I träsket igen - sadeltips önskas

För ögat ser det ju trevligt ut. Vad tycker hästen?

Att den var mycket trevlig. Så den bor här nu. Den släpper ju tidigt men ligger jämnt och fint tills dess, ligger pinstill och hästen sa jatack. Inte säkert det kommer funka i längden men. Står mer i vi som letar dressyrsadlar-tråden
 
Usch låter inte alls kul!!! Förstår att du skyr honom!!
Jag tänkte just Jaguar cc för den är rakare. Jag har samma problem med väldigt bred mankbas på både min nuvarande och min förra. Jag fick krypa till korset och köpa en Wow... Den enda sadeln som går att få med så bred kanal som jag ville ha men ändå lätt takformad! Sorry, vet att det är över budget men när jag letade för 3 år sedan så hittade jag inget heller som hästen accepterade. Den som kom närmast var en Ordo Equester Venus. Har du provat en sådan? Min häst gillade den dock inte så mycket heller men den har riktigt bred fin kanal iaf..
Men det var Wow som gällde.. Har haft samma problem nu när jag letat hoppsadel.. Han har bockat av min medryttare när jag köpte en sadel, Passier, som för ögat låg bra men som vid hoppning inte var ok enligt hästen och det talade han om med besked.. Köpte sedan en Bates, samma där.. Jag har just nu en John Whitaker Hunter som har riktigt bred fin kanal men den är igentligen lite för v-formad i framvalvet men den gillar han så den får han ha.. För jag köper inte en till Wow..

Hur bred kanal är det på din JW hunter?
 
Den var jätte bred, säkert en 12-15 cm. Jag kan tyvärr inte mäta för jag har sålt sadeln pga att jag inte har kvar ngn medryttare.
Äsch då. Tyckte kanalen såg supersmal ut pp bild?

Hur är vidden (generös/snål) och vad passar den för rygg tycker du?
 
Äsch då. Tyckte kanalen såg supersmal ut pp bild?

Hur är vidden (generös/snål) och vad passar den för rygg tycker du?
Jag skulle säga att den var relativt rak. Jag pratade med en sadelprovare som sa att alla JW var mer eller mindre svängda men det stämde iaf inte på min. Den var generös i bomvidden och hade lite tendens av att vara lite mjuk och sjönk liksom fram när man drog gjorden. Så sadeln såg ut att ligga bra tills man drog gjorden då sjönk den ner lite fram på flera hästar som vi provade den på. Men dom hästarna vi provade den på gillade sadeln väldigt mycket inkl min även om den inte låg perfekt.. Min fungerade den på om jag la i höjande kuddar fram i padden.
 
Jag skulle säga att den var relativt rak. Jag pratade med en sadelprovare som sa att alla JW var mer eller mindre svängda men det stämde iaf inte på min. Den var generös i bomvidden och hade lite tendens av att vara lite mjuk och sjönk liksom fram när man drog gjorden. Så sadeln såg ut att ligga bra tills man drog gjorden då sjönk den ner lite fram på flera hästar som vi provade den på. Men dom hästarna vi provade den på gillade sadeln väldigt mycket inkl min även om den inte låg perfekt.. Min fungerade den på om jag la i höjande kuddar fram i padden.

Den ska ju ha nån slags flexibel bom, kanske därför den sjönk fram? Låter hursomhelst inte som något för oss (låg en hos en förmedlare i närheten, därav frågorna). Men supertack för att du tog dig tid att svara!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 436
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 418
Senast: Nea_
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 302
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 518
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp