Sadeltips, kort bred häst! Tips snälla!! *Desperat*

Nea_

Trådstartare
Hej på er!

Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det hela.

Ena utprovaren tyckte globus clic 38, Albion XW eller Morris and Nolan 34-36

Den andra utprovaren tyckte att Jeremy Rudge i MW låg bra på honom, likaså globus 34. Hade hemma Jeremy Rudgen på prov och när jag tittade under schabraket så såg den ut att vara för trång, likaså när jag kände fram men den låg still iaf och Clicen i 34 gillade han inte alls och jag tyckte den med var trång.

Har mätt hästen till 105 grader och Jeremy rudgen MWtill ca 95 och det stämmer rätt bra med den info jag hittar på nätet om graderna den ska ligga på i MW men fick Morris And Nolanen till kring 100 grader och en 34a ska vara bredare än så...kanske den är felmärkt? Vette katten, har mailat sadelmagasinet för att fråga då jag själv glömde kolla vad som stod på sadeln utan gick efter vad de sade.

Har själv provat:
-Globus tekna s-line med vidgat järn men kanalen på den blev inte nog vid så jag upplever att den klämde vid mankroten, nöjd var han inte iaf.
-Thorowgood xxw blev alldeles för vid så den gled fram (men det är ju en sjukt bred sadel :) )

Funderar på att försöka få hem en clic men ska jag ta 36 el 38?
En annan morris and nolan i 34 eller ska jag ta 36 men de ska ju vara jättevida men om det verkligen var en 34a som jag hade hem var den ju inte alls stor. Se sadelbilderna längst ned.
Har ni tips på modeller?



getattachment_1_558aafe99606ee6f0fbc417e.jpg

getattachment_2_558aafbce087c332b893f7b8.jpg

getattachment_3_558aafc62a6b222e653410d1.jpg

getattachment_558aafd22a6b222e5a12d005.jpg


JR ( den gled inte fram och trycket var jämt fördelat över ryggen men sätet var stort för mig och den klämde framtill.
getattachment_5_558ab66e9606ee6f70572cbe.jpg


Tycker bossorna var lite takförmade, det var pacemodellen så vision eller MF kanske är bättre?
getattachment_6_558ab6859606ee6f1ccce808.jpg


MN, den låg lite i baklut..glad fram en aning.
getattachment_4_558ab68d9606ee6f54b2d328.jpg
 
Oj vad spännande! Så olika två sadelutprovare värderade den ryggen!

Du har mätt hästen till 105 grader. Utifrån bilderna så skulle jag tro att du har rätt! Hästen är ordentligt bred.

Globus Clic 38 skulle jag prova på den ryggen.
De äldre är mer generösa i bomvidden än de nyare.

Albion XW - javisst!

Morris Nolan har lite olika bommar som sitter olika i olika vidder, har gått på samma nit som dig. En 33a som mätte ca 95 grader... Och en 31a på 100 grader. Olika modeller.

Synd att Teknan är så trång i kanalen, har själv velat prova den men aldrig haft tillfälle.

Vad gäller Thorowgood har jag samma upplevelse i vidaste bommen, möjligen att den blir för vid och även för svängd och därför kanar fram?
Ser inte en del av bilderna.

Har en köttbulle som din i samma vidd. Trivs utmärkt med en Santa Cruz malmö xxw och en Passier Optimum ca 31 cm. Båda mäter 105 cm. Den sistnämnda är breddbar till 33 cm, men rätt lång med kilbossor varför man kan behöva leta rundbossad modell till kort eller överbyggd häst.
Dominus xw?
 
Hej på er!

Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det hela.

Ena utprovaren tyckte globus clic 38, Albion XW eller Morris and Nolan 34-36

Den andra utprovaren tyckte att Jeremy Rudge i MW låg bra på honom, likaså globus 34. Hade hemma Jeremy Rudgen på prov och när jag tittade under schabraket så såg den ut att vara för trång, likaså när jag kände fram men den låg still iaf och Clicen i 34 gillade han inte alls och jag tyckte den med var trång.

Har mätt hästen till 105 grader och Jeremy rudgen MWtill ca 95 och det stämmer rätt bra med den info jag hittar på nätet om graderna den ska ligga på i MW men fick Morris And Nolanen till kring 100 grader och en 34a ska vara bredare än så...kanske den är felmärkt? Vette katten, har mailat sadelmagasinet för att fråga då jag själv glömde kolla vad som stod på sadeln utan gick efter vad de sade.

Har själv provat:
-Globus tekna s-line med vidgat järn men kanalen på den blev inte nog vid så jag upplever att den klämde vid mankroten, nöjd var han inte iaf.
-Thorowgood xxw blev alldeles för vid så den gled fram (men det är ju en sjukt bred sadel :) )

Funderar på att försöka få hem en clic men ska jag ta 36 el 38?
En annan morris and nolan i 34 eller ska jag ta 36 men de ska ju vara jättevida men om det verkligen var en 34a som jag hade hem var den ju inte alls stor. Se sadelbilderna längst ned.
Har ni tips på modeller?



getattachment_1_558aafe99606ee6f0fbc417e.jpg

getattachment_2_558aafbce087c332b893f7b8.jpg

getattachment_3_558aafc62a6b222e653410d1.jpg

getattachment_558aafd22a6b222e5a12d005.jpg


JR ( den gled inte fram och trycket var jämt fördelat över ryggen men sätet var stort för mig och den klämde framtill.
getattachment_5_558ab66e9606ee6f70572cbe.jpg


Tycker bossorna var lite takförmade, det var pacemodellen så vision eller MF kanske är bättre?
getattachment_6_558ab6859606ee6f1ccce808.jpg


MN, den låg lite i baklut..glad fram en aning.
getattachment_4_558ab68d9606ee6f54b2d328.jpg

Min förra tunna såg liknande ut som din men din ser inte riktigt lika bred ut, hon kunde iaf ha Globs Turner och Clic i 38. Tycker JR ser ut att både vara för lång och ligga i bakvikt på bilderna, men de kanske bara är tagna i dålig vinkel?
När du börjar komma upp i så breda vidder och har en kort rygg så krymper utbudet ganska snart. Vet att Maxflex går att få breda också och ska vara rätt kort har dock ingen erfarenhet av vilken typ av rygg de kan ligga bra på.
 
Min förra tunna såg liknande ut som din men din ser inte riktigt lika bred ut, hon kunde iaf ha Globs Turner och Clic i 38. Tycker JR ser ut att både vara för lång och ligga i bakvikt på bilderna, men de kanske bara är tagna i dålig vinkel?
När du börjar komma upp i så breda vidder och har en kort rygg så krymper utbudet ganska snart. Vet att Maxflex går att få breda också och ska vara rätt kort har dock ingen erfarenhet av vilken typ av rygg de kan ligga bra på.

Angående maxflex så kan de säkerligen ligga bra, kommer inte ihåg vilken modell som hänger i stallet (dressyr modell iaf) men den ligger bra på islandshästen (skulle säkerligen ligga bra på nordsvensken med då de är lika breda) islänningen har väldigt kort rygg! samt bred som en tunna, ingen manke alls och den ligger still ändå. Kan ju iaf vara värt att testa en om inte annat.
 
Oj vad spännande! Så olika två sadelutprovare värderade den ryggen!

Du har mätt hästen till 105 grader. Utifrån bilderna så skulle jag tro att du har rätt! Hästen är ordentligt bred.

Globus Clic 38 skulle jag prova på den ryggen.
De äldre är mer generösa i bomvidden än de nyare.

Albion XW - javisst!

Morris Nolan har lite olika bommar som sitter olika i olika vidder, har gått på samma nit som dig. En 33a som mätte ca 95 grader... Och en 31a på 100 grader. Olika modeller.

Synd att Teknan är så trång i kanalen, har själv velat prova den men aldrig haft tillfälle.

Vad gäller Thorowgood har jag samma upplevelse i vidaste bommen, möjligen att den blir för vid och även för svängd och därför kanar fram?
Ser inte en del av bilderna.

Har en köttbulle som din i samma vidd. Trivs utmärkt med en Santa Cruz malmö xxw och en Passier Optimum ca 31 cm. Båda mäter 105 cm. Den sistnämnda är breddbar till 33 cm, men rätt lång med kilbossor varför man kan behöva leta rundbossad modell till kort eller överbyggd häst.
Dominus xw?
Oj vad spännande! Så olika två sadelutprovare värderade den ryggen!

Du har mätt hästen till 105 grader. Utifrån bilderna så skulle jag tro att du har rätt! Hästen är ordentligt bred.

Globus Clic 38 skulle jag prova på den ryggen.
De äldre är mer generösa i bomvidden än de nyare.

Albion XW - javisst!

Morris Nolan har lite olika bommar som sitter olika i olika vidder, har gått på samma nit som dig. En 33a som mätte ca 95 grader... Och en 31a på 100 grader. Olika modeller.

Synd att Teknan är så trång i kanalen, har själv velat prova den men aldrig haft tillfälle.

Vad gäller Thorowgood har jag samma upplevelse i vidaste bommen, möjligen att den blir för vid och även för svängd och därför kanar fram?
Ser inte en del av bilderna.

Har en köttbulle som din i samma vidd. Trivs utmärkt med en Santa Cruz malmö xxw och en Passier Optimum ca 31 cm. Båda mäter 105 cm. Den sistnämnda är breddbar till 33 cm, men rätt lång med kilbossor varför man kan behöva leta rundbossad modell till kort eller överbyggd häst.
Dominus xw?

Tack! Vilken albion kan funka? Blir K2 för rak? Ser att globus 38 ska vara 115-120 grader enl folk här...bör jag hellre testa 36? Är så glad du svarat!
 
Min förra tunna såg liknande ut som din men din ser inte riktigt lika bred ut, hon kunde iaf ha Globs Turner och Clic i 38. Tycker JR ser ut att både vara för lång och ligga i bakvikt på bilderna, men de kanske bara är tagna i dålig vinkel?
När du börjar komma upp i så breda vidder och har en kort rygg så krymper utbudet ganska snart. Vet att Maxflex går att få breda också och ska vara rätt kort har dock ingen erfarenhet av vilken typ av rygg de kan ligga bra på.
jr var 17.5 och för stor för både mig och hästen och den låg i bakvikt, likaså mn. Utprovaren tyckte jr låg bra men inte jag och den var 10 grader trång. Maxflex var för svängd Tack för ditt svar
 
Angående maxflex så kan de säkerligen ligga bra, kommer inte ihåg vilken modell som hänger i stallet (dressyr modell iaf) men den ligger bra på islandshästen (skulle säkerligen ligga bra på nordsvensken med då de är lika breda) islänningen har väldigt kort rygg! samt bred som en tunna, ingen manke alls och den ligger still ändå. Kan ju iaf vara värt att testa en om inte annat.
maxflexen ena utprovaren testade var för svängd :(
 
Skulle tro att de är för långa om TS behöver en kort sadel. Sedan är ju "kort" en definitionsfråga.

Till Ts, hur långt sadelläge har din häst?
Han är riktigt kort men minns inte nu i skrivande stund vad jag fick honom till, globus 17" ryms på längden,albion likaså men inget mycket längre än så.
 
Stämmer 105 grader häst med xw albion? Vilken albion kan bli bäst? Vilken globusbredd 36 el 38? JR xw? Så morris har olika bommar? Gold collection 34 var det jag provade och den var ju tight. 2005 var årsmodellen. Fick den till typ 100 grader....
 
henri de rivel är dom också för långa? för en sån passade nästan på min breda dam:p
men jag förstår, inte lätt med sadlar alls, hade samma problem typ, alla tycker/säger olika..
 
henri de rivel är dom också för långa? för en sån passade nästan på min breda dam:p
men jag förstår, inte lätt med sadlar alls, hade samma problem typ, alla tycker/säger olika..

Jag tror att ena utprovaren lade på en HDR men minns inte vidd och pållen var sjukt missnöjd. Sadeln gled fram och han gick spänt.
 
Kan tillägga att han idag rids i en chezz calido akademisk bomlös men jag tycker den är stor i sätet och saknar stöd och att panelerna under är lite tunna för min smak men båda utprovarna tyckte den låg bra på honom och det var väl det enda de var eniga om :) Men den glider lätt sidledes då vi galopperar, och som sagt..jag behöver mer sadel och vill hitta nåt vi kan ha på dressyrträningarna :D
 
Prova en lippo leia, hade hemma en sådan på prov till mi. Tunna, jättefin sadel, skön och låg bra men den var helt ny och jag ville inte ha en helt ny sadel så lämnade tillbaka den. Har en gammal globus loke 17"/36 på honom (fast rider sällan i den pga steeeenhård) och har precis köpt en Sensation Hybrid till dressyr och uteritter, helt underbar.

Bomsadlar som legar bra på honom är få, hade en Spalding Britannica innan, fit 4, fantastiskt skön sadel men som var för djup för mig och lite lång på hästen 49cm, dock 17,5 och kilbossor, finns med rundbossor också. Pålle vill ha max 47 cm, helst kortare, min sensation är 43 cm och det uppskattas :)
 
Prova en lippo leia, hade hemma en sådan på prov till mi. Tunna, jättefin sadel, skön och låg bra men den var helt ny och jag ville inte ha en helt ny sadel så lämnade tillbaka den. Har en gammal globus loke 17"/36 på honom (fast rider sällan i den pga steeeenhård) och har precis köpt en Sensation Hybrid till dressyr och uteritter, helt underbar.

Bomsadlar som legar bra på honom är få, hade en Spalding Britannica innan, fit 4, fantastiskt skön sadel men som var för djup för mig och lite lång på hästen 49cm, dock 17,5 och kilbossor, finns med rundbossor också. Pålle vill ha max 47 cm, helst kortare, min sensation är 43 cm och det uppskattas :)
Hm nä jag vill nog inte ha en islandssadel, lite mer djup i sätet vore bra men tack för tipset. Vi lade på en Lippo då ena utprovaren var på besök men den var för smal (och kanske lång men minns inte riktigt) :)
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 249
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 303
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 466
Senast: ylvalill
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Design05
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp