Bukefalos 28 år!

I mitt stall finns det en magisk häst . .

Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Vem tar frivilligt hand om någon annans häst utan att få någonting för det...

Jag gör...

Det här är mest ett knapplån, men citatet passade mig så fint ;)

Jag har 5 hästar extra som går i min lösdrift, vars ägare kanske dyker upp 3-4ggr/månad. Hon bryr sig inte om att 5 hästar skiter, äter(o att maten kostar pengar) och dricker. Och kanske framförallt behöver lite omvårdnad. Tyvärr är det en släkting till mig som just nu har lite struligt, så det är bara att bita ihop även om jag är bra sugen på att bara vråla till rejält att nu räcker det. Sköta 8 hästar själv tar tid kan jag lova...(Och kostar pengar :crazy: )

Tyvärr är det så att stallägaren står med hundhuvudet när länsstyrelsen kommer och inspekterar. I Ts fall blir det ju helt enkelt så att stallägaren får se till att det mockas för hästen så den inte lever i en sanitär olägenhet och se till att den har mat och vatten, för stallägarens egen skull om det blir en inspektion. Jag förstår stallägaren till 100% självklart vill man att alla hästarna i ens stall skall ha det bra, och då gör man det där extrajobbet som man egentligen inte alls har betalt för.

Jag vet hur jäkla svårt det är att försöka få sagt något som man vet egentligen kommer att såra eller reta upp. Helst vill man bara att de skall fatta själva o bara fixa det. Så lätt är det inte, jag själv har stuckit huvudet i sanden länge nu med bara små hintar om att det är jobbigt att ta hand om 5 hästar extra...

Jag hoppas att Ts och hennes stallkamrater lyckas lösa det här på ett bra sätt för alla, men tyvärr är nog enda sättet att prata med ägaren om det. Och det kanske mer faller på stallägarens lott än övriga inackorderade. Så kanske det går att undvika ev. bråk ang meningskiljaktigheter.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

försök prata med ägaren och tala om (på ett försiktigt sätt) att om hon inte tar hand om hästen måste ni/du anmäla detta. Det är ju faktisk vanvård det hon håller på med.

Håller verkligen med!!! Hästens bästa måste gå i förta hand!!!
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Hur har det gått, TS, har du pratat med henne? Nyfiken :)
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Man upphör aldrig att förvånas över folk alltså :mad:. Tkr inte att sånna ska ha häst alls. Men nu till problemet. Vad säger stallägaren? H*n måste ju reagera?
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Hur har det gått, TS, har du pratat med henne? Nyfiken :)

Jag har inte pratat med henne än, främst för att vi inte varit i stallet samtidigt (de dagar hon nu faktiskt bemödat sig att komma). Jag känner väl inte att jag vill ta de på telefon direkt. .

Men en allmän update är att hästen i fråga skulle egentligen ha varit ute på hopptävling i lördags. Detta är samma häst som blivit riden (skrittad 10-15 min i paddocken) ca 10 gånger under HELA vintern. Hästen fick dock besök av veterinär i fredags då svullnad samt ovilja att röra sig hos hästen uppkommit plötsligt. Vet. misstänker lymfangit och hästen står för närvarande på boxvila med metacam och någon form av smärtstillande. . .
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Men då måste någon ha anmält till tävling, tagit ut veterinär och ge metacam? Tjejen är alltså där mera nu?

Hur som helst så stöter man ibland på såna här personer, jag måste hålla med Lobelia och att det handlar nog om djupare problem. Inget där lite utskällning av ett gäng stallkamrater kommer att vara något positivt alls.
Däremot har stallägaren ett stort ansvar. Jag har själv erfarenhet av en liknande situation som stallägare. En person som visade sig ha svår panikångest bland annat och inte ville ha hästen egentligen. En "hjälpare" hade ansett att det skulle vara bra terapi att komma ut bland människor. Men de hade sen tappat kontakten eftersom den här personen drog sig undan alla. OCh där stod hästen.
Jag fick självklart mocka och göra det som behövdes när personen inte kom, det är upprörande av en stallägare att låta en häst stå i skiten. Förutom olagligt. Men jag tog upp att det var ohållbart och hade flera långa samtal med personen, vilket ledde till en lösning i alla fall. Det slutade med att den person som rekommenderat hästen som lämplig terapihäst tog hand om den och sålde. Det var bäst för alla parter. Din stallägare måste ta sitt ansvar anser jag. Om den har samma bild av sitiuationen som du!
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Enligt djurskyddslagen för häst så SKA det mockas minst en gång per dag för häst som står uppstallad.

Frågan är om det är stallägaren som åker dit på detta vid en inspektion eller hästägaren. Misstänker att det är stallägaren...

Jag skulle inte tveka att anmäla till en djurskyddsinspektör om jag vore du. Det funkar inte att dalta med folk!

/Lizzie
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Mig veterligt finns ingen tvingande lag angående mockningsintervall, kan du visa på var det står?
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Mig veterligt finns ingen tvingande lag angående mockningsintervall, kan du visa på var det står?

Kollade upp - det står i djurskyddsbestämmelserna att hästen ska hållas tillfredsställande ren. Dock har jag fått uppgifterna om mockningsintervall från djurskyddsinspektör... men det kanske beror på hur de tolkar djurskyddsbestämmelserna.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf

För hur tolkar man att hästen ska hållas tillfredsställande ren. Ur vems synvinkel...

/Lizzie
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Hittade även nedanstående text i Djurskyddsbestämmelser för häst från 2008

"Du ska hålla rent i stallet och i andra förvaringsutrymmen för din
häst. Ströbäddar och ströade liggplatser ska hållas torra och rena.
Strömedlet ska vara lämpligt för din häst och ha bra kvalitet. Du
ska rengöra hela stallet noggrant minst en gång varje år."

Se länk: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf

/Lizzie
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Nu spelar det mindre roll för det aktuella fallet, givetvis ska det vara rent, men några krav på exakta intervall finns det inte och det var det jag syftade på och något direkt stöd kan du inte hitta ser jag. En del inspektörer verkar ha sin egan tolkning och ibland finns det inget stör i lagen som här. Hur ofta man behöver mocka beror mest på aktuella omständigheter.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Nu spelar det mindre roll för det aktuella fallet, givetvis ska det vara rent, men några krav på exakta intervall finns det inte och det var det jag syftade på och något direkt stöd kan du inte hitta ser jag. En del inspektörer verkar ha sin egan tolkning och ibland finns det inget stör i lagen som här. Hur ofta man behöver mocka beror mest på aktuella omständigheter.

Jag vet inte ifall djurskyddsinspektörerna kan ha olika policys beroende på vilken Länstyrelse de arbetar på. Eller om det är fritt fram för varje djurskyddsinspektör att tolka djurskyddsbestämmelserna själva. Läser man noga så är de rätt luddigt skrivna....

Den djurskyddsinspektören som jag pratade med, var väldigt tydlig med att det ska mockas minst en gång per dyng. Alltså om hästen står inne på stall över natten/dagen beroende på årstid.

Man kan ju verkligen fundera på hur man ska tolka texten:

"Ströbäddar och ströade liggplatser ska hållas torra och rena."

Ska man mocka så fort hästen bajat lite, mocka morgon och kväll? Mocka varje dag, varannandag?

Att säga att man ska använda "sunt förnuft" funkar inte. Det som är "sunt förnuft" för mig är inte "sunt förnuft" för någon annan :angel:

Har man inte grundläggande kunskaper, hur ska man då veta hur man ska göra??

/Lizzie
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Djurskydsinspektörerna måste efter bästa förmåga tolka lagen, blir det konflikt så är det instansen över som bedömer, att säga något som att du måste mocka med visst interval, det är resultatet som gäller inte hur man uppnår det. Det kan vara renare om man mockar 2 ggr/vecka än om man mockar varje dag om förutsättningarna är olika. Nu lämnar jag ämnet då det är OT.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Ush, mår dålig när jag läser ditt inlägg, att folk behandlar sina djur på detta vis.


Tycker först och främst att ni tar ett allvarligt snack med henne.!
Det gäller att vara benhård i denna situation , eftersom det är hästen som drabbas hårdast av detta, inte hon!
Om ni inte vill sätta henne på bar backe får ni kompromissa med en förhöjd stallhyra eller något liknande.!
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

kl. jag var tvungen att le åt rubriken. Min häst är en magisk häst...hon har ofta allt i ordning när jag kommer upp sent till henne... När jag kommer upp tidigt brukar jag göra ordning till stallkompisens häst istället ;)
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Jag har tyvärr varit med om och ha två sådana hästägare som hyrt stallplatser hos mig och förutom att de fullkomligt struntade i sina hästar så slarvade de med betalningen. Jag gick back med flera tusen på grund utav dom och fick dessutom slita som ett djur för och ta hand om deras stackars hästar.

Eftersom att det inte är du som är stallägare finns det ju inte mycket du kan göra mer än att prata med stallägaren och hoppas på att hästens ägare blir uppsagd och säljer hästen för en sådan människa ska inte ha häst.. :devil:

Det är så synd när hästarna hamnar i kläm och deras ägare utnyttjar snälla människor på detta sättet.. Bedrövligt är det. :cry:
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Har ni oxå en sån häst:grin: Förra vintern hade jag en hel hög i mitt stall..det är roligt med hästfolk..
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

KL

Känns det för dyrt och för jobbigt med häst så man inte ids ta hand om den korrekt, rekomenderar jag en hamster om man promt måste ha ett djur.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Jag betvivlar att det är klokt att utsätte ens en stackars hamster för sådana här människor, det skulle antagligen sluta med en död gnagare.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Håller med, varför ska hamstrar riskera att råka illa ut, kan man inte ta hand om djur ska man inte ha något.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 085
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 607
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Pudlan
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 855
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp