allergisk mot många nyproducerade hus som känns själlösa och saknar välbyggda detaljer, men detta föll t.o.m jag för. Fina djupa fönsternischer och dubbeldörrar :love:
IMG_5869_zpswjorzakp.jpg

Men åh så fint :love: Precis så jag skulle vilja ha!
Det enda jag skulle kunna tänka mig att ändra, så här på rak arm, är att jag vill ha brutet sadeltak :D
 
Lite halvt OT kanske, men är det någon här som köpt ett nyckelfärdigt hus/modulhus? :)
Vad är era erfarenheter av det?
Vilken tillverkare köpte ni från?
Jag är visserligen lite partisk eftersom de byggs i min hemort och ägs av företaget jag jobbar på, men jag tipsar om Trivselhus! Har ett par bekanta som byggt med dom och varit mer än nöjda! :)
 
Ny visning igår, trevligt hus men trist tomt, tyvärr. Baksidan var mörkt med skog runt om så det känns tveksamt att det blir någon sol där över huvud taget och på framsidan hade man utsikt över en gård som hade skrotupplag på sin baksida = mot detta hus. Trist utsikt från fönstret! Så det blir inget med det...

Men sen igår hörde en kompis av sig. En familj de känner ska sälja ett hus som på pappret låter perfekt för oss. De kan ev tänka sig att sälja det privat, eller genom mäklare men utan öppna visningar. Någon som har erfarenhetav detta? Vad är vinsten för oss, för dem, och vad ska vi tänka på isf? Och hur mycket ska vi bjuda, gissar att vi behöver lägga oss en bit ovanför det det är värderat till? Vi har googlat och läst lite men kom gärna med tankar och erfarenheter om ni har.
 
Eftersom det varit väldigt dött på marknaden åkte jag och sambon runt i några områden som vi kan tänka oss bo i. Körde förbi ett hus/gård, som bara var Wow :love:. Ett äldre trähus med gammalt plåttak och små extrafönster på gavlarna (sådana där trekantiga på övervåningen liksom). Det var nedsläckt och inga adventsljusstakar och fasaden var smutsig och underhållet eftersatt. Vi knackade på helt enkelt. Tyvärr ingen som öppnade, men vi har nu varit i kontakt med en "kontaktperson" till den äldre man som tydligen bor i huset. Vi har lagt fram frågan om vi får köpa det, och detta skulle tas upp med husägaren. Nu väntar vi. Vill inte vara för påflugna. Vi vet ju egentligen ingenting om huset, skick och dyligt. I övrigt ligger det perfekt och har fina ekonomibyggnader till. Pris har vi ingen aning om.

I somras fastnade jag för en annan fastighet, övergiven. Det visade sig att kronofogden fått ärendet och den kom ut till försäljning i början på hösten. Jag var så klart där på visningen med många andra och till min besvikelse var huset i betydligt sämre skick än jag trodde. Där handlar det om att blåsa ut hela huset med totalrenovering + utbyggnad (huset är endast 60 kvm). Vilket känns som ett väldigt stort projekt.
Det är nästan 2 ha mark till + ca 1 ha bete att låna. Fd stall, som nuvarande ägare tagit bort boxarna från. Gifter i mark finns pga gammalt gödningsmedel då det varit handelsträdgård och det finns flera stora växthus, i mer eller mindre dåligt skick. Inga gifter i "hagmarker", utan i växthusen och ev precis utanför. Stor potential och bra läge!
Ingen köpte fastigheten och den har nu kommit ut på försäljning igen. Och jag har lite svårt att släppa den. Jag hade så gärna velat bo där. Men är det verkligen värt det? O_o

Alltså, så mkt tankar som snurrar runt.
Någon mer än vi som irrar runt?
Problemet är oxå att vi känner oss desperata, vi vill så himla gärna hitta "vårt hus".
 
Vi gav i princip i nyårslöfte att i år SKA vi köpa hus. Sen gick det fort, vi skrev kontrakt imorse. Vi hade inte högsta bud men vårt önskemål om tillträde passade bättre med säljarens och så ville de sälja till en barnfamilj. Hade vi vetat det hade vi slutat bjuda lite tidigare ;)

Huset är en enplansvilla från -68, lagom stor tomt och lagom stor boyta. Lite att fixa med men inget akut. Beläget i lugnt villakvarter, precis så som jag tänkt att mina barn ska växa upp.
33F5D711-9E36-40E5-815A-6CCDCF9EE926.png
 
Vi gav i princip i nyårslöfte att i år SKA vi köpa hus. Sen gick det fort, vi skrev kontrakt imorse. Vi hade inte högsta bud men vårt önskemål om tillträde passade bättre med säljarens och så ville de sälja till en barnfamilj. Hade vi vetat det hade vi slutat bjuda lite tidigare ;)

Huset är en enplansvilla från -68, lagom stor tomt och lagom stor boyta. Lite att fixa med men inget akut. Beläget i lugnt villakvarter, precis så som jag tänkt att mina barn ska växa upp.
33F5D711-9E36-40E5-815A-6CCDCF9EE926.png
Grattis!!
 
Sitter i samma sits som alla andra gånger jag hoppar in i denna tråden ;)
Vi vi ju eg flytta, men som jag skrivit förr, så är det inte så enkelt då vi isf flyttar ca 50 mil.
Kortfattat: ska ju klaffa men jobb till båda, smärtfritt byte av skola till dottern... och så hitta ett hus man trivs i.
Områden vi kikat på är Löddeköpinge (med omnejd, typ Ålstorp) där dotterns kusiner bor, Häljarp, som vi besökt en enda gång men gillade det vi såg (hyfsat nära Lödde), men även fortfarande Halland som var vår första alternativ tidigare (nära svärmor).
Det jag gillar med Löddeområdet är att det är litet (och lugnt?) men har det man behöver, och även så nära till så många andra samhällen runtomkring. Även Häljarp verkar bra då de har tågstation.

Jag tänker att det nu till våren kommer komma ut en del hus på marknaden, och om det känns rätt så tar vi i så fall tag i resten.
Vi själva skulle nog ej ha svårt att hitta jobb, skulle lätt tänka mig att flytta och sen söka jobb på plats. Har en del sparat på banken som skulle räcka ett tag innan vi skulle få jobb båda två. Och vi skulle få ner boende kostanderna rejält vid flytt (kommer gå in med hög kontantinsats)
Men tyvärr ser nog inte banken likadant på saken, de vill väl ha fasta inkomster direkt.

Tror jag har skrivit det förut men bankerna är så enkelspåriga, tyvärr.

Efter 8 år i Stockholm flyttar vi tillbaka till Skåne i vår. Vi har två barn och ja, det kräver lite planering för att få allt att fungera med skola, förskola, hus och jobb.

Vi har köpt ett hus som är nybyggnation och får tillträde 1 maj och då flyttar jag ner och börjar jobba på mitt nya jobb. Man och barn är kvar i Stockholm till månadsskiftet maj/juni, då flyttar de ner och barnen börjar strax efteråt på förskola och fritids. Vi får väl vara lediga en vecka eller så där i samma veva för att få allt på plats.

Mannen har inget jobb än så länge utan håller på och söker, men banken har sagt att det är ok att veckopendla till nuvarande jobb (hoppas jag förstått rätt annars är vi illa ute...!)

Alternativet för er del kan ju vara att sälja huset och i samma veva hitta något att hyra i Skåne och söka jobb, och sen därifrån när ni har kontrakt påskrivna och börjat jobba, att köpa nytt. Men det kan ju vara lite segt att behöva mellanlanda i tillfällig bostad.
 
@AraSlei Vårt är ett modulhus, vi projektledde förvisso inte byggandet själv utan köpte det av byggarna, men det kommer från Lövsta Trähus. Jag är allergisk mot många nyproducerade hus som känns själlösa och saknar välbyggda detaljer, men detta föll t.o.m jag för. Fina djupa fönsternischer och dubbeldörrar :love:
IMG_5869_zpswjorzakp.jpg

Men herregud vad fint!
 
Vi har hittat ett ställe nu. Ett par vänner till oss som säljer så om vi får ok på banken nästa torsdag så kommer dem nog sälja till oss. Det är en avstyckad gård med större delen av längorna ombyggt till verkstad och det som.finna kvar kan jag fixa till för att kunna skaffa lite höns.

Fördelen med detta är att allting redan är renoverat så vi slipper börja om.

Det enda som kan ställa till det är om banken nu får för sig att dem vill ha 25 % i kontantinsats istället för dem vanliga 15, eftersom det räknas som gård.
 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
4 663
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
23
· Visningar
1 353
Svar
1 933
· Visningar
104 989
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp