Bukefalos 28 år!

I mitt stall finns det en magisk häst . .

Wildchild_84

Trådstartare
En magisk häst som själv mockar, som själv fyller på vatten i sina hinkar och som inte behöver någon som helst omskötsel. Detta är iallafall vad dennes ägare verkar ha fått för sig!

Under i princip 2 månader nu så kommer hon och går lite som hon själv behagar i stallet. Vid 3 tillfällen har hästen stått i sin egen skit, bokstavligt talat, innan stallägaren hotat om uppsägning och hon skickat ut någon vi aldrig sett förr för att mocka ut hela boxen.

Igår var de träningstävling och hela stallet var samlat, utom ovannämd ägare. Jag tittar in i boxen för sjätte dagen i rad och konstaterar att de ej är mockar än! Dvs ingen mockning alls på 6 dagar! Jag blir så fruktansvärt arg! Men mitt i denna ilska så tyckte jag så synd om hästen att jag mockade ut hästens box o ch fyllde den med halm. Det första hästen gjorde var att snusa runt för att sedan rulla sig hej vilt i boxen.

Nu till frågan, hur hanterar man denna ägare? Hon är enstöring och dom gånger hon faktiskt bemödar sig att komma dit så gör hon de hon ska och går utan hej eller hej då. Detta är helt okej, men de gör att ingen har någon egentlig relation till henne och därför vet jag inte riktigt hur jag ska ta upp de. Så vad tycker ni?

Stallägaren vill ej säga upp henne pga att hon är rädd för vad som ska hände med hästen, här har hon iallafall koll på hästen menar hon. Men hästen står ju likväl i sin egen skit. .

Så jäkla arg!
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Kanske kan stallägaren ta en extra avgift och ha hästen som helinackordering?

"Tyvärr" är det så att stallägaren har ansvar för att alla hästar i dennes stall sköts som de ska.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Hur blir hästen matad då? Om hon inte kommer ut och mockar så gör hon väl inte i ordning maten heller, eller hur fungerar det? Stallägaren måste ta ett snack med ägaren, den har som sagt ansvar för hästarna i sitt stall. Hoppas att det löser sig och att hästen inte far illa, Lycka till! :)
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Går hon inte med på det så finns det bara två allternativ för stallägaren: göra det gratis, eller säga upp henne.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Svara alla: Matens ordnas samt ges utav stallägaren. Denne har även gett hästen vatten (det står du själv för i vanliga fall). Mockningen ingår ej heller. Det är precis som att tjejen ifråga inte begriper att man måste mocka åt hästen!

Eller ja det gör hon väl men då skiter hon alltså bara i det vilket är sju resor värre. Det är en utav de andra stalltjejerna som erbjudit sig att ta hand om hästen om det är så att hon själv just nu inte har möjlighet. Det kan ju ibland vara så att livet kommer i vägen.

Men detta har hon inte ens bemött med ett svar. Detta skulle alltså vara helt gratis, ren good will från den andra tjejen.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Rider hon hästen? Ni kan inte erbjuda er att försöka hitta en medis som sköter den åt henne emot att denne får rida?
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

försök prata med ägaren och tala om (på ett försiktigt sätt) att om hon inte tar hand om hästen måste ni/du anmäla detta. Det är ju faktisk vanvård det hon håller på med.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Går hon inte med på det så finns det bara två allternativ för stallägaren: göra det gratis, eller säga upp henne.

Ja - vilket innebär att hon blir uppsagd antar jag. Vem tar frivilligt hand om någon annans häst utan att få någonting för det...
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Säg åt stallägaren att börja ta betalt. 100 kr/dag är lagom för en helinackordering av det slaget, tycker jag.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Knepig situration:(
Kanske denna mænisskan behøver hjælp med rutiner.
I och med hon ær så osocial också så kanske det ær ett "osynligt" funktionshinder som ligger bakom..
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Det lär inte bli bättre av att ni helt gratis utan att säga något tar hand om hästen.

Jag skulle ställa stallägaren mot väggen antingen gör h*n nått eller så anmäler du hästens ägare för djurplågeri. Det är inte upp till er andra inackorderade att ta hand om en annans häst och dessutom så har stallägaren ett ansvar att se till att alla hästar på gården sköts som de ska.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Knepig situration:(
Kanske denna mænisskan behøver hjælp med rutiner.
I och med hon ær så osocial också så kanske det ær ett "osynligt" funktionshinder som ligger bakom..

Funderade också på detta. Jag menar inte att TS ska dalta med henne, förstår till fullo att man blir både irriterad, arg och orolig för hästens väl och ve.

Men i samband med att du, TS, ställer henne mot väggen kunde det kanske vara på sin plats att innerligt ställa henne frågan "hur mår du?". Om hon har det kämpigt just nu, kanske är hon rentav deprimerad? Kan det vara något annat psykosocialt relaterat? Försök övertyga henne värdet i att söka hjälp, kan ni kanske hjälpa henne med ett första telefonsamtal?

Någon annan hade tipsat om att skaffa en medryttare eller liknande, och det tror jag också kan hjälpa medan hon reder ut sig själv och sitt liv. Kanske till och med en fodervärd en period?
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Jag har tänkt att om jag stöter ihop med henne i stallet så ska jag ta upp det med henne. Jag är bara rädd att känslorna ska ta över och jag kommer gorma och skrika för jag blir så förbannad.

Det finns spekulationer om att hon mår dåligt psykiskt men detta har egentligen inget underlag mer än ett ändrat/konstigt beteende.

Hur lägger man upp det samtalet liksom? "Hej, begriper du inte att du måste ta hand om din häst?"
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Ljug och påstå att det varit någon sorts inspektör på besök som blev rasande över att hästen stod i något som uppenbarligen var gammal skit.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Det här är vad jag tycker.

I första hand måste ju stallägaren bestämma sig hur den ska göra. Säga upp henne eller höja hyran så att skötseln ingår.

När det är bestämt kan ni fråga henne om hon har fått ont om tid så att det är därför hon inte hinner vara i stallet så mycket och ta hand om sin häst.

Kanske får ni en förklaring till varför det har blivit så här. Förhoppningsvis får hon en tankeställare. Mår hon däremot dåligt så kanske situationen för henne är väldigt jobbig och skötseln av hästen är ingen prio eller så orkar hon helt enkelt inte. Det är då som stallägaren erbjuder sig, mot hyreshöjning, att sköta hästen till hon mår bättre/får mer tid.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Hur lägger man upp det samtalet liksom? "Hej, begriper du inte att du måste ta hand om din häst?"

Jag tror att hon innerst inne har lite på känn att hon inte gör rätt. Jag menar, har man ändå skaffat en häst så har man väl ändå så pass basic kunskap att man rent intellektuellt vet att man ska mocka varje dag.

Så att om du inleder ett samtal med "skulle vi kunna ta ett par minuter och sätta oss här" så bör hon förstå vad det hela handlar om. Sen tror jag också på att inte linda in det för mycket när du väl har satt dig ner med henne, utan helt sonika berätta att du har noterat att hon inte mockat på flera dagar, och därefter fråga rakt ut "varför har du inte mockat?".
När ni sedan har fått ett svar på den frågan kommer ni förhoppningsvis ha ett bättre grepp om situationen och en plattform att jobba ifrån. Fram tills dess att ni har fått korten på bordet har ni egentligen inga förutsättningar annat än rena spekulationer.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Jag tror inte det hjälper med ett snack, personen i fråga mår uppenbarligen mycket dåligt. Vill ni hjälpa krävs det nog mer än så, personen behöver troligen proffessionell hjälp och stöttning för att kunna komma tillbaks och börja leva. Mår man tillräckligt dåligt så blir det mesta fel och negligerat.

Jag vet inte riktigt hur man ska börja, hade det gällt barn hade det varit de sociala myndigheterna, börjar man anmäla henne för vanvård kan stallägaren råka illa ut och att få henne att ta emot hjälp med hästen är nog i paritet med att få henna att erkänna sina problem. Du har rätt att vara arg för hästens skull, men jag tror inte människan är medvetet elak utan sjuk. Ilska hjälper inte utan snarare gör saken värre.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

Det låter klokt.

Jag har funderingar på om det inte är så att det är stallägaren som är illa ute när det inte mockas hos hästen.
Jag är inte riktigt säker på vad lagen säger, men jag tror att stallägaren har en viss skyldighet att träda in och sköta hästen när ägaren inte bryr sig/kan.
 
Sv: I mitt stall finns det en magisk häst . .

KL (delvis)
Håller med - prata med stallägaren och låt henne ta det. Om det finns stallregler så kan det skrivas in i dessa att boxarna ska skötas / mockas dagligen / hållas rena..... eller nå't ditåt. Om det inte finns stallregler så föreslå att sådana tas fram. Det är MYCKET enklare att prata utifrån regler än "tyck" - det blir inte personligt.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 085
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 606
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 767
Senast: Pudlan
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 855
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp