I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Grattis! Hur smidigt som helst! :banana: :banana: :banana:
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

jag höll också på och nojade, trodde att de visade fel hela tiden och använde flera stickor ifall det hade blivit fel etc. Men det stämde helt och hållet, och fölningsdagen var enda dagen den visade på färdigt.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

KL

Nu är mitt sto inne på dygn 366 och hon verkar fortfarande inte särskilt övertygad om att det är dags att att föla... För att göra allt mycket lättare är hon dessutom inte ett sto som ger särskilt tydliga tecken på när det är dags utan allt smyger mycket långsamt på. Så är det någon som har ett par timma sömn över kan ni väl skicka över dem till mig?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Dygn 339 idag... och jag tror det dröjer ett tag till. :crazy:
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Å vad skönt att höra!! Sitter här på jobbet nu o hunnit bli lite (hm...kanske MYCKET) orolig för om jag gjort fel som inte vakar inatt å vad lillgumman håller på med just nu...Men nu blev jag lite lugnad igen:)
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*KL*

Jag sitter på jobbet och hoppas att det stsår en liten knort till föl när jag kommer ut till stallet imorgon :)

Inte mitt sto utan stallägarens som visat sig vara på g i några dagar nu och troligtvis blir det inatt :)

:banana: Ska bli såå kul :D
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Har precis fått ett sms från stallägaren de har fått sitt föl nu :D

Ett litet stoföl fux med bläs och strumpor :D

Gissa vem som kommer åka ut tidigt till stallet idag? :D
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Yes!!!

Vi har fått tillskott till familjen i natt föddes lille Moltas e, friesern Melle u kallblodstravarstoet Riga.
Allt har gått bra, fölis uppe snabbt och han har diat.
Riga är jättestolt och Moltas är så fin.
Fixar foton senare idag.

Lycka till ni andra!!
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Knapplån!

Grattis alla som fått föl!

Mitt sto är på dygn 325 idag och nu börjar det bli lite väl spännande... Jag har gått hemma och tittat efter sparkar i magen, men nu är det jättelängesen jag såg något...:confused: Ni som är erfarna: sparkar alltid fölen och är det något fel om de inte gör det? Tacksam för svar....
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Var inte orolig.
Det var tvärtyst i vårt stos mage ett bra tag, men de sista tre dagarna har det svängt om.
Tänk på att de är stora och har inte så mycket plats i mammas mage.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Jepp, det var Allegra. Nu ska jag söka dispens hos ASVH så får vi se om hon får gå kvalitén iaf nästa år, inte helt säkert enligt dem eftersom man ska ha en registrerad avkomma. Avgörs från fall till fall. :(
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*
Äntligen! På 330 dygnet kom han! :bump:
Bilder ska jag lägga ut under föltråden!
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Grattis Ida!!
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Grattis till alla nya föl. De är så söta allesammans.

Vi är på dygn 336 och juvret blir större. Men inga andra tecken ännu. Jobbar en stund idag och far ut till eftermiddagen på ny koll.

Oa som knappt kan jobba för det bara PIRRAR!
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*lånar*

Nu är det igång med förvärkar för stoet som idag är på dygn 342. Första egentliga vaknatten är över och nu på morgonen är mjölken
"vitpåriktigt" efter att ha varit av lättmjölksvarianten ett par dagar..

Kanske kanske inatt.... vi är fullkomligt slut av trötthet efter allt vakande och önskar oss hett lite vila inför de sista två stona beräknade första veckan i juni
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!


Tack! :D
Mitt på ljusa dagen kl två. Allt gick så fort. Upptäckte vaxpropparna kl halv elva. Sen sprutade det mjölk ur juvret. Sen började hon vandra och krafsa med hovarna. Kvarten före började hon svettas och sen lade hon sig ner. Först mot en vägg så jag fick henne att resa sig och lägga sig på nytt. Hjälpte till med att dra i frambenen för det gick lite segt när huvudet skulle ut. Sen gick det av bara farten! Fick öppna fosterblåsan så han kunde andas. :)

Han är stor och Elly är så mammig! Hon har gjort allt enligt regelboken och hon släpper honom inte med blicken. Går han till andra änden av boxen springer hon efter. :D
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

OK, tack det låter bra. Man känner sig bara så himla hjälplös, det finns ju inte mycket man kan göra just nu. Är det något fel så är det... Stoet verkar i alla fall må bra. Hon är lite stånkig, men ÄLSKAR när man tar henne på juvret. Än så länge kommer det bara en liten minidroppe med genomskinlig vätska när man försöker mjölka ur. Som vanligt är hon jättekelig, kanske ännu lite mer än vanligt...

Någon annan som har erfarneheter av sparkar/inte sparkar?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

När mitt sto hade föl i magen förra året så sparkade det för fullt o jag kände sparkar redan från månad7-8 nånstans.

I år har jag nästan inte känt några sparkar alls, bara svaga antydningar nu sista veckan som jag egentligen inte vet om det just är sparkar. Hon fölar om 3 veckor beräknat. Däremot så ser jag henne ibland sura själv mot magen genom att lyfta benet hastigt uppåt under, och lägga öronen bakåt.

Men magen växer o växer o hon ser verkligen höggravid ut så det är nog ingen fara. Tror antingen att fölis ligger annorlunda denna gång eller att den inte är lika livlig i år.

Mvh maria
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

kl

Här är vi på dygn 348 idag. Jag sov 4 nätter i stallet förra veckan för hon såg ut att vara på G, men nu har jag sovit hemma 3 nätter för hon är precis som vanligt igen... Genomskinlig vätska i juvret, dito vaxproppar och inget i spenarna.

Jag börjar bli lite orolig eftersom hon nästan verkar ha "gått tillbaka" om ni förstår vad jag menar. Men man får väl hålla ut. Det finns ju inget man kan göra mer än att vänta heller.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Nu börjar jag bli förtvivlad... Mitt sto hade vaxproppar och verkade på alla sätt på gång att föla i måndags förra veckan (valborg, dygn 330). Vår fjärde vaknatt och vi satt uppe klippt hela natten o såg henne resa sig o lägga sig o vanka runt. Hade rejäla vaxproppar, stora och vita.

Sen dess har hon inte visat ett enda tecken på att hon ska ha föl. Vaxpropparna var borta på tisdagsmorgonen och har inte visat sig sen dess. Hon är nöjd och glad och käkar som vanligt, enda skillnaden är att hon inte ligger ner på nätterna längre (vad jag sett, iaf).

Varför gör hon såhär? Är något fel? Vad ska jag göra?! Juvret är helt och hållet torrt, men fyllt. :confused:

En annan sak: Idag när jag kollade henne i hagen var alla fyra benen jättetjocka. Tror ni det är ansträningen av all extravikt eller borde jag kolla upp det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 489
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 903
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp