Hyra ut hus på egen gård, utbruten från "Vi med egen gård/stall"

Låter som ett fall för länsstyrelsen. Bråte i mängder är en skaderisk
Jag skall städa på hyresgästens bekostnad. Det står nämligen inskrivet i mitt kontrakt att jag har rätt att göra det efter anmodan om rättelse. Men någon skaderisk utgör det inte utan mitt problem är att det ligger på en yta som hyresgästen inte disponerar.

Djur ska inte behöva ha det skitigt med avföring överallt heller. Hyresgästen jag pratade om har djurförbud bland annat av den anledningen. Värt att veta för dig tänker jag.
Det var efter utflyttning som jag hittade det. T.ex. en kökssoffa full med kaninskit. Men jag anmälde dem tidigare för att de lät sina katter föröka sig helt okontrollerat. De fick ett föreläggande om kastrering av katterna.
 
Vi hyr ut en liten stuga på gården. Kolla referenser! Jag brukar annonsera på min egen facebooksida, då ser mina vänner det och kan tipsa sina vänner. Då är det ofta någon person som vi har gemensamma vänner med och är enkel att fråga om. En av mina kompisar är polis med god lokalkännedom, vilket också har hjälpt lite 😅 (nej, han är ju knarkare! 🤭) Ta en rejäl deposition! Vi har haft otur med en hyresgäst, de förstörde en del invändigt och betalade inte hyran under uppsägningstiden. Samma hyresgäst använde orimligt mycket el. Hade full värme igång och ett fönster öppet fast det var minusgrader till exempel.. då var elen billig, som tur var 😅 men vi har hyrt ut i sju år och har i övrigt haft suveräna hyresgäster! Nuvarande vattnar blommor och vaktar höns när vi åker bort. 😊
 
Är 3 månader rimlig tid för uppsägning även från vår sida? Mamma sa att standard är 3 månader för den som hyr, men 1 år om vi som uthyrare säger upp. Ett år känns lång tid.
Som jag ser nu kommer inte vi ha några intentioner att säga upp en fungerande hyresgäst för någon annan OM inte något av våra barn vill ha huset i framtiden.
Vi hyr bostad så, och har tre månaders uppsägningstid åt båda håll.
 
Vi hyr bostad så, och har tre månaders uppsägningstid åt båda håll.
Det har vi med alltid haft när vi har hyrt.

Ts: Som hyresgäst kan jag säga att separat elräkning är ett måste. Vi har blivit uppringda mitt i natten av hyresvärden som undrar om vi verkligen var vakna eller om vi hade glömt släcka. Och utskällda för hög elräkning som sedan visade sig vara belysningen i ridhuset.
Min erfarenhet är att det underlättar att ha så få relationer som möjligt. Jag har jobbat åt hyresvärdar och det brukar bli knöligt efter ett tag. Bättre att de bara är hyresvärdar, inte arbetsgivare tycker jag. Så tänk igenom vad som ingår och vad hyresgästen förväntas sköta och inte.
 
Det har vi med alltid haft när vi har hyrt.

Ts: Som hyresgäst kan jag säga att separat elräkning är ett måste. Vi har blivit uppringda mitt i natten av hyresvärden som undrar om vi verkligen var vakna eller om vi hade glömt släcka. Och utskällda för hög elräkning som sedan visade sig vara belysningen i ridhuset.
Min erfarenhet är att det underlättar att ha så få relationer som möjligt. Jag har jobbat åt hyresvärdar och det brukar bli knöligt efter ett tag. Bättre att de bara är hyresvärdar, inte arbetsgivare tycker jag. Så tänk igenom vad som ingår och vad hyresgästen förväntas sköta och inte.
Jag hyr av min arbetsgivare och har gjort förut också. Det gäller att ha tydligt åtskilda kontrakt och spec på vad som är vad.

Brukar finnas separat elmätare i varje fastighet så man kan se hur stor förbrukningen är.
 
Vi har en hyresgäst nu. Eller han flyttar in 1/2.

Han önskade tapetsera om ett rum. En fondvägg som är fin, men väldigt blommig. Kanske inte en stil för en karl. Han frågade om vi kunde bekosta ny tapet om han stod för arbetet. Jag sa nej. Att vi bekostar uppenbart slitage. En vägg ska tex fixas av oss då en möbel skavt upp en reva när förra hyresgästen flyttade.
Nu vacklar jag. Var jag för hård? Borde vi stå för ny tapet?
 
Nu vacklar jag. Var jag för hård? Borde vi stå för ny tapet?
Varför det?
Hyresvärden står för att bostaden är hel och användbar utifrån normalt slitage.
Smaken är som baken - delad.
Blommigt passar bra i ett litet hus på landet.
Det är inget fel i funktionen.

Om det börjar så, så vet man inte var det slutar.
Min hyresgäst hatade tydligen furu och panel och har nu slabbat färg över allt sådant.
Det blev inte bra utan bara kluddigt
 
Varför det?
Hyresvärden står för att bostaden är hel och användbar utifrån normalt slitage.
Smaken är som baken - delad.
Blommigt passar bra i ett litet hus på landet.
Det är inget fel i funktionen.

Om det börjar så, så vet man inte var det slutar.
Min hyresgäst hatade tydligen furu och panel och har nu slabbat färg över allt sådant.
Det blev inte bra utan bara kluddigt

Jag vet inte varför jag tycker så. Var så himla säker på att hyresgästen gärna får måla om om hen vill. Men får räkna med noll kompensation från oss.

Men ändå så får jag dåligt samvete. Kommer bli en usel husuthyrare.
Iof så sa jag ju nej till honom nu. Får stå fast vid det.
 
Vi har en hyresgäst nu. Eller han flyttar in 1/2.

Han önskade tapetsera om ett rum. En fondvägg som är fin, men väldigt blommig. Kanske inte en stil för en karl. Han frågade om vi kunde bekosta ny tapet om han stod för arbetet. Jag sa nej. Att vi bekostar uppenbart slitage. En vägg ska tex fixas av oss då en möbel skavt upp en reva när förra hyresgästen flyttade.
Nu vacklar jag. Var jag för hård? Borde vi stå för ny tapet?
Jag hade inte förväntat mig att hyresvärden skulle stå för rent kosmetiska åtgärder av en redan fin yta. Börjar det närma sig dags att renovera/fräsha upp är det en annan sak.
 
Vanvård? Är det likadant inne i huset?
Jag vet inte för jag får inte komma in.
Men antagligen eftersom jag inte får komma in.

Hyresnämnden skall besöka huset för att sätta en bruksvärdeshyra på det så jag räknar med att komma in då för att undersöka det.
Bra vittnen blir det ju i alla fall.

Jag har bilder på hur det såg ut vid tillträde så det är lätt att visa på skillnaden.
 
Men ändå så får jag dåligt samvete. Kommer bli en usel husuthyrare.
Iof så sa jag ju nej till honom nu. Får stå fast vid det.
Dåligt samvete är en dålig egenskap när man hyr ut.
Hyresgäster gillar att spela på det för att få som de vill.
Det måste du släppa, annars så blir du galen på kuppen.
 
jag hyr ett hus sen 6 år tillbaka. Innan dess hyrde jag gård. Saknar gård så himla mycket! Men som hyresgäst har jag lärt mig att kolla upp hyresvärden också. Det är inte kul att ha en halvtokig hyresvärd.
Den jag har nu är jättebra förutom att de vill sälja. Men de gör ju inte de oseriösa men för mig är det en väldig stress.
 
Vi har en hyresgäst nu. Eller han flyttar in 1/2.
Fotografera noga och förvara bilderna väl.
Jag har mina bilder kopierade på ett antal ställen.
De är jätteviktiga om man blir osams om skicket.
Antingen för att hyresgästen påstår att det var förfärligt när de flyttade in eller för att de lämnar kaos efter sig.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har noterat att gamla gårdar ofta ligger rätt tätt. Åtminstone där jag håller till. Husen ser ut att vara 1800-tal i grunden, men...
Svar
6
· Visningar
331
Senast: MissFideli
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 652
Senast: Badtz Maru
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp