Bukefalos 28 år!

Huvudlag till longering...?

the_connemara

Trådstartare
Lilla unghästen håller på att lära sig bli longerad, vi har testat två gånger och hon gjorde enorma framsteg bara på de gångerna ;) Första gångern fick hon panik när jag höll i henne och flög runt som en dåre tills jag var nära att tvingas släppa henne, växlade att släppa ut på linan och ta förhållningar och linan var nästan slut ;) Andra gången var vi så smarta så vi knallade bort till grannens paddock (den har kass underlag spec när det är torrt vilket det var första gången) där man ju kan släppa ut henen mot staketet om hon börjar panika sig igen ;) Hon bettedde sig dock superbra och drog ingenting i linan :bump:

Men, då fick man ju lite funderingar.. Först det första så var jag rätt skraj att huvudlaget hon bar skulle gå sönder första gången eftersom jag fick ta rejält i linan så hon inte bara skulle springa rakt fram. Och andra gången funderade jag över hurvida signalerna verkar på henne eg.. Hon ska inte longeras mycket på detta "vanliga" vis och troligtvis inte heller "a la barock" eftersom man då behöver en riktigt ridkapson eller ngt motsvarande och hästen är nog bara här tillfälligt.

Just nu så har hon en vanligt remontgrimma (med ludd över nosen annars blir den väldigt vass...) med pannband och en lös käkrem och jag har fäst linan i den lilla ringen på insidan. Hänger ni med? Vanlig kapson är inget alternativ, de är för stora fö henne och jag vill inte leta upp ngn liten bara för ngra enstaka tillfällen, tycker inte om dem eg för de är så klumpiga. Men vad kan man annars longera i? Bettlöst ska det vara.. Gillar inte repgrimmor, vanlig grimma känns sladrigt och otydligt, äger inget sidepull men tror ändå inte det är bra att longera i.. Ngra förslag?
 
Sv: Huvudlag till longering...?

Är det ingen spm har samma problem som jag... :confused: Longerar alla i kapsoner eller träns? Ni med små hästar då?
 
Sv: Huvudlag till longering...?

Kommer du ha fler hästar i framtiden? Isåfall kanske det är idé att investera i kapson ändå?

Jag har en sån här. Köpt den på El caballo. På bilden sitter den lite löst, spänt åt den ett hål nu. På bilden är den på hålet längst ut (max utspänd) och nackremmen ser du ju. Kostade 900:- med frakt och allt.
 
Sv: Huvudlag till longering...?

Vet inte hur det blir med hästarna i framtiden.. Är det ngt jag ska införskaffa mig så är det dock en ridkapson;) Tyvärr så vågar inte mamma rida bettlöst så vi kan ju inte dela en... Finns risk att den bli hängande...

Den såg dock intressant ut... Är den helt i läder eller är nosdelen stabiliserad? Hur då isf? Hur stabil är den om man behöver ta ganska mkt i en tygel? Och vid ledande? Vill ju helst kunna ha den löst uta natt den åker omkring... Finns den i mindre storlekar eller vad har du för storlek?
 
Sv: Huvudlag till longering...?

Den är helt i läder, men det ringarna sitter fast i går lite åt sidorna, så den blir tredelad ungefär, fast mer stabil än en vanlig longerkapson. När jag hade den max utspänd så gled den lite. När jag spände in den ett hål (sitter inte hårt [som en nosgrimma ungefär], men bara lite mer stabilt) så åker den inte alls och signalerna går fram tydligare.

Jag använder min vid longering och har sidepull vid ridning, än så länge. Ska prova rida med den när jag longerat lite mer så han fattar vad allt betyder. Bara jobbat honom i grimma tidigare och då är sidepullet mer likt, kapsonen fattade han inte riktigt (fast det var när den satt löst).

Den finns bara i en storlek.
 
Sv: Huvudlag till longering...?

Jag longerar och rider med ridkapson..jätte bra investering!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 735
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 970
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 378
Senast: Jamtland
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp