Bukefalos 28 år!

I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

samma här... flash dance och feliciano:smirk: . drömmen vore en dans på F, men fandango och foxtrot faller inte riktigt mig i smaken. men om någon annan kan en dans på F blir jag jätteglad!
annars får det bli en dans på någon annan bokstav -för det finns det massor av roliga:idea: .
hm... Lácteur och Hera ger inte något givet namn. skall klura på saken:)

Vad sägs om Flamenco? Är inte det en dans?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

jag e så förbannat rädd att hon inte ska få i sej tillräckligt med mat.
Hon får så mkt hö hon orkar äta och foderstaten e uträknad på hennes behov och fet som en gris e hon oxå :D
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Här väntas minst 2 föl, kanske 3. Verkar som om gammeldamen lurat oss och trots allt är dräktig. :banana:

Beräknade datum är: 16/4 , 1/5 och så gammeltanten i juli/augusti i så fall.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*

Jag har två stycken som ska föla,IC båda två,den ena vet jag ska föla i mitten av maj,den andra tror vi nu i mars-april enl. vet. i Holland.
Importerades dräktig i december och jag tror att Romni är på G under denna månad,hur fort det kan tänkas gå har jag inte en aning om men i helgen ska kameran monteras i stallet i allafall..
Romni har ju gått på ca 1 vecka från tomma juverpåsar till blöta lovikavantar vidare till övermogna apelsiner och nu är de hårda fasta skogaholmslimpor.Hon är tung nu,magen har ändrat form och hon äter "sämre",dvs lite men ofta.
Och eftersom jag har erfarenheten sen Cia och Puckan fölade för två år sen så litar jag inte på "alla kända tecken",det är risk för en lång fölvaka i år..
Följande utspelade sig ju när Cia och Puckan fölade sist,vi hade avelsgruppsmöte den helgen hemma hos mig.

Betänk att Cia har fölat klockan är runt 4.15 på morgonen,en timme har gått och jag och Cilla kämpar med att få de där långa Häxbenen att räta ut sig och stå upp..

Ma: -Du Mirre,Puckan ska också föla nu.
Mi: -Det ska hon inte alls det,det är ca 3 veckor kvar
Ma: -Hon ska visst föla
Mi: -Nej det ska hon inte.. (med ett "så det så" i rösten )
Ma: -Men kom hit å kolla då,hon ska visst föla,hon har förvärkar
Mi: -Men hon ska inte föla än,å jag har inte gjort i ordning boxen heller..
To: -Jo,hon ska till å föla
Ma: -Ja,hon ska föla nu
Mi: -Mehh,*kliver ut ur Cias box och kikar till Puckan,lätt irriterad på Ma och To's envishet*
Mi: -Men herre j-lar,hon ska föla?!?!
Ma,To: -Ja vi säger ju det!

Gissa om vi fick brått till å mocka ur några natthögar,sen kasta in halm och sen så "föll Puckan" och klämde ur sig en fölis..En "liten Pottan" blev det..
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Min 4-åring e. Bugatti Hilltop är beräknad till 1/5. Hon är betäckt med Highlander.

Igår när jag kollade benen på henne så såg jag en stor rörelse under magen. Det var första gången jag såg fölisen ge sig till känna.
Ljuvret ser ut precis som vanligt än så länge. Hon äter även med stor aptit. Tack å lov.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Jag är oxå orolig för att min pålla inte får i sig tillräckligt med mat...:( Nu har hon iofs ätit lite bättre de senaste dagarna, men inte tillräckligt enligt foderstaten. Köpte några säckar Lucern Mix igår och det verkar hon gilla :) Tänkte strö lite över höet så att hon blir lite mer intresserad...:idea: Tyvärr har min höbonde meddelat att hans hö inte kommer att räcka, så nu jagar jag bra hö eller så torrt hösilage som möjligt...:crazy: Inte precis optimalt att byta grovfoder nu...

En annan fråga: Hur mycket halm räknar ni med att det går åt för att underhålla en fölbox? Alltså inte att ströa upp första gången, utan per vecka när den används? Halmen är ju generellt inte så bra i år och ganska svår att få tag på, så jag vill inte köpa på mig allt för mycket, utan hoppas på bättre halm i årets skörd... Har kollat runt lite och kan få köpa "lite här och lite där". Känner att jag måste boka upp hur mycket jag ska ha och är osäker på hur mycket jag behöver innan årets skörd finns att tillgå... Mycket tacksam för svar :bow: Var mååånga år sen jag hade halm sist...
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

jag har hittills bara halmat upp boxarna inför fölning och ca 2-3 dagar efter fölning så återgår jag helt å hållet till spån igen.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Flamenco som Agrimonia sa är ju fint!

Farandole är väll någon dans också???
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

det är så individuellt från box till box tycker jag. en del ston med föl är mkt renligare än vad vissa andra är. så det är svårt att säga.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

tack:bow: !

rumpnissen:farandole har jag aldrig hört talas om, men det skall jag forska i! kul med ett annorlunda namn.

ang halmen har jag haft turen att få köpa två rundbalar med kanonfin halm, så jag hoppas den räcker. det har verkligen varit svårt att få tag på bra halm här i krokarna.

alla: ingen som vill svara på någon av mina frågor ang vacc, desinfektion mm?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

jag har hittills bara halmat upp boxarna inför fölning och ca 2-3 dagar efter fölning så återgår jag helt å hållet till spån igen.

Vad skönt att höra, jag kommer ev att göra likadant då det e stor brist på halm här
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl* Idag fanns det en liten bulle framför juvret på Haflingern. :) Är sååå kul med alla små tecken på vad som ska komma.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*

Å så här ser min badboll ut,fotot taget idag på morgonen,ni får bortse från att hon är skitig..:o
IMG_2740.jpg
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Hej!

Har oxå en bit kvar till fölning. Mitt sto är beräknad till 13 maj. Förra året fick hon 1 dag för tidigt så hoppas på att hon är lika punktlig i år.
Missade fölningen förra året så till i år ska det inhandlas kamera så inte en sekund missas :smirk:

Här sparkar bebisen som en annan galning, det gjorde det förra året oxå, och då blev det en hingst, blir säkert samma i år oxå, tyvärr...

Har ett 6 årigt arabsto e: Elcatero, betäckt med Chopin...

Någon som är bra på arabiska, som kan hjälpa mig med namn?

Mvh Johanna
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Hej!
Mitt föl sparkar och far runt som en galning också. Jag tror nästan att det är två där inne! Är det vanligt att man ser rörelser så tydligt? Hon ska ha 15 maj.

Så du tror att det blir en hingst då?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Jaa, jag vet inte... Kommer ju inte riktigt ihåg hur mycket det förra fölet sparkade, men det mycket :smirk: Det här sparkar så hela magen gungar, redan, undrar hur det kommer se ut i början av maj?

Det var många som trodde min skulle ha två, eftersom hon var så stor, men det är hon i år oxå, och det är väl bara så hon är...

Ja, hon beter sig exakt likadant som förra året, iaf hittills, så det borde bli en hingst, trots att jag verkligen vill ha ett sto... Jaja, så länge det lever och mår bra så skiter jag i kön :)

Vad har du för sto?

Mvh Johanna
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

I morse när vi kom ut i stallet låg ett dött litet hingstföl i boxen :cry:

Hon hade kastat 2 månader innan beräknad fölning..
Känns tungt nu hade sett fram emot hingstvisning på måndag men nu vet man inte om man orkar..

Stoet mår bra efter omständigheterna.
Hon är ute i hagen nu och äter som hon ska.
Men givetvis är det jobbigt att se henne ledsen..

Nu väntar vi nästa föl runt den 7/7, och det stoet har haft kolik två gånger in på detta år.. Så det verkar inte vara något bra år för oss..
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Till Pricccen:

Beklagar verkligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 521
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 993
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp