Bukefalos 28 år!

RubinNovak

Trådstartare
Efterlyser mer info om er som tros ha IBS. Vad har ni gjort för ändringar, vad för sorts mat verkar vara bättre? Sämre? Är det vanligt med illamående? (såg att man kunde bli det, men hittade ingen info om hur vanligt det är) All info och erfarenhet uppskattas, brukar vara nyttigare att höra från folk som lever med det än läkarnas intränade ramsa.
 
Sv: Ibs

För mig skedde en markant förbättring då jag i stort sätt lämnade bort bröd och sötsaker och ökade istället protein- och grönsaksintaget. Det tog ca 3 veckor innan skillnaden märktes.
Mina magproblem var periodvis riktigt handikappande.
 
Sv: Ibs

Den enda förändring jag har gjort sedan jag fick bekräftat att det är ibs jag har är att jag ser till att äta kontinuerligt. Tidigare så "lagade jag mig" genom att fasta för då lugnade magen sig. Nu "äter jag mig igenom det". Annars så är det ju väldigt individuellt eftersom IBS har en helt hop med symptom så beror det ju lite på vilka problem man har.

Jo nu kom jag på, jag försöker äta "lagom" med fiber, och gärna vattenlösliga (sådana som finns i grönsaker och frukt) eller rättelse jag vet att jag borde äta lagom med fibrer...
 
Sv: Ibs

För mig skedde en markant förbättring då jag i stort sätt lämnade bort bröd och sötsaker och ökade istället protein- och grönsaksintaget. Det tog ca 3 veckor innan skillnaden märktes.
Mina magproblem var periodvis riktigt handikappande.

Så ser mina planer också ut, dom passar förvisso väl med mina planer att minska på socker och kolhydrater för viktens skull. Jag har också haft enorma problem i perioder, samtidigt så växlar mina symtom ofta. Jag är inte helt säker på att det är IBS som läkaren tror, men tänker åtminstone ge det ett försök. Vad som helst för att bli av med problemen!
 
Sv: Ibs

Hur menar du med "lagom" med fibrer? Jag äter knappt några (förutom i knäckebröden i princip) men visst stämmer det väl att fibrer kan öka symtomen något?
 
Sv: Ibs

Ibs kan ju te sig på lite olika sätt och är mer ett samlingsnamn för sjukdomar då man inte hittar någon någon "riktig" orsak till problemen.

Jag var i perioder villig att transplantera in nya tarmar...om det hade varit möjligt :eek:
 
Sv: Ibs

Ibs kan ju te sig på lite olika sätt och är mer ett samlingsnamn för sjukdomar då man inte hittar någon någon "riktig" orsak till problemen.

Jag var i perioder villig att transplantera in nya tarmar...om det hade varit möjligt :eek:

Jo precis men anledningen till att jag är skeptisk till att nöja mig med den "diagnosen" är att min mage spökat från och till på olika sätt sedan jag var liten och dom har aldrig hittat någonting.. Nu "på äldre dar" (24 år) har jag börjat dra upp undersökningarna igen och dom visar fortfarande inget så läkaren skickade hem ett papper där det stod att det enda hon kunde komma på var IBS. Blir det ingen förbättring hur jag än vrider och vänder på min mat osv så får jag ju pusha läkarna ännu mer. Nya tarmar har slagit mig också. Och jag är ganska så smärttålig i vanliga fall, och extremt van vid att ha problem med magen.
 
Sv: Ibs

Mja, fibrer generellt är bra för magen. Tarmarna behöver något att jobba med annars fungerar de inte och de goda bakterierna behöver fibrer att leva på. Men ett överskott av fibrer kan ge gaser, uppkördhet och tom förstoppning. För får fibrer kan ge förstoppning, sur mage, diarre, uppkördhet. Så allt i lagoma doser och vad som är lagom det varierar ju med person och dagsform.

Spannmål ger tex väldigt torra fibrer medan grönsaker har blöta fibrer. Kolla om du kan få komma till en dietist så kanske ni tillsammans kan komma fram till en plan.

Magar är ju avancerade grejer så var och en måste känna efter själv vad som fungerar.

Det jag kan säga om mig själv är att stress och socker (helt i kombination) gör min mage labil. Jag har också blandad ibs så det går liksom inte att följa "ett kostråd".

Det finns även studier som visar på att vissa stämningshöjande medeciner i låg dos kan minska symptomen. Jag knaprar redan stämmningshöjare så det kan ju vara en anledning till att jag upplever min mage som bättre. Men stämningshöjjarna sänker även mina stress och ångestnivåer vilket gör att magen mår bättre av det med.

Min viktigaste läxa har varit att INTE anpassa mig efter min ibs, jag äter och gör det jag vill. Tidigare höll jag på att mecka jättemycket med maten för att anpassa mig med det gjorde bara det hela värre. Så nu struntar jag i det (inom rimliga gränser).

Nu förtiden förutom att jag är ganska gasig (hej sockerkonsumtion ;) ) så är jag relativt symptomfri. När jag hade min depression (utan att förstå att det var det jag hade) kunda jag inte äta något alls utan att få jätteont.

IBS är ju lite av en slaskdiagnos, dvs när man inte hittar något så gissar man på IBS, men tex slem i avföringen är tydligen ganska typiskt för IBS (fick jag förklarar för mig av överläkaren för mag och tarm på eksjö en sommardag när de inte hade några inlagda och massor av tid att förklara för en neurotisk människa som försökt få någonform av slutgiltig diagnos efter 10 års neuroser och magkrångel ;) ).
 
Senast ändrad:
Sv: Ibs

Mitt råd skulle bli att försöka leva på som, vanligt så gott det går. Ju mer fokus som läggs på problemet desto värre uppfattar man det oftast. Sedan skulle jag försöka fundera på hur jag mår psykiskt. Och i vilka situationer magen blir sämre.
 
Sv: Ibs

Mitt råd skulle bli att försöka leva på som, vanligt så gott det går. Ju mer fokus som läggs på problemet desto värre uppfattar man det oftast. Sedan skulle jag försöka fundera på hur jag mår psykiskt. Och i vilka situationer magen blir sämre.

Precis vad jag tänkte skriva också!

Jag har ibs sedan 10 år ungefär och det går i perioder vad jag kan äta (saker som funkar bra en vecka funkar inte alls nästa, och tvärtom),vilka symptom jag får o s v. Ibland tror jag magen gör allt den kan för att jävlas :devil:
Men som fungerar bäst (ger minst problem) för mig är att försöka äta varierat, på regelbundna tider, många mindre mål, och träna mycket. Träningen får mig att må bättre både fysiskt och psykiskt och jag tror det är därför magen blir lite bättre om jag tränar ordentligt.
 
Sv: Ibs

Min dotter har IBS som yttrar sig mest som uppkördhet (gasbildning) och hård mage. För att hennes mage ska fungera måste hon köra laktosfritt, äta begränsat med kolhydrater, undvika starka kryddor och mat/dryck med mycket syra, samt emellanåt ta droppar (vet inte namnet) mot hård mage.
 
Sv: Ibs

Laktosfri mjölk och fil, inget bröd (knäckebröd i små mängder funkar) och probiotika kapslar har hjälpt min mage.

Jag behöver undvika socker (godis), och vissa frukter. Apelsiner går oftast bra, och även banan och bär. Råa grönsaker funkar tyvärr inte så bra, och vitlök blir jag riktigt dålig av. Sen som flera andra varit inne på, stress påverkar magen till det sämre, och så kan det vara olika från dag till dag vad jag tål och inte tål.

Ibland är jag riktigt illamående och ibland har jag svårt att äta pga väldigt dålig matlust (pga ont i magen).
 

Liknande trådar

Samhälle Inser att jag lever i en bubbla. Märker ärligt talat knappt av att det är lågkonjunktur ens. Visst maten har blivit dyrare men annars...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 949
Senast: JohannaB
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 417
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 842
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 650
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp