Bukefalos 28 år!

Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

K

Kat

Jag har aldrig varit särkskilt förtjust i de här hyllningskörerna :bow::bow::bow: och kritikerkörerna på forumet. Jag tycker de tar fokus från själva diskussionen och argumenten.

I stället för att själv stå för och uttrycka sin åsikt, så väljer många att hoppa in i en kör av ryggdunkare efter någon man tycker uttryckt sig bra, eller stämma in i ett sorl av kritik mot någon speciell. Inte sällan handlar både kritiken och hyllningarna mer om personen och hur personen uttrycker sig, än om själva argumenten.

Måste ni hålla på så?

Det spelar ingen roll på vilken sida jag själv står, om jag får kritiken, hyllningarna eller är neutral i frågan (eller inte skriver alls), så känns de mest som att en grupp människor försöker få motståndaren ur balans.

Antingen har jag satt på mig anti-:bow:-glasögonen,
eller så har seniorforumet mer och mer börjat likna en skolgård eller en bostadsrättsförening...
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Jaaaa! Håller fullständigt med!!!

:bow: :bow: :bow:


;) sorry, öppet mål :D

Njaäääeee, skulle jag vilja säga. Ibland känns det som att det blir lite av en mobb, ja det gör det.

Men ofta tycker jag att folk/jag gör en :bow: för att man just håller med - och inte känner att man kunde sagt det bättre själv.

Så varför ens göra ett inlägg då?
Jo, man känner ändå att diskussionen är viktig/intressant och man vill bidra till den även om man inte har något nytt att komma med - vissa trådar är ju sådana, att TS vill veta hur folk tycker.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

*skratt*
Jag anade nästan att den skulle komma ;)

Om jag ska vara lite nyanserad, så finns det bugningar och bugningar, men väldigt ofta upplever jag dem tyvärr mer som en liten mobb.
Ibland blir det mer kritik mot en användare, utan att någon sagt något att buga inför, men vissa gånger används de i kombination.

Jag kan ge flera exempel på trådar där de används på de sätten bara de senaste dagarna, men jag tror jag låter bli att nämna någon särskild...
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Sedan kan man ju ifrågasätta varför det ska vara så viktigt att klappa någon på axeln för dess åsikter och sätt att uttrycka sig på offentlig plats, inför personer som inte tycker likadant, på en diskussionsarena?
Är inte det lämpligare i ett pm? Precis som personlig kritik?
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Mmmm. Jag förstår hur du menar. I trådar där det finns en stark "emot"-sida, säg, och det blir ett litet gäng som tycker samma.

Då kan det kännas som att deras bugningar betyder "ja VI som är av den rätta sorten begriper ju i alla fall hur det här ligger till :smirk:".
Och det känns lite olustigt om man själv är på andra sidan...

Jag kan då få känslan av av att "bugarna" inte bryr sig om att läsa mina argument så noga. De är ju ändå fler som "vet", det blir ett sorts nöjt samförstånd som är svårt att tränga igenom.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Då kan det kännas som att deras bugningar betyder "ja VI som är av den rätta sorten begriper ju i alla fall hur det här ligger till :smirk:".
Och det känns lite olustigt om man själv är på andra sidan...

Jag tycker till och med att det känns olustigt när jag är på samma sida. Inte lika obehagligt förstås, men ändå olustigt.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Du har skrivit precis vad jag tänkte på idag när jag satt här på olika forum och hoppade runt..
Har blivit nån annorlunda attityd bland vissa inlägg/användare på olika forum,en del anfaller i flock,och straxt därefter kommer anhängarna..
Har sett det flera dagar i rad..

Fick själv ett lejon på mig och senare kom tigrinnorna..för att jag var anti mot något(stackel),men fick höra att jag djurpålågae, hade dubbelmoral för JAG hade ju skurit öronen av min hund..,och då vet inte ens hälften att jag har en omplaceringshund,och har inte valt dom öronen,men man hugger först utan bakgrundsbild..och sen kommer flocken med :bow::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Ja, det kan man ju faktiskt också göra. I vissa lägen, när man har samma åsikt men egentligen inte resonerar på samma sätt.
Typ "okej vi råkar tycka samma just nu men blanda inte in mig i det här åsiktskotteriet för det".

Fast oftast blir jag väldigt glad när någon bugar åt något jag skrivit, bekräftelsekåt som jag är :cool:
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Jag tillhör dem som ofta använder :bow: därför att jag då vill uttrycka min glädje över något som en användare formulerar på ett bra och genomtänkt sätt. Och det tänker jag fortsätta med, för jag tror generellt att det är bra att uppmuntra och bekräfta varandra. Men regelrätt pajkastning och flockmentalitet tycker jag bara är trist och det deltar jag inte i, däremot kan det hända att jag byter åsikt i en tråd flera gånger. Men jag gillar ordkonstnärer som kan vända och vrida på ord så att det blir precis rätt, och det uppmuntrar jag.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Men det behöver väl inte nödvändigtvis handla om personen i sig, utan om att man visar att man håller med. "Det där var himla bra skrivet och du är inte ensam om att tycka så", ungefär. I stället för att skriva "jag håller med" eller komma med rena upprepningar för att det som redan sagts också är ens egna åsikter.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Jag har märkt att min förtjusning av detta forum går i vågor, ofta beroende på min sinnesstämning och mitt mående. Jag filtrerar nog olika beroende på hur jag mår själv. Ibland tycker jag att forumet och allas åsikter känns helt motbjudande - sen kan jag komma tillbaks och tycka att det är jättegivande att vara här, trots att det är samma jävla forum!... ;) Många gånger reflekterar jag inte ens över att min uppfattning av forumet nog mer beror på hur jag själv mår och vad jag själv väljer att lägga fokus på, utan reagerar direkt med att beskylla andra användare för att "plötsligt ha blivit så jäkla tråkiga, korkade, trångsynta, otrevliga", mm.... :angel:

Jag menar inte att du är likadan, vill bara belysa en annan vinkel av situationen. Jag har många gånger förundrats över i mitt tycke eländiga beteenden här på forumet, tagit en paus, och sedan kommit tillbaks och inte förstått vad det var jag hetsade upp mig för egentligen.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Jag menar inte att du är likadan, vill bara belysa en annan vinkel av situationen. Jag har många gånger förundrats över i mitt tycke eländiga beteenden här på forumet, tagit en paus, och sedan kommit tillbaks och inte förstått vad det var jag hetsade upp mig för egentligen.

Jo, jag är säkerligen likadan. Därav tanken om jag satt på mig anti-bug-glasögonen.
Det är sannolikt orsaken till att jag skriver den här tråden just idag.
Däremot skulle jag inte ha skrivit den om jag inte reagerat på det i olika sinnesstämningar.
Jag tror inte på "offentlig uppmuntran" i den här typen av forum på det här specifika viset.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Ingenstans är det så uppenbart som på buke att det är viktigare vem som skriver än vad som skrivs.

När "rätt" personer skrivit, ja då dyker anhängarna upp med sina :bow:. Innan dess är de knäpptysta. Likt de tuffa mobbarna i skolan vill de hänga med innegänget och tycka "rätt".
Kritisera fel personer och du räkna med att bli motarbetad i de flesta trådar efter det.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

*kl*

Oj då....
Jag måste helt enkelt vara korkad... för jag FATTAR verkligen inte vilka dom där användarna som är "rätta".

Jag kanske hänger på "fel" ställen (senior, hästhantering och rid-sidorna)?

Jag måste bara säga att jag har under alla mina år faktiskt aldrig fattat vilka det breyktade "innegänget" eller de "rätta" användarna är.....

----------------------------------------------------

Inte heller har jag uppfattat att det är någon "flock" med ryggdunkare.

Däremot så tycker jag att det är väl helt naturligt om jag läser i en tråd och ser att någon annan har uttryckt precis det jag själv tycker att jag då säger att jag håller med?

Gör ni inte det?
Hur gör ni i så fall?
Upprepar det någon redan sagt?
Håller er borta från diskusionen??
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Då är vi två.
Själv tänker jag inte ens på nicket om jag ska öppna läsa eller svara en tråd. Om det inte är någon jag känner IRL eller haft kontakt på något vis då.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Vi är tre ... Jag har heller aldrig fattat vilka som tillhör "innegänget".

Däremot håller jag med om att det i vissa sammanhang (men inte alltid) kan kännas obehagligt med :bow: :bow: :bow: Men det beror ju också på sammanhanget.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Jag instämmer helt, jag har alltid avskytt den smileyn på grund av cheerleader-användandet i diskussionstrådar.

Det är förstås kul med uppskattning, jag gillar att få :bow: (en personlig svaghet), men det vore helt klart bättre med ett formulerat inlägg om varför man håller med och vad man tyckte var bra med inlägget. Det allra värsta är när det uppstår nästan trådkapande :bow:-cykler.

Dessutom känns det som lite ynkligt, jag kanske läser in för mycket i det, men smileyn bugar ju faktiskt. Det känns som om ganska få inlägg är så spektakulära. Å andra sidan kanske få inlägg är så roliga att man skrattandes rullar fram och tillbaka heller.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Ingenstans är det så uppenbart som på buke att det är viktigare vem som skriver än vad som skrivs.

När "rätt" personer skrivit, ja då dyker anhängarna upp med sina :bow:. Innan dess är de knäpptysta. Likt de tuffa mobbarna i skolan vill de hänga med innegänget och tycka "rätt".
Kritisera fel personer och du räkna med att bli motarbetad i de flesta trådar efter det.
Det håller jag inte med om alls.

Men bara för det kommer du väl säga att det säger jag för att jag vill hänga med innegänget och motarbetar dig i alla trådar :crazy:

Jag har ofta inte alls reda på vilka jag tyckt likadant som i tidigare trådar och vilka jag tyckt vart lite knepiga. Jag svarar utifrån hur jag tycker.

Men visst finns det några jag oftast tycker likadant som. Det finns nick här som så gott som alltid skriver väldigt klokt och genomtänkt, enligt mig då.
Och det blir ju att jag då "håller med" dem. Inte för vilka de är, utan för att jag tycker som de gör. Igen.
Ibland känns det som att jag skulle vilja påpeka "ursäkta att jag tycker likadant som du igen, det är inte för att jag vill ställa mig in".
För jag vet ju att det finns de som resonerar just så som du gör.

Jag måste säga att om jag ofta fick mothugg i tråd efter tråd så skulle jag inte dra slutsatsen att jag var offer för komplotter och förföljelse av det mobbande innegänget på övriga Bukefalos.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Och här måste jag ju bara säga att jag håller med dig i allt du skriver. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 596
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp