I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Dag 321; stoet har stått upp hela natten, äter mest gräs, hackat lucern och sitt kraftfoder. Småplockar med höet.

Det har läckt eller droppat (precis som en droppande vattenkran) vitare mjölk i ena juverhalvan. Den andra halvan är aningens större.
Den droppar bara lite grand.
Hon har läckt nu av och till i tre veckors tid.

Jag har läst lite nu om råmjölk och om läckande ston.
Kan det vara så att jag behöver köpa hem råmjölk eller ha tillgång till blodplasma? Hur som tänker jag ringa veterinären i morgon bitti.

Hittade en bra tråd här på buke om detta.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=702684
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*
Hur avgör ni när det är dags att börja vaka?

I detta stoets fall är det svårt, hon har mkt få tecken för förestående fölning. Här handlar det mkt om att använda sunt förnuft,känsla och kanske framförallt erfarenhet av att kunna "läsa sina djur".
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Ok. Mitt sto är förstagångsföderska så jag har ju ingen aning om hur hon är...Och då jag jobbar natt är jag så osäker på när jag ska börja vaka då jag måste ta semester...
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

kl

Nu är jag inte i väntans tider längre, men skriver här ändå då många erfarna uppfödare är här inne. Jag tycker att mitt sto producerar väldigt lite mjölk. Fölet försöker snutta hela tiden han är uppe i stort sett, men juvret verkar inte vara direkt fullt, tvärtom. Jag hör att han sörplar ibland, men han byter spene ofta i frustration tror jag över att han inte får så mycket han vill ha. När stoet hade fölat mjölkade jag ur henne lite råmjölk, det gick bra, nu provmjölkade jag lite i dag och då kommer det bara ytterst lite mjölk. Fölis är 4 dagar och verkar pigg, så något får han väl i sig, han är dock ganska ranglig, men han är ganska hög också. Stoet får nu extra vetekli till sitt kraftfoder för att få igång mjölkproduktionen mer och hon dricker vatten ur spann ( jag var rädd att hon inte fick i sig tillräckligt ur vattenkoppen), finns det annat man kan ta till?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Ok. Mitt sto är förstagångsföderska så jag har ju ingen aning om hur hon är...Och då jag jobbar natt är jag så osäker på när jag ska börja vaka då jag måste ta semester...

Hur stona visar tecken inför fölning är ju väldigt individuellt, men jag BRUKAR börja vaka när mjölken börjar bli grumlig och klibbig. Definitivt vakar jag om de har vaxproppar och vit mjölk som droppar. Jag har missat en fölning där stoet inte visade dessa klassiska tecknen på fölning. Hon fölade med helt genomskinlig "mjölk". Mjölken blev vit efter fölningen. Men i 10 fölningar av elva har jag varit med vid fölningarna. Första fölet jag fick vakade jag i tio dagar, men därefter har jag prickat in tiden bra och vakar oftast inte mer än två dagar. Det är mjölkens utseende som är det viktigaste tecknet hos mig. Men som sagt.... stona kan luras och föla när man minst anar. /AFF
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Hon lade sig ner i hagen för en timme sen, gick runt och letade upp en plats. skrapade med framhoven och slängde huvudet mot magen hela tiden.
Syns i ögonen att hon har ont.
Jag har tagit in henne, och avvaktar. Dropparna har stelnat till.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

knapplån
Fick för tre timmar sedan ett döfött hingsföl. Det var fyra veckor för tidigt och den yttre fosterhinnan kom ut före fölisen. Detta stoet sotd på djursjukhus förra helgen med jätte kolik som var svårt att häva behandlande vet trodde att det berodde på att fölisen vände sig. Stoet fär ha kvar fölet ett tag. Är det någon som vet hur länge den bör ligga kvar?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

knapplån
Fick för tre timmar sedan ett döfött hingsföl. Det var fyra veckor för tidigt och den yttre fosterhinnan kom ut före fölisen. Detta stoet sotd på djursjukhus förra helgen med jätte kolik som var svårt att häva behandlande vet trodde att det berodde på att fölisen vände sig. Stoet fär ha kvar fölet ett tag. Är det någon som vet hur länge den bör ligga kvar?

Nej vad tråkigt för er! Angående fölet så när mitt sto kastade sitt föl kunde vi ta ut det nästan direkt och stoet sa ingenting. Vid ett annat tillfälle där mitt stos föl dog i en olycka två veckor gammal, fick hon ha fölet hos sig i ett dygn. Därefter var det bara att släppa ut henne i hagen som vanligt och hon brydde sig ingenting alls.

/AFF
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Tog du bort kraftfodret efter fölning? Annars kan det ju bli stockning, kanske det som hänt? Spekulerar bara...
Hur är ljuvret annars?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Ja, jag får klämma och känna på juvret, så det verkar inte vara ömt eller så, det blir det väl vid stockning? Det verkar bara så tomt. Jag har inte tagit bort kraftfodret efter fölningen, ska man det?? Jag har aldrig gjort eller hört det förut. Efter den kraftansträngningen kändes det snarare som att hon behövde mer kraftfoder ( det fick hon nu inte).
Läste just detta på Hippocampus
"Hur ofta diar föl?
Första veckan diar fölet 7-8 gånger i timmen och får mjölk. Dessutom diar det 3-4 gånger till utan att få någon mjölk. Digivningsfrekvensen sjunker sedan, andra veckan diar det ca 4 ggr per timme."

Jag har alltid tyckt att stona haft mycket mjölk med tidigare föl, men som sagt verkar lillkillen pigg, så jag kanske kollade när han inte fick mjölk? Han är ganska skygg av sig, men jag kollade om han var urvätskad genom att knipa på huden lite, han verkade då OK och han kissade, så då har han iaf vätska i kroppen. Nu vet jag inte om jag blivit extra noga med allt i år eftersom jag hört om flera föl som det inte gått så bra för pga olika omständigheter.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Dygn 325

Idag hade Bika större "kristaller" på morgonen.
Nu ikväll provade jag att mjölka lite, och det sprutade genast ut grumlig vätska. Jag behöver knappt ta i juvret nu, för att det ska komma nå't.
Hon galopperade faktiskt i hagen idag med. Fast det var inte så lång sträcka. Sen stod hon och flåsade! :D
Kanske vill hon lägga fölisen tillrätta med sina galoppturer?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*KL*
Någon här som använder sej av mjölktestet från vet. Kerstin Darenius? Hurpass tillförlitliga tycker ni de har varit isf?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Om han är pigg, inte känns uttorkad och kissar som han ska, så tror jag nog at han får i sig tillräckligt med mjölk. Säkert är han där och diar så pass ofta att juvret inte hinner bli särskilt spänt. Att du inte får ut så mycket nu kan ju vara för att hon inte släpper ner lika lätt till dig. Insåg när jag höll på att mjölka ur vårt sto för att ge vår sjuka fölunge att hon ibland inte ville släppa ner all mjölk hon hade. Jag trodde att hon var tom i juvret, men så helt plötsligt släppte hon ner och jag kunde lätt mjölka ur en halvliter till.

Jag tar heller aldrig bort kraftfodret efter fölning. De behöver ju en massa energi och protein då. Har man fött barn själv så vet man hur hungrig man är efter förlossningen! :D
Om stoet däremot står med kvarbliven efterbörd och livmoderinflammation kan man ju tillfälligt minska på maten för att minska risken för förlossningsfång, men det är ju en helt annan sak.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Ja, det är kanske så att jag inte är lika proffsig som fölisen att få ut mjölken. När jag mjölkade ur lite råmjölk var hon ju nyfölad och stinn, så det är ju annorlunda. Jag kollar honom lite extra för säkerhets skull i alla fall.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

jag har använt det, och när det visade färdigt så fölade hon på kvällen, så ja, det funkade för mig iaf.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Hur stona visar tecken inför fölning är ju väldigt individuellt, men jag BRUKAR börja vaka när mjölken börjar bli grumlig och klibbig. Definitivt vakar jag om de har vaxproppar och vit mjölk som droppar. Jag har missat en fölning där stoet inte visade dessa klassiska tecknen på fölning. Hon fölade med helt genomskinlig "mjölk". Mjölken blev vit efter fölningen. Men i 10 fölningar av elva har jag varit med vid fölningarna. Första fölet jag fick vakade jag i tio dagar, men därefter har jag prickat in tiden bra och vakar oftast inte mer än två dagar. Det är mjölkens utseende som är det viktigaste tecknet hos mig. Men som sagt.... stona kan luras och föla när man minst anar. /AFF

Tack. Nu vågar jag nog också sova lugnt i natt :bow: :bow: . Åker till stallet i morgon bitti för koll innan jobb.

OA
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Tack, blev lite lugnad av det. Har hört att det ska vara tillförlitligt, men man vet ju aldrig. Kollade ikväll o då visade den bara en rosa markering så jag beslöt att åka till jobbet inatt...men blev lite orolig ändå förstås...Förövrigt har hon lite gulaktig mjölk o vi tyckte hon hade släppt lite.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Wiihooo! Fölisen anlände inatt på dygn 340. Hon hade bara haft grummlig/lättmjölk i ca ett dygn men det blildades stora vax "istappar" under spenarna och juvren var stenhårda. Har vakat som en tok eftersom hon är förstagångare. Allt gick fort som attan, hon var tyst som en mus och jag reagerade bara på att hon tittade mot magen, såg inte ens att hon krystade på monitorn, men så rörde sig något vid svansen och en par fötter och en nos kikade ut. När jag kom ut 44 sek senare så var hela fölet ute utom en bakfot. Inom en timme var hon uppe o hade hittat mjölkbaren. Resultatet av elva månaders längtan blev ett livligt litet fuxsto med vacker bläs och en vit bakfot e: Qalle. Lite lustigt med fux eftersom både mamman och pappan är bruna... Det tog lite energi under dagen att få bäcket att släppa, fick köra laxering tillslut och ut och springa med mamman för att få ut allt *jobbigt* Lycka till alla som väntar, det är helt klar värt alla sömnlösa nätter när de små underverken anländer!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 489
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 903
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp