Bukefalos 28 år!

I mitt stall finns det en magisk häst . .

Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Jag tycker du ska prata med ägaren, och erbjuda dig att mocka mot att hon mockar åt dig, ok, jag vet att man inte vågar lita på en sådan människa men då ger du henne en chans att "göra rätt" Jag mockar just nu också åt en sådan häst men där vet jag att ägaren mår så dåligt så det inte är ngn ide att prata, utan jag mockar ut och fyller på halm så ofta jag hinner, det är inte optimalt men det får duga just nu. vi har bra hagar och hästarna har det väldigt bra i hagen där de vistas största delen av dygnet.

Som tur är finns det fler i stallet som faktiskt kan hjälpa mig också, där vi hjälper varandra...
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Jag tycker du ska anmäla. Spelar ingen roll om människan har psykiska problem, hästen far uppenbarligen illa!
Sedan tror jag inte att stallägaren har något direkt juridiskt ansvar. Jag var med om en vanskött häst för 8 år sedan. Hästens problem till följd av vanskötseln fanns dokumenterade på djursjukhus osv och var allmänt känt hos hästfolket i närheten. Vi var flera som anmälde gång på gång. Inget hände med vare sig stallägaren eller hästägaren, trots att stallägaren hade stora brister på gården och förmodligen hade svåra psykiska problem... (jagade hästar med traktorer, gav dem inte mat fast han hade betalt för det, jagade omkull hästarna på betonggolv osv osv)
Tyvärr är det helt hopplöst att få något att hända... Detta trots att hästen hade stora sår (och drabbats av kallbrand), hade en halv meter skit i boxen (till slut började vi i stallet mocka i omgångar när vi märkte att djurskyddsinspektörerna inte gjorde ett skit åt situationen) och man såg att hästen hade tappat livsgnistan helt och hållet. Som om det inte räckte tyckte hästägaren det var en bra idé att hoppa hästen trots att han knappt kunde gå... Allt detta anmälde vi gång på gång - inget hände. Därmed sagt tycker jag du ska börja anmäla nu, för tyvärr kan det dröja lång tid innan det händer något... Om det ens händer något :(
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Jo du har som stallägare ansvar för hästar i ditt stall. Jag är inte hundra men jag undrar om det inte finns rättsfall att titta på där. Sen tycker jag att det är en moralisk fråga också att inte åse att en häst vanvårdas oavsett vems den är.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Knapplån

I värsta fall får stallet komma överens om att 'ingen' snor hästen och ställer den 'ingenstans' (på ett bete) och så bortskänkes den till 'någon' : P
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Knapplån

I värsta fall får stallet komma överens om att 'ingen' snor hästen och ställer den 'ingenstans' (på ett bete) och så bortskänkes den till 'någon' : P

Väldigt riskabelt, det är svårt att gömma hästar om ägaren böjar leta.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Tänkte göra en liten uppdatering. För ca 2 veckor sedan så kom ägarens syster ut till stallet, har inte sett människan innan så jag frågade vem hon var och då förklarade hon. Systern skulle jag gissa är ca 10 år äldre än ägaren själv. Hur som helst vi börjar prata och de kryper då fram att denna häst från början är systerns!

Dom har haft henne i ca 6 år som jag förstått de.
Det är systern som tävlat osv tills för ca 2 år sedan då hon blivit gravid/skaffat familj och lillasyster har tagit hand om hästen. Jag kunde inte låta bli att berätta att så faktiskt inte var fallet, så jag berättade kort och gott allt. Hon blev upprörd då hon tydligen har nära kontakt med ägaren och denne påstår sig vara i stallet dagligen.

Hur som helst så kom det då också fram att ägaren har haft och fortfarande har psykiska problem som kommer och går. Nu hade de tydligen varit bra i 1 års tid men så kom det smygande igen alltså.

Ägaren hade tydligen även nämnt för syster att hon tappat intresset helt och inte tyckte de var kul längre. Nu har iaf systern tagit över allt ansvar och "anlitat" en av stalletjejerna att mocka samt rida hästen dagligen.
 
Senast ändrad:
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Vad bra att det ser ut att vända till det positiva med hästen! Hoppas det fortsätter uppåt.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 096
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 608
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Pudlan
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 862
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp