Hyra ut hus på egen gård, utbruten från "Vi med egen gård/stall"

Ajda

Trådstartare
Vi ska ev hyra ut ett mindre hus på gården. Vad behöver man tänka på? Kallhyra. 3 mån uppsägningstid. Sen då?
 
Är 3 månader rimlig tid för uppsägning även från vår sida? Mamma sa att standard är 3 månader för den som hyr, men 1 år om vi som uthyrare säger upp. Ett år känns lång tid.
Som jag ser nu kommer inte vi ha några intentioner att säga upp en fungerande hyresgäst för någon annan OM inte något av våra barn vill ha huset i framtiden.
 
Är 3 månader rimlig tid för uppsägning även från vår sida? Mamma sa att standard är 3 månader för den som hyr, men 1 år om vi som uthyrare säger upp. Ett år känns lång tid.
Som jag ser nu kommer inte vi ha några intentioner att säga upp en fungerande hyresgäst för någon annan OM inte något av våra barn vill ha huset i framtiden.
Läs hyreslagen noga, och kolla särskilt upp besittningsrätt. Att hyra ut bostad är inte helt okomplicerad så väldigt viktigt att vara påläst om vad som gäller, och vilka rättigheter både hyresvärd och hyresgäst har.
 
Brukar vara svårt att göra sig av med en hyresgäst som inte sköter sig.
Kolla upp om det går att skriva in något i kontraktet som kan underlätta.

Hur är det med el och vatten kostnad konstigt nog brukar det gå mycket mer om det ingår än om det är något de får stå för själva.
 
Brukar vara svårt att göra sig av med en hyresgäst som inte sköter sig.
Kolla upp om det går att skriva in något i kontraktet som kan underlätta.

Hur är det med el och vatten kostnad konstigt nog brukar det gå mycket mer om det ingår än om det är något de får stå för själva.
Jo, det kan ta lång tid att bli av med hyresgäst som inte sköter sig.

Det kan bli problem om de står för elen själva och inte betalar. Då kan elen stängas av, (då har de förhoppningsvis flyttat) så då får ni rycka in och betala så huset inte fryser sönder och sedan kräva hyresgästen i efterhand.
Och hoppas att ni får betalt....
 
Brukar vara svårt att göra sig av med en hyresgäst som inte sköter sig.
Kolla upp om det går att skriva in något i kontraktet som kan underlätta.

Hur är det med el och vatten kostnad konstigt nog brukar det gå mycket mer om det ingår än om det är något de får stå för själva.
Inte Ung kan nog komma med tips, har väl en hel del erfarenheter av hyresgäster?
 
Vi ska ev hyra ut ett mindre hus på gården. Vad behöver man tänka på? Kallhyra. 3 mån uppsägningstid. Sen då?
Tydliggör för vem som står för vad om något går sönder eller behöver repareras. Ta med om det är ok att måla om och isf vem som står för kostnaden utav det. Om det är ok att ha husdjur, maxantal personer som får bo där. Ska el, värme och vatten ingå? Om värmekostnaderna sticker iväg igen i vinter kan det vara skönt om hyresgästen har en kallhyra. Hur många nycklar ingår? Om nyckel tappas bort, vem gör ny, byta lås, vem står för det?
 
Vi ska ev hyra ut ett mindre hus på gården. Vad behöver man tänka på? Kallhyra. 3 mån uppsägningstid. Sen då?
Läs in dig på juridiken.
Både hyreslagen 12 kap i Jordabalken.
Och Privatuthyrningslagen.
Det blir olika beroende på hur man gör.
Vissa saker är inte fria att avtala om utan lagen gäller över avtal.

Jag trodde att jag gjorde allting rätt och ändå har jag fått problem upprepade gånger.
Olika knasiga problem som har varit svåra att förutse. Ett har jag fortfarande kvar efter 11 år. Ingenting duger men ändå så biter sig hyresgästen fast. Lögner om skicket haglar för att försöka få ner hyran.
 
Vi ska ev hyra ut ett mindre hus på gården. Vad behöver man tänka på? Kallhyra. 3 mån uppsägningstid. Sen då?
Kontrollera hyresgästen noga.
Utmätning hos Kronofogden är inte en bra sak.
Men det har inte varit mitt största problem.

Jag kommer aldrig mer att hyra ut till någon som har tvistat helt galet i någon Tingsrätt.
Och aldrig mer till någon som inte har en daglig sysselsättning samtidigt som den har utmätning hos Kronofogden. Om jag inte har en möjlighet till att krypa ur det hela.
 
Kontrollera hyresgästen noga.
Utmätning hos Kronofogden är inte en bra sak.
Men det har inte varit mitt största problem.

Jag kommer aldrig mer att hyra ut till någon som har tvistat helt galet i någon Tingsrätt.
Och aldrig mer till någon som inte har en daglig sysselsättning samtidigt som den har utmätning hos Kronofogden. Om jag inte har en möjlighet till att krypa ur det hela.
Jag tror att det är ett bra tips. Och tyvärr också, inte hyra ut till någon som tex går på soc, eller är sjukpensionär eller liknande skulle jag också försöka undvika. De får oftast så lite pengar att de liksom inte förlorar något på att hamna hos fogden, för de kan inte mäta ut något ändå. Givetvis finns det skötsamma personer i dessa grupper också, missförstå mig rätt. Problemet är bara att OM de inte är skötsamma så har man liksom inga påtryckningsmedel att ta till.
 
Problemet är bara att OM de inte är skötsamma så har man liksom inga påtryckningsmedel att ta till.
De har dessutom en tendens att hitta på kreativa ekonomiska lösningar.
Typ sälja mina saker eller starta tvätteri åt grannarna med min el och mitt vatten.
Eller ta sig andra friheter som inte ingår.
Nuvarande problem har prylar runt huset i drivor, det ser ut som ett skrotupplag. Att låna ut parkeringsplatser som inte ingår är också populärt.
 
De har dessutom en tendens att hitta på kreativa ekonomiska lösningar.
Typ sälja mina saker eller starta tvätteri åt grannarna med min el och mitt vatten.
Eller ta sig andra friheter som inte ingår.
Nuvarande problem har prylar runt huset i drivor, det ser ut som ett skrotupplag. Att låna ut parkeringsplatser som inte ingår är också populärt.
Våran försökte sälja MIN ved. Slutade med att vi skruvade fast dörren till vedboden. Saker i drivor var det både inne och ute. Man var tvungen att gå sidledes inomhus, på bredden fick man inte plats.
 
Är 3 månader rimlig tid för uppsägning även från vår sida? Mamma sa att standard är 3 månader för den som hyr, men 1 år om vi som uthyrare säger upp. Ett år känns lång tid.
Som jag ser nu kommer inte vi ha några intentioner att säga upp en fungerande hyresgäst för någon annan OM inte något av våra barn vill ha huset i framtiden.

Om ni bara hyr ut ett hus så är det privatuthyrningslagen. Hyr ni ut flera hus är det hyreslagen.

Vi hyr ut ett hus privat och har 3 månader och hyresgästen har 1 mån uppsägning.

Besittningsrätten gäller normalt inte för 1 hus men man får ju passa sig så det inte blir fler hus eller lägenheter.
 
Våran försökte sälja MIN ved. Slutade med att vi skruvade fast dörren till vedboden. Saker i drivor var det både inne och ute. Man var tvungen att gå sidledes inomhus, på bredden fick man inte plats.
Ja de sålde 2 kubik björkved staplad på pall också.
Gissningsvis så höll de grannarna med ved ur min skog. Grannarna borde åtalas för häleri egentligen men i stället så är de elaka och osams med mig.
Och huset vi fick tillbaka såg ut som en svinstia inuti. Det var avföring från olika husdjur överallt.
Och bråte, massor av bråte.

Jag stämde dem i Tingsrätten och fick litet ersättning i en förlikning. Den räckte i alla fall till städbolaget som sanerade de delar av huset som inte behövde renoveras.
 
Ja de sålde 2 kubik björkved staplad på pall också.
Gissningsvis så höll de grannarna med ved ur min skog. Grannarna borde åtalas för häleri egentligen men i stället så är de elaka och osams med mig.
Och huset vi fick tillbaka såg ut som en svinstia inuti. Det var avföring från olika husdjur överallt.
Och bråte, massor av bråte.


Jag stämde dem i Tingsrätten och fick litet ersättning i en förlikning. Den räckte i alla fall till städbolaget som sanerade de delar av huset som inte behövde renoveras.
Låter som ett fall för länsstyrelsen. Bråte i mängder är en skaderisk. Djur ska inte behöva ha det skitigt med avföring överallt heller. Hyresgästen jag pratade om har djurförbud bland annat av den anledningen. Värt att veta för dig tänker jag.
 
Om ni bara hyr ut ett hus så är det privatuthyrningslagen. Hyr ni ut flera hus är det hyreslagen.

Vi hyr ut ett hus privat och har 3 månader och hyresgästen har 1 mån uppsägning.

Besittningsrätten gäller normalt inte för 1 hus men man får ju passa sig så det inte blir fler hus eller lägenheter.
Det där gäller bara så länge som det inte är i näringsverksamhet.
Så det gäller att hålla det privat.
Ingen bokföring och inga avdrag.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har noterat att gamla gårdar ofta ligger rätt tätt. Åtminstone där jag håller till. Husen ser ut att vara 1800-tal i grunden, men...
Svar
6
· Visningar
331
Senast: MissFideli
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 651
Senast: Badtz Maru
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp