Huvudskador ökar vid ridolyckor

Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Kan det vara så att många unga lånar inte allt för väl passande hjälmar av varandra?
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Jag har provat och upptäckt att när man har skyddsväst kan man inte rulla ihop sig och på det viset skydda nacken eller huvudet. Önskar det fanns mycket smidigare västar. Använder inte väst med anledning av att det är svårare att trilla av "rätt"
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Kan det vara så att många unga lånar inte allt för väl passande hjälmar av varandra?

Nja, det tror jag inte. Däremot tror jag att hjälmanvändningen antingen minskar, eller så minskar antalet duktiga ryttare... (vem som helst kan givetvis falla av, men jag ser mer exempel av usel ridning idag än för 10 år sedan)
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Jag för min del är övertygad om att en stor anledning till ökningen är precis som Ulf Wilken säger:

Ulf Wilken, säkerhetsansvarig på Svenska Ridsportförbundet, anser att det finns en risk att ryttare och föräldrar sätter för stor tillit till skyddsutrustningen.

Jag ser ideligen hur både barn och vuxna sätter sig upp på osäkra ponnies och hästar, med argumentet att det har väst på sig (hjälm är oftast självklar). Istället för att innan de sitter upp försäkra sig om att hästen är fokuserad på uppgiften.
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Har just beställt en ny hjälm.Min var från 2003.;)rider inte folk i gamla skithjälmar? På ridskolor turridningar mm
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Har just beställt en ny hjälm.Min var från 2003.;)rider inte folk i gamla skithjälmar? På ridskolor turridningar mm
En helhet med passande utrustningen för både ryttare och häst är Viktigt! slarvas ofta med det!
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Jag har provat och upptäckt att när man har skyddsväst kan man inte rulla ihop sig och på det viset skydda nacken eller huvudet. Önskar det fanns mycket smidigare västar. Använder inte väst med anledning av att det är svårare att trilla av "rätt"

skulle vilja ha en forskning på det dära, har nämligen själv tänkt på det.
När jag ramlar av så rullar jag ihop mig på automat, landar därför alltid på axel/skuldra eller på låret.

Men självklart är det bästa att inte att åka av alls.
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Kan inte en endast 6-procentig ökning vara rena slumpen?
För mig känns det inte som så avvikande, men jag har ingen vidare erfarenhet av statistik.
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Håller helt med både dig och Ulf Wilken!

Minns för flera år sedan när ponnyungdomarna i stallet frågade varför jag inte hade säkerhetsväst, det måste man ju ha för att rida säkert ju tyckte de.
Jag sa att det är större chans att de med väst, godkänd hjälm och säkerhetsstigbyglar skadar sig än jag utan väst.
För många var gångerna ponnytjejerna red som dårar i skogen, bla red de i full galopp genom en tunnel som var först 90 grader sväng, sedan T-kors. Kan säga att det var ren tur de inte mötte en bil där i tunneln!

Sedan tror jag det som Ridfrämjandet (som Ridsportförbundet hette när jag var ung) sa som ett mantra inte alls anses viktigt längre: "Säker ryttare på oerfaren häst, oerfaren ryttare på säker häst".
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

En såpass liten ökning skulle mycket väl kunna bero på att barnen numera ska sitta på skvättiga "sportponnyer" på 1,50 som står högt i blod istället för lurviga shettisar... annat var det på min tid, då var lurviga shettisar det ponnyutbud som fanns och då slog man sig heller inte nämnvärt när man flög av - vilket var ganska ofta då det var ovanligt med ponnysadlar också :D
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

KL

Kan hjälmarnas tyngd spela in? Fast de går väl egentligen mot det lättare hållet numera? Jag rider själv med lättviktig jockeyhjälm, just för att försöka undvika nackskador. Tydligen är snärten rätt förödande, och där spelar grammen verkligen roll.

Att använda de hjälmar som lånas ut på ridskolor och turridning är ett riktigt vågspel - även en bra hjälm är ju körd efter en rejäl avkastning. Även om den ser hel ut.

När det gäller att rulla ihop sig efter avkastning - en av de få gångerna jag egentligen tror att jag har gjort det (och jag har säkerligen åkt av de obligatoriska 100) är faktiskt på ridskolan - där vi fick kasta oss av hästarna i full galopp medan ridläraren skrek: "rulla som en köttbulle" medan vi panikslagna lydde.
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

KL


När det gäller att rulla ihop sig efter avkastning - en av de få gångerna jag egentligen tror att jag har gjort det (och jag har säkerligen åkt av de obligatoriska 100) är faktiskt på ridskolan - där vi fick kasta oss av hästarna i full galopp medan ridläraren skrek: "rulla som en köttbulle" medan vi panikslagna lydde.

Du menar att ni faktiskt TRÄNADE på detta på en ridlektion:eek:
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Du menar att ni faktiskt TRÄNADE på detta på en ridlektion:eek:


Jäpp. Jag minns även min fjärde ridlektion - någonsin - vi skulle lära oss att hoppa barbacka i galopp. Och exakt där kysste jag paddocken för första gången.
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Snacka om att ställa höga krav på ungarna om det sker barbackahoppning efter 4 ridlektioner:eek:
Vilken ridskola va det ? Blev lite nyfiken nu ju;) Du kan ju PM:a om du känner att du inte vill hänga ut denna ridskola som lär upp framtida stunt-ryttare:D
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Tror absolut att det är en stor orsak. Vi har precis köpt in nya hjälmar men dom som fanns innan var gamla redan när jag började rida där runt år 2000 :crazy: Sen läste jag någonstans att de som oftast skadar sig är ryttare som rider ut en och en eller två och två så det är väl också en orsak.
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Har för mig att jag läst att det sker fler olyckor vid uteritter privat än på lektionshäst/turridning.

Mycket okunskap och många som tror att för att dom ridit på ridskola i några år och behärskar alla gångarterna så är man en bra ryttare. Det dom missar är att hästar inte reagerar likadant ute som inne. Man får aldrig samma balansträning på banan som i skogen där hästen reagerar för saker runt omkring den på ett helt annat vis. Inte många ridskolehästar som gör tvära kast på långsidan ;).

Intressant teori ang säkerhetsvästar i inläggen ovanför. Känner mig ändå tryggare med säkerhetsväst i skogen inte utan. Landar man på en sten eller skulle bli trampad så hjälper det inte hur bra man är på att rulla ihop sig som en köttbulle. Med åldern så blir ju "köttbullen" lite mer osmidig också och kanske inte så välformad heller :D.

Det som vore intressant att dom forskade om är formen på hjälmarna. De nya lättvikthjälmarna har ju en helt annan form än den gamla hederliga kasken. Kanske att det påverkar vid ett fall hur vridningen och stöten tas upp.
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

Ja undrar också om det inte är en slump?

Hur man skadar sig beror ju helt och hållet på hur man ramlar av.

Sen funderar jag också på om inte ridningen utvecklats åt "fel" håll?
Jag ser iaf en stor skillnad på ryttarna nu, och hur vi var när vi var yngre.
Vi var kanske galnare ( :angel: ) och utsatte oss för farligare saker, men å andra sidan fick vi modet och balansen utav det.
Vissa av de ungar som rider här idag är lite mer "loja", de sitter och rider på banan och sen så blir de rädda, eller tappar balansen om hästen gör något konstigt = olycksrisken ökar.

Men jag vet inte. Tror inte direkt mitt stall är med i statistiken öht, för så vitt jag vet har det inte hänt så många avramlingar där ryttarna har direkt skadat sig på de senaste åren...

Och själv så hade jag ju 3 hjärnskakningar som 'barn' så jag ska väl inte säga så mkt :angel:
 
Sv: Huvudskador ökar vid ridolyckor

skulle vilja ha en forskning på det dära, har nämligen själv tänkt på det.
När jag ramlar av så rullar jag ihop mig på automat, landar därför alltid på axel/skuldra eller på låret.

Men självklart är det bästa att inte att åka av alls.

Det finns forskning:

Länk

Länk2
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 992
Senast: Yeah but
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp