I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Dygn 340 idag. Vätskan i juvren har varit lite år del gula hållet och kletigt, allså inte bara tunn vätska. När jag tog in henne satt det även lite gulaktiga kristaller på spetsen av juvret. Vad tror ni kan det börja bli dags???
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Mitt sto har haft gulaktig lite kletig vätska i juvren och emellanåt lite kristaller i drygt fyra veckor... Förhoppningsvis slipper du vänta så länge i alla fall... ;)
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Jo de hade ju vart skönt att slippa :crazy: Vilket dygn är ditt sto på?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Nu är väntan över för några veckor.
Vid 00.30 föddes årets andra hingst här hemma.
Denna gång var det Boette e. Bolero-Pajazzo-Vilmorence xx som födde sitt femte föl - en hingst e. Florencio I.
Han är fux med väldigt mycket vitt, stor bläs och tre vita långa strumpor. Bild kommer i föltråden.

Efter att ha sprutat vit mjölk under dagen till och från hade hon värkar under flera timmar på kvällen för att sedan lägga sig ner och föla helt okomplicerat. Navelsträngen gick dock av nästan direkt då hon reste sig omedelbart i sin iver att slicka den lilla.
Hon är en mycket idog mamma och han fick kämpa rejält för att inte bli omkullputtad vid sina resningsförsök.

Vi har matat i honom kring 7 dl mjölk med flaska och tittar nu på kameran för att se hans försök att dia. Han är hittills väldigt stark och målmedveten men mamma snurrar mest runt för att slicka och ta hand om vilket inte gör det så lätt för honom.

Jag var säkert en bidragande orsak till att hon ställde sig så fort då jag hade en panisk rädsla för att något skulle vara fel - naturligtvis sviter efter att vi förlorade årets första föl för någon vecka sedan.

För säkerhets skull kommer vi nog att försöka göra en foalcheck på honom imorgon.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Idag är det dygn 367... och inget föl... *gå och lägga sig ett par timmar till*
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Grattis till den lilla!

Här hemma har vi det tufft!
Mamma sto tycker fortfarande på dygn 3 att den lilla( som var en hingst vid närmare koll:crazy: ) är en inkräktare och gör allt för att bli av med den , så vi får vakta henne 24 h om dygnet vilket gjort att jag sovit ca 2 h på 2 dygn! Nu får den dia hjälpligt om jag står vi stoets huvud och varnar henne men kliver jag bort en meter sparkar eller biter hon den lille! .
Nu har vi också börat oroa oss att hon har för lite mjölk så jag ska köpa ersättning och stödmata vid sidan av.
Vill nog ha ut veterinären igen och ge henne lite hormon för att släppa till bättre även om veterinären inte tyckte det skulle behövas! Ingen som har några fler tips!!!!!
Ush det här börjar verkligen kännas tröstlöst!
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Ta det lugnt du, det tog en vecka innan ponnystoet jag hade släppte till sitt föl såpass att jag slapp vakta på henne. Det kan säkert vara därför mjölken känns otillräcklig också, ha lite is i magen, det ordnar sig säkert när hennes mammakänslor vaknar ordentligt.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Finns alltid en risk med att stödmata också.
Utbud o efterfrågan...
Juvret brukar producera så mycket (eller mer i början) som fölet efterfrågar. Ge henne gärna lite lusern, vilket man faktiskt började ge kossorna innan hästar, för att de skulle producera mer mjölk.
Jag själv fick faktiskt rådet från min barnmorska med barn nr 4 att jag skulle dricka lusern te för mjölkproduktionens skull:rofl: .
Men lusern behövs inte om hon går på ett bra bete redan. Då tror jag mjölken kommer automatiskt så fort hon accepterat den lille.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Grattis till fölbebben!!! Skönt med lite lycka efter allt elände! Håller tummarna föra tt det inte är någon fara med honom.

I natt trodde jag att mitt sto tänkte föla. Det började med att hon galopperade till mig i hagen vid insläppet efter att ha varit trött och tung ett tag nu. Sedan på natten höll hon på att lägga sig och resa sig några gånger för att sedan lägga sig med baken bort från kameran :mad: och se ut som att hon krystade för fullt:eek: . Jag for upp ur sängen, rafsade på mig kläder och sprang ner till stallet. Där står stoet hur lugn som helst och tuggar på lite hö... (har ca 50 meter till stallet, så hon måste ha rest sig så fort jag tog ögonen från tv:n...) :crazy: Falskt alarm, alltså. Kanske måste förbereda mig på att det blir några fler... Dygn 326 idag....:cool:
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

lånar knapp***

Nu tänkte jag lite försiktigt ge mig in i den här tråden;)

Idag när jag stod och borstade igenom svansen på mitt sto som är beräknad till sista maj, så upptäckte jag något orangefärgat intorkat klet i några slingor av svansen. Det luktade väldigt milt, men påminde lite om klegget hon hade i svansen efter hon fölat förra året, dvs det luktade som det kommit inifrån livmodern.. Var också väldigt svårt att få bort. Kan detta vara slemproppen eller hur ser det ut när den kommer o hur långt innan fölning kommer den normalt?
Jag vet inte riktigt när det här kommit eftersom det var ett tag sen jag redde ut svansen ordentligt på mitt sto, och etersom den är tjock o svart så syntes det inte så tydligt.

Sen när jag fortsatte att borsta svansen så rinner det plötsligt ut som vita flytningar, ur vulva. Vad kan det vara?? Det var inte speciellt mkt, knappt en äggkopp full, men ganska kladdig konsistens, kritvit o luktade ingenting??

Vore tacksam för svar vad dessa saker kan vara för något!!!

Mvh Maria
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Idag är det dygn 367... och inget föl... *gå och lägga sig ett par timmar till*

Oj vilken lång väntan.
Mitt sto har ju fölat på dag 339, nu väntar vi på två andra ston i stallet, det är dag 345 resp. dag 323 i dag för dem, så det börjar nog närma sig för dem också.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Började vaka på Ida i lördags, då sov stalltjejerna i stallet åt mig. Bäckenbanden släpptes för några veckor sedan och man kan lägga ägg i groparna. Juvret är utfyllt och det är lätt att få ur lite vitaktig klibbig mjölk. I Lördags blev hon svettig och la sig ner , troligen vände sig fölet då. Idag hetsäter hon. Ska snart upp till stallet och vaka, sover kvar där då jag har 7 km till stallet. Tur att vi fixade ett varmt fikarum med skön soffa i höstas:angel: 4e fölet för Ida och med vår egen hingst så det är sååååå spännande.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Grattis!!! Skönt att allt gick bra och att denna lilla fölis verkar må bra. Håller tummarna att han ska fortsätta att må bra också!

Här väntar vi fortfarande på sista stoet som nu är på dygn 347 och i alla fall kom in med ganska spänt juver i kväll och lite slapp vulva, men ingen vit mjölk. Får väl se om det kan bli nt i natt, men jag tror nog att det dröjer nån dag till. Hon brukar alltid ha vit mjölk innan.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

nu har denna tråden blivit väldigt lång...
Jag låser här, så får ni fortsätta diskussionerna i den nyskapade "väntans tider del 2"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 489
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 903
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp