Bukefalos 28 år!

I valet och kvalet

O

Optis

Jag plussade den 25 april, vilket på sätt och vis var planerat. Vi båda ville ha barn och därför satsade vi på det. Dock var vi inte beredda på att det skulle gå så fort. Man har ju hört att det i snitt tar ett år för ett "normalt" par att bli gravida, men vi lyckades på första försöket! Så visst blev jag lite ställd och nu när jag väl är gravid, så blev allt också så verkligt. Det är ju en helt annan grej att tänka hur det skulle vara att ha barn, än när man väl är gravid och det blir på riktigt allting. Det märkte jag ju först nu och det är inget jag hade kunnat veta innan.

Jag är snart 23 år gammal och jag och den blivande pappan har bara varit tillsammans i några månader. Jag går just nu en universitetsutbildning och jag kommer att ha fem månader kvar av utbildningen när barnet har fötts. Eftersom det kommer att vara så pass kort tid kvar då, så kommer jag att försöka fortsätta plugga utan att ta något uppehåll. Därefter kan jag ta föräldraledigt ett tag, för att sedan söka anställning. Min pojkvän har ett jobb med hyfsad inkomst och han kommer även att vara pappaledig de månader jag går klart skolan.

Jag har alltså haft en hyfsat bra plan uttänkt och jag var glad i början, men det var först när jag skulle meddela mina föräldrar, som det kändes fel och konstigt alltihop. De blev ju mer eller mindre chockade över detta. Dock tog de det ändå väldigt bra, även om det självklart blev frågor kring hur jag tänkt kring allt och hur dåligt planerat det var. De var ju inriktade på abort om man säger så. Efter det samtalet kändes allt konstigt och fel och jag blev ganska snabbt mer inriktad på abort.

Med tiden verkade dock min mamma lugna sig lite och hon meddelade att hon stöttade mig hur jag än gjorde, men att hon frågade hur jag tänkt kring min utbildning, det här med jobb, ersättningen, föräldraledighet, min pojkvän o.s.v. Men det kändes skönt att ändå känna att jag har hennes stöd.
Men de är alltså oroliga för att jag inte ska klara skolan, att jag inte ska ha råd och att jag och min kille ska göra slut inom en snar framtid (jag har bytt kille ganska snabbt mellan varven).

Men ska detta verkligen få stoppa mig från att ha en bebis? Jag vet att jag och min kille inte varit tillsammans så länge, men ska det styra allt?
Med detta i åtanke bestämde jag mig idag för att behålla barnet. Dock ringde pappa idag och berättade alla argument för att jag INTE skulle behålla det. Han sa också att han aldrig skulle haft något att säga om jag gått klart utbildningen, haft jobb och varit tillsammans längre med min kille. Så nu blev det jobbigt igen, men jag sa bestämt att jag nu visste vad jag ville och han accepterade det. Han sa att "det är ju ditt liv det handlar om och inte vårt", men då påpekade jag att det ju visst påverkar dem med och det förstod han ju. Men när han sa det så visade det ju på att de inte känner att det blir en börda för DEM med ett barnbarn i alla fall. Det är ju en sak om de bara oroar sig för mig, då får jag ju bara bevisa att jag klarar detta, men det vore värre om DE tyckte det var jobbigt för DEM.

Jag skulle behöva lite svar samt tankar och funderingar kring detta tack!
 
Sv: I valet och kvalet

Har väl tyvärr inte så många råd att ge dig men säger Lycka till! Det är du och din pojkvän som bestämmer, inte dina föräldrar. Ni verkar ändå ha en plan utifrån det jag läser och pappan till barnet ska vara föräldraledig när du läser klart, om du ska amma går det att göra på raster. Så länge det inte är ett barn som skriker 24/7 så går det ofta bra de första månaderna, hade flera i klassen på universitetet som fick barn och det gick bra. Sedan kan man självklart inte vara helt säker på hur det går med ens eget.

Jag kan tänka mig att dina föräldrar behöver smälta nyheten och höra - och se- att det går bra. Det finns trots allt barn med sämre förutsättningar än det ert kommer ha, om något skulle bli betydligt annorlunda mot planen så finns trots allt soc som kan hjälpa till.

Grattis! När kommer den lill*?
 
Sv: I valet och kvalet

Vi är många här inne som pluggat samtidigt som vi varit gravida och haft nyfödda, du är inte ensam. Jag valde att studera på distans men jag vet att LadyCovergirl studerade på "som vanligt" med icke-distansstudier.

Jag har precis pluggat klart ( för denna gång ) och nu har jag fått jobb och börjat jobba, min dotter fyllde nyss tre år. Det har gått jättebra att plugga och ha barn samtidigt och vi har inte haft det så knapert heller rent ekonomiskt. Jag hade dock skyddad SGI från jobb innan studier så det hjälpte ju till medan jag var föräldraledig..

Lycka till med allt. Jag tror det är jättevanligt att man börjar ifrågasätta beslutet att skaffa barn när man väl blir gravid. Själv blev jag jätteosäker, orolig och hade tom ångest en bra bit in i graviditeten.
 
Sv: I valet och kvalet

Tack för de uppmuntrande orden! Det gör mycket!
Jo, du har nog rätt i att mina föräldrar behöver se att det går bra, innan de kan bli helt lugna :-)
Den lill* kommer förmodligen i början av januari :-) Inskrivning hos barnmorskan på fredaj (om jag nu inte hinner ångra mig).
 
Sv: I valet och kvalet

Tack för stödet!
Det känns bra att höra att det har funkat för andra, det här med skola och barn!
Angående amningen så tänkte jag kanske köra mjölkersättning, så att bebin blir lätt för killen att sköta när jag är i skolan. Dessutom skulle det nog kännas bättre också, då jag blir lite skrämd av tanken på att amma :-P Men jag är väl bara löjlig antar jag.
Och skönt att höra att man inte är ensam om att ifrågasätta o.s.v., när man väl blivit gravid.
Gällande ersättning så kommer jag att få ut ca 6000 efter skatt, vilket räcker till hyra och mat för min egen del. Resten får killen stå för då.
 
Sv: I valet och kvalet

Precis som Calazirya skriver så pluggade jag utan uppehåll. Dottern föddes 15 maj förra året och jag i skolan fram tills födseln. Sen hade jag tur som inte hade något schemalagt förrän 23 maj. Då var det seminarievecka och jag deltog fullt ut. Avslutade terminen 7 juni med en åttatimmarstenta.

Det enda som var jobbigt var att som gravid student har man inte samma rättigheter som en gravid arbetstagare. Jag var i en del fighter med skolan och fick rätt i en del, bl.a. fick jag pga foglossning förlängd skrivtid och egen skrivsal med bekväm höj- och sänkbar stol på en tenta i februari. På tentan tre veckor efter förlossningen ville jag gärna ha förlängd skrivtid för att kunna gå ifrån och pumpa ur mjölk men det fick jag inte. Det gjorde att jag efter tentan hade tuttar i storlek med Lolo Ferrari :p Som tur är hade jag inga problem med mjölkstockning.
Jag jobbade extra på mitt vanliga extrajobb fram till mars. Därefter fick jag graviditetspenning. (Lagerjobb med tunga lyft.)

Under sommarlovet tog jag ut en del av mina 60 öronmärkta föräldradagar innan jag 28 juli började jobba. Skolan började igen i månadsskiftet aug-sep.
Min sambo var hemma hela tiden från förlossningen. Först tio pappadagar, sen fem veckors semester och därefter föräldradagar. Han tar alltså ut all föräldraledighet medan jag pluggar.
 
Sv: I valet och kvalet

Jippie...vad tusan gör jag nu?!?!
Jag har funderat mycket på sistone angående hur mycket jag tror på mitt och killens förhållande, eftersom han har en del konsstiga saker för sig.
Bland annat har han tvångssyndrom och tics, vilket bland annat är att ta sig mellan benen lite "halvdiskret" (alla ser det). Dessutom kan han stå och låsa upp och låsa bilen tio gånger, dunka koppen i bordet 3 x 2 gånger, göra väsande ljud o.s.v.
Dessutom har han haft lite svårt att begränsa sig med alkoholen när han dricker.
Ibörjan när man är "kär" tänker man ju inte så mkt på detta, men nu denna helg kom allt som en chock! Ticsen och tvånget har förvärrats så han rycker och har för sig konstiga grejer mest hela tiden...Jag kan inte gå på affären utan att han ska vara där och "gräva", vi kan inte ha en normal konversation, tycker bara det är jobbigt med alla tics. Och när han har tvång så lyssnar han inte på vad man säger utan hamnar i en annan värld ungefär. Jätte-trist!
Men det är ju synd om honom för han säger "FAN" jämt när han haft ett tvång och har sagt att han tycker det är jätte-jobbigt. Men att inte kunna ha en normal vardag hemma och bland folk p.g.a. hans tvång som börjar urarta är jätte-jobbigt!

Och alkoholen..Förr förra helgen var det hemskt hur han bar sig åt, hällde i sig allt han kunde komma över och där stod jag och hans systrar och häpnade över vilken jäkla galning han är.
Jag har aldrig sett det SÅ hemskt som då, men han lovade att inte dricka en droppe mer på tre veckor först för att sedan begränsa sig.
Men johodå...Nu i helgen köpte han tio 7,2 öl och hällde i sig plus en spritflaska, plus vin, plus champagne o.s.v. Man förstår inte att en kropp kan klara så mycket utan att förgiftas/gå sönder. Och han skulle bara ha en "myskväll med några öl med mig hemma" men drog ut på krogen utan mig och jag fick jaga honom runt halva stan för att se till att han kom hem välbehållen. Och även när jag kom så vägrade han åka med mig och skulle från krog till krog...
Näe, jag står inte för att vara ihop med denna kille! Hans problem var tiotusen gånger värre än vad jag trodde, och jag har nog blundat en del i början, men nu är det så tydligt :(

Och han gillar inte min hund. Han säger att hans utseende är fult och han ska vara elak mot han på fyllan å slänga upp han i famnen så han blir arg. Och han knuffar på honom och retas och håller om nosen. Och tro mig då blir jag galen!! För min hund rör han inte!
Och våra bråk när han är på fyllan påverkar stackars hunden också.

Sen nu när jag ser allt detta förstår jag att det är mycket mer fel. Som t.ex. konstiga värderingar o.s.v. Kan inte ta humor ibland. Aggressivitet som jag tillåtit.

Näe, jag blir så ledsen..men emellanåt är han urgulig.

Men idag fick jag i alla fall nog och skulle dra till min gamla lägenhet som är på uppsägningstid. Sa att det var slut. Då blev han jätte-ledsen, gick ner på knä och bad mig att inte gå....sa att vi ska ju ha barn...att jag inte får ta bort det. Sen pussade han på magen och grät och ville att allt skulle blir bra.

Det slutade med att jag fick ringa polis som fick ta honom till psykolog p.g.a. självmordsförsök, vägrade låta mig gå o.s.v.
Efter läkarbesöket hämtade jag honom och nu har han sovit konstans i typ timmar. Jag har sagt till honom att det är över. Jag har dock sagt att det finns en liten chans att vi kanske kan vara något i framtiden, men det är om han börjar en alkoholbehandling och behandling mot tvång. Men jag har sagt åt honom att han ju måste förstå att eftersom det är så osäkert mellan oss så är det ju galet att tänka att vi skulle ha ett barn! Det kan vi ta i framtiden i så fall om det skulle funka då.

Men det känns så jobbigt för det har känts så bra tidigare och vi har pratat om hur vi längtar efter bebben och pratat om namn :( Han smeker alltid min mage och är så rädd om sin bäbis. Och jag trivs med att vara gravid och har sett fram emot att bli mamma :(:( Och vi har precis varit hos barnmorskan för inskriving och fått böcker, tagit blodprov óch pratat om hur spännane det ska bli!
Nu är alltså allt över? På grund av att han beter sig som ett svin..Eller ska man ha barnet ändå på egen hand, endast med umgänge då och då med pappan? Eller ska jag ställa kraven på alkoholbehandling och tvångsbehandling och om han påbörjar dessa våga chansa och behålla barnet med hoppet om att han förbättras?

Nej, usch vad svårt...har varit inställd på att ringa och boka tid för abort nu på måndag...men vad ska jag säga till barnmorskan? Och det känns så jobbigt när man "fäst sig" vid att vara gravid..känt den där verken i magen..planerat...näe FY vet inte vart jag ska ta vägen, känns så sjukt jobbigt...vill inte göra abort men vill nog inte vara med pappan heller :cry:
 
Sv: I valet och kvalet

Jag tycker du ska prata med en kurator som kan hjälpa dig att reda ut alla tankar.

Hur ställer sig din (fd?) sambo till behandling?
 
Sv: I valet och kvalet

Vill du behålla barnet så gör det.
Hjälp finns att få och pappan kan fortfarande ha umgänge med barnet.
 
Sv: I valet och kvalet

Jag tycker inte att det verkar läge för en bebis i den relationen.
Ingenting blir bättre av det. Snarare vet man att det är en dålig start för en liten.
Ska du lämna ett spädbarn med en kille som beter sig så där medan du pluggar?

Du kanske bara ska inse att ni förhastade er.
Ett tips är att lära känna killen innan man skaffar barn, så man slipper bli chockad över hans personlighet när man väl är gravid.
 
Sv: I valet och kvalet

Jag tänkte när jag läste Ts och såg att ni bara varit tillsammans några månader att då känner man ju inte varann så himla bra än, de rätta sidorna ser man inte för alla rosa moln så tidigt. Bekräftelsen kom sen i ditt sista inlägg.. jag är inte den som säger abort i första taget, men för barnets skull har jag svårt att se att detta kan bli en bra grund...

Tänk på att bebisen växer upp, det är inte en liten söt bebis så länge utan sen blir den en människa som vill ha sina båda föräldrar och ha ett tryggt förhållande till dem och livet. Du kommer ALLTID vara knuten till honom genom barnet.

Ett förhållande tar mycket stryk under bebisåren, och har man ingen stark grund skulle jag vilja säga att det är väldigt svårt att hålla ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: I valet och kvalet

...men vad ska jag säga till barnmorskan?

Du behöver inte säga någonting till barnmorskan. Man behöver inte redovisa sina skäl för att göra abort för någon.

Men om du vill prata med barnmorskan, så säg samma saker som du skriver i ditt långa inlägg.

Jag förstår att det här är jättejobbigt för dig, men en abort nu är en ganska liten jobbighet jämfört med att behöva dras med den där killen resten av livet.

Nog är det bättre att ta det jobbiga nu, än att ha det jobbigt i 18-20 år framöver på grund av det här.
 
Sv: I valet och kvalet

Jag forstar att det kanns urjobbigt just nu, men jag tror det kommer bli ANNU jobbigare att ha honom som foralder till ditt barn. Skaffa barn med nagon som du vill ha som pappa till ditt barn.

Jag brukar inte rada till abort men i detta fallet tycker jag faktiskt att du ska fundera pa det. Ditt ex verkar ju helt knapp.
 
Sv: I valet och kvalet

För det första fattar jag inte hur man kan planera och satsa på att bli gravida och sen bli helt ställda och överrumplade när man väl blir det? Ligger man utan skydd så kan det ju hända vid första tillfället..

Hela grejen känns väldigt ogenomtänkt.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 267
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 556
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 814
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 440
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp