Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

Vi gav i princip i nyårslöfte att i år SKA vi köpa hus. Sen gick det fort, vi skrev kontrakt imorse. Vi hade inte högsta bud men vårt önskemål om tillträde passade bättre med säljarens och så ville de sälja till en barnfamilj. Hade vi vetat det hade vi slutat bjuda lite tidigare ;)

Huset är en enplansvilla från -68, lagom stor tomt och lagom stor boyta. Lite att fixa med men inget akut. Beläget i lugnt villakvarter, precis så som jag tänkt att mina barn ska växa upp.
33F5D711-9E36-40E5-815A-6CCDCF9EE926.png

Men åh, grattis! :)
 
Gifter i mark finns pga gammalt gödningsmedel då det varit handelsträdgård och det finns flera stora växthus, i mer eller mindre dåligt skick. Inga gifter i "hagmarker", utan i växthusen och ev precis utanför. Stor potential och bra läge!
Ingen köpte fastigheten och den har nu kommit ut på försäljning igen. Och jag har lite svårt att släppa den. Jag hade så gärna velat bo där. Men är det verkligen värt det?
Jag jobbar som miljöinspektör och känner direkt att varningsklockorna börjar ringa angående den förorenade marken. Det gäller att passa sig otroligt noga så att man inte åker på något fastighetsägaransvar och kan riskera att behöva sanera marken på fastigheten.
 
Jag jobbar som miljöinspektör och känner direkt att varningsklockorna börjar ringa angående den förorenade marken. Det gäller att passa sig otroligt noga så att man inte åker på något fastighetsägaransvar och kan riskera att behöva sanera marken på fastigheten.

Håller helt med, missade dock när detta skrevs. Det kan också bli så att man inte får bygglov för utbyggnader/ombyggnader innan marken gjorts lämplig för bostadsändamål (sanerats om det bedöms finnas hälsorisker).
 
Och jag har i jobbet nyligen schaktat ur en massa ton jord och skickat på deponi pga föroreningar (halter av bl a kvicksilver, koppar, PAH upp till gränsvärdena för MKM-massor) och vet att det kostar massor...
 
Det springer ju lätt iväg med ton jordmassor. Plantskolor brukar dessutom vara ganska stora, och även om det ofta är ytligt bundna föroreningar kan 0,5 meter över en ganska stor areal bli REJÄLT med jordmassor.
 
Och jag har i jobbet nyligen schaktat ur en massa ton jord och skickat på deponi pga föroreningar (halter av bl a kvicksilver, koppar, PAH upp till gränsvärdena för MKM-massor) och vet att det kostar massor...
Det kostar massor! Även undersökningar som ev kan krävas kostar multum. Folk blir inte alls glada när jag skickar ut beslut om att de måste undersöka sina fastigheter typ 100k.
 
På torsdag gäller det. Möte på banken för lånelöfte. Godkänns inte detta så kommer vi lägga hussöket på is ett par år framöver eftersom vi får tillökning i maj. Känns redan nu som att det är på gränsen till jätte tajt om vi vill få vårt sålt och flyttat innan liten kommer :nailbiting:
 
Alltså!

Ett helt unikt radhus jag inte ens visste fanns i Norrköping har kommit ut. Det är bara så fint! Men, är vi helt knäppa när vi tänker tanken att köpa, renovera upp och sedan hyra ut övervåningen? Jag känner att jag kanske låter mina drömmar sväva iväg lite väl mycket nu...

https://www.hemnet.se/bostad/radhus...ium=app&utm_content=iphone&utm_campaign=tipsa

Kommer hyresgästerna in i sin lägenhet utan att gå igenom de andra två planen?
 
Alltså!

Ett helt unikt radhus jag inte ens visste fanns i Norrköping har kommit ut. Det är bara så fint! Men, är vi helt knäppa när vi tänker tanken att köpa, renovera upp och sedan hyra ut övervåningen? Jag känner att jag kanske låter mina drömmar sväva iväg lite väl mycket nu...

https://www.hemnet.se/bostad/radhus...ium=app&utm_content=iphone&utm_campaign=tipsa

Åh vilket fantastiskt vackert radhus! :love:

Jag tror definitivt att det hade gått att hyra ut översta våningen, Norrköping är väl en studentstad dessutom?
 
Kommer hyresgästerna in i sin lägenhet utan att gå igenom de andra två planen?

Jag TROR det (via trappuppgången), trodde jag hade läst det men verkar ha inbillat mig. Men tittar man på planlösningen så borde det vara så. Det är en förutsättning för att det skulle vara aktuellt för oss...
 
Åh vilket fantastiskt vackert radhus! :love:

Jag tror definitivt att det hade gått att hyra ut översta våningen, Norrköping är väl en studentstad dessutom?

Eller hur :love:

Att det GÅR att hyra ut är jag ÖVERTYGAD om (jag vet hur svårt det är att då bostad i norrköping och skulle vi blivit erbjudna en sådan lägenhet med det läget hade vi varit överlyckliga) men frågan är - klarar vi av att vara hyresvärdar och är mödan värt det?!
 
Eller hur :love:

Att det GÅR att hyra ut är jag ÖVERTYGAD om (jag vet hur svårt det är att då bostad i norrköping och skulle vi blivit erbjudna en sådan lägenhet med det läget hade vi varit överlyckliga) men frågan är - klarar vi av att vara hyresvärdar och är mödan värt det?!

Jag tror att om ni inte är beroende av den extra inkomsten och kan vara ordentligt kräsna med vem som får hyra så underlättar det, men jag har bara varit i andra änden (hyrt privat) så egentligen vet jag inget mer än mängder av skräckhistorier här på buke :o.

Går det kanske att hyra ut tidsbegränsat med möjlighet till förlängning? Är ni seriöst intresserade av huset så kan ni nog kontakta hyresnämnden för att få lite mer på fötterna.
 
Jag tror att om ni inte är beroende av den extra inkomsten och kan vara ordentligt kräsna med vem som får hyra så underlättar det, men jag har bara varit i andra änden (hyrt privat) så egentligen vet jag inget mer än mängder av skräckhistorier här på buke :o.

Går det kanske att hyra ut tidsbegränsat med möjlighet till förlängning? Är ni seriöst intresserade av huset så kan ni nog kontakta hyresnämnden för att få lite mer på fötterna.

Tack för tipset, får kontakta hyresnämnden under veckan och läsa på lite! För oss är det viktigt att det faller under privat uthyrning, så inte direkttillgång via trapphuset ställer till det rent juridisk och vi skulle vara fast med en strulig hyresgäst..
 
Tack för tipset, får kontakta hyresnämnden under veckan och läsa på lite! För oss är det viktigt att det faller under privat uthyrning, så inte direkttillgång via trapphuset ställer till det rent juridisk och vi skulle vara fast med en strulig hyresgäst..

Eftersom det inte står något om att vinden skulle utgöra en fristående lägenhet utan bara är en del av själva radhuset, det borde ju inte vara någon skillnad mot att hyra ut en inredd källare med egen ingång (men det är ju enkelt att ta reda på). Det är väl det där med strulig hyresgäst som är det lite svårare i det hela...
 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
4 622
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 287
Svar
1 926
· Visningar
104 329
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp