Bukefalos 28 år!

Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Så varför skickar man inte ett PM istället och säger det?
Det är ju inte så att själva argumentationerna blir bättre av bara en massa medhåll och mothåll.
Lika lite som att diskussionen blir bättre av att angripa någons debatteknik eller retorik, istället för innehållet.

Men en bra diskussion är ju inte trådens enda värde. Min upplevelse säger i alla fall att det är många som hänger på Buke inte bara för att själva deltaga och uttrycka sin åsikt, utan också för att "pejla läget".

Många trådar (kanske främst på U och ÄU) gäller ju t ex "jag tänkte köpa den här jackan, vad tycker ni?" eller "vad ska jag göra med min dumma pojkvän?". Då drar i alla fall jag slutsatsen att man även - medvetet eller omedvetet - läser andra trådar för att få reda på vad som är "okej" att tycka i t ex politiska frågor.

För en sådan person HAR :bow:-attacker ett värde, eftersom det gör det lättare att se hur många som är på ena resp. andra sidan av diskussionen, istället för att bara se hur många engagerade eller verbalt begåvade som finns på vardera sida.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Så varför skickar man inte ett PM istället och säger det?
Det är ju inte så att själva argumentationerna blir bättre av bara en massa medhåll och mothåll.
Lika lite som att diskussionen blir bättre av att angripa någons debatteknik eller retorik, istället för innehållet.

Åjo,retorik och debatteknik påverkar mycket i innehållet i en text.
Dessutom kan en argumentation utvecklas av med och mothåll,det handlar om samtalsmetodik helt enkelt.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Men en bra diskussion är ju inte trådens enda värde. Min upplevelse säger i alla fall att det är många som hänger på Buke inte bara för att själva deltaga och uttrycka sin åsikt, utan också för att "pejla läget".

Många trådar (kanske främst på U och ÄU) gäller ju t ex "jag tänkte köpa den här jackan, vad tycker ni?" eller "vad ska jag göra med min dumma pojkvän?". Då drar i alla fall jag slutsatsen att man även - medvetet eller omedvetet - läser andra trådar för att få reda på vad som är "okej" att tycka i t ex politiska frågor.

Fast nog ser väl även du skillnad på "ska jag köpa den eller den jackan", men påföljande diskussion om varför den är snygg och inte och vilken påverkan den gjort på miljön, rättvisemärkt, prisvärd etc
- och "den retorik du använder för att lägga fram din åsikt angående jackor är usel"?
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Javisst ser jag skillnad, men jag anser fortfarande att det var ett giltigt exempel. Hade jag inte skrivit så fort så kanske jag hade kommit på ett bättre. ;)

Det jag menade var helt enkelt att jag tror det är många som vill veta vad majoriteten tycker, och inte bara varför de mest verbala och engagerade tycker som de gör.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Åjo,retorik och debatteknik påverkar mycket i innehållet i en text.
Dessutom kan en argumentation utvecklas av med och mothåll,det handlar om samtalsmetodik helt enkelt.

Att anklaga folk för sättet de argumenterar, istället för vad de argumenterar för eller emot, brukar betraktas som besläktade med personangrepp. Det tar fokus från sakfrågan och överför det på personen som säger det.

Vilket är okej - i en sådan tråd - men rätt otrevligt i andra.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Det jag menade var helt enkelt att jag tror det är många som vill veta vad majoriteten tycker, och inte bara varför de mest verbala och engagerade tycker som de gör.

Fast nu är det inte problem med att uttrycka sig i skrift som jag gnäller på, utan detta:
:bow::bow::bow:
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Typexempel på ett sådant inlägg som jag tycker lämpar sig bättre på PM.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Fast nu är det inte problem med att uttrycka sig i skrift som jag gnäller på, utan detta:
:bow::bow::bow:

Förlåt, jag trodde inte att jag behövde knyta ihop säcken, så att säga.

1. Person A skriver något
2. Person B argumenterar emot
3. Person C gör en :bow:
4. Person D skriver ingenting, men läser och inser att B-sidan vinner. Det är av värde för person D eftersom hän egentligen inte hade bildat någon uppfattning i frågan, men tänker att "de som är flest har en poäng... säkert."
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Hur skulle det se ut om enbart två personer debatterade i en tråd? Detta åtföljt av en massa :bow:.
Ska man räkna :bow: för att se hur opinionen ser ut?
Den som har flest :bow: har argumenterat bäst för sin syn på saken?
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Nej, jag säger inte heller att en "omröstning" är trådens största eller enda värde. Däremot säger jag att :bow:-smileys har en viss funktion.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

*knapplån*

Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Positiv förstärkning, vilket :bow: är för mig, behövs här i världen. Vrider man det till att det är taskigt att visa att man tycker att någon skrivit något bra så tycker jag att man borde äta en pepparkaka. :D
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Positiv förstärkning, vilket :bow: är för mig, behövs här i världen. Vrider man det till att det är taskigt att visa att man tycker att någon skrivit något bra så tycker jag att man borde äta en pepparkaka. :D

Snacka om att negligera en annan persons känslor, utifrån sina egna

:p
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Förlåt, jag trodde inte att jag behövde knyta ihop säcken, så att säga.

1. Person A skriver något
2. Person B argumenterar emot
3. Person C gör en :bow:
4. Person D skriver ingenting, men läser och inser att B-sidan vinner. Det är av värde för person D eftersom hän egentligen inte hade bildat någon uppfattning i frågan, men tänker att "de som är flest har en poäng... säkert."

Men stackars person D ... Så osjälvständig hoppas jag att ingen är i sitt tänkande (dream on, jag vet).
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Snacka om att negligera en annan persons känslor, utifrån sina egna

:p

Gav ju konstruktiva råd också; pepparkaka! :idea:

Och jag negligerar inte dina känslor, jag håller bara inte med om dina åsikter i den här frågan.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Hur skulle det se ut om enbart två personer debatterade i en tråd? Detta åtföljt av en massa :bow:.
Ska man räkna :bow: för att se hur opinionen ser ut?
Den som har flest :bow: har argumenterat bäst för sin syn på saken?

Åh nu känner jag verkligen för att infoga en viss smiley, men jag avstår med hänsyn till trådens tema. :p Jag tror du förstår att jag håller med och inte kunde ha sagt det bättre själv! :D Och ja, en diskussion med enbart två deltagare och en massa bugningar skulle ju inte vara så intressant. Enligt mig.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Gav ju konstruktiva råd också; pepparkaka! :idea:

Och jag negligerar inte dina känslor, jag håller bara inte med om dina åsikter i den här frågan.

Pepparkakor hjälper inte ens mot hunger.

Jag anser inte att det är en fjäder att folk känner behov av att stå i grupp och säga "Jaaa!!" eller "Fyyy!!". Jag tycker att det är ett lite otäckt flockbeteende snarare.
Flockbeteenden är ofta läskiga.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Jag har inte alls samma uppfattning av buke på det området. Men det kanske beror på vilka delar av forumet man rör sig på, i vilka trådar osv.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Pepparkakor hjälper inte ens mot hunger.

Jag anser inte att det är en fjäder att folk känner behov av att stå i grupp och säga "Jaaa!!" eller "Fyyy!!". Jag tycker att det är ett lite otäckt flockbeteende snarare.
Flockbeteenden är ofta läskiga.

Åter - var finns dessa grupper?

För att det ska bli ett flockbeteende krävs en flock som beter sig.
Jag har svårt att se flockarna.

Borde jag skaffa nya glasögon? :confused:
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Flockarna är olika på olika ställen.
Jag är inte den som talar om "innegäng" och liknande, utan jag pratar om behovet av att "stå enad mot en fiende" - väldigt onyanserat uttryckt, istället för att var och en står för sin egen åsikt.
Värsta exemplen på det här ser vi i trådar där någon sticker ut hakan i någon, för många, väldigt obekväm åsikt.
Reaktionerna, i form av mer eller mindre regelrätta personargument brukar inte vänta på sig.

Bara de senaste dagarna har jag läst åtminstone två sådana diskussioner här på senior. I båda fallen har jag haft mostatt åsikt mot de som blivit angripna, men det hindrar inte från att jag blir illa berörd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 718
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp