Bukefalos 28 år!

Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag känner bara till 5 avkommor:
Simsalabim var döpt till Wärnanäs Oden, men var även känd under namnet Wärnanäs Simsalabim.

Men den här tråden har jag helt missat. :eek: Hemskt av mig... Svarar någonstans mitt i, om mitt svar redan finns längre fram i tråden (är på sida 8) ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

Jag känner till två avkommor till Simsalabim:

Zombie född 1979 undan stoet Lenita. Zombie var brunskimmel och stod i ett litet stall utanför Uppsala tills han var 29 år gammal då han togs bort.

Mimosa undan ett welshsto som i sin tur var efter CC Barwn. Mimosa lämnade i sin tur ett stoföl efter Fanhults Finish (Monzita).
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Vet inte om det nämns tidigare i tråden men Wärnanäs Simsalabim hade tre avkommor på Enskede Ridskola Pinna På, Pyssling (de två var helsyskon) och så Mockasin. De bör ha varit födda i början av 70-talet.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Nu krånglar jag till tråden igen, med en del frågor/fakta som kanske redan är besvarade längre fram. Ber om ursäkt i förväg. :D

Lawnhill Goldfinch NFS 982
Du har ingen stam på honom? Jag har inlagt följande avkommor i min bas:

Patrik f. 67 u. Cheriton Pollyflinders RNF 36. Gulbrun.
Princess f. 67 u. Merrie Maya RNF 50. Fux.
Mamba f. 68 u. Merrie Maya RNF 50. Skimmel.
Dockan f. 69 u. Merrie Maya RNF 50. Brunskimmel.
Quinn RNF 503 f. 70 u. Merrie Maya RNF 50. Skimmel.
Malaica f. 67 u. Merrie Mazurka RNF 51. Skimmel.
Manolito f. 68 u. Merrie Mazurka RNF 51. Skimmel.
Rustibuss f. 69 u. Merrie Mazurka RNF 51. Skimmel.
nn f. 67 u. Merrie Mimosa RNF 80.
Sunny Girl f. 67 u. Merrie Merle RNF 169. Skimmel.
Melissa f. 68 u. Merrie Merle RNF 169. Skimmel.
Pinnocio IV f. 67 u. Merrie Mitch RNF 81. Ljusbrun.
Little Princess f. 69 u. Merrie Mitch RNF 81. Brun.

Denna Chang en New foresthingst f.1965 brun e.Setley Pride u.Newtown Flower RNF 65 ue.Fritham Conkers 3936 NPS. Eventuellt identisk med hingsten Malden Forest Ivanhoe.

Enligt min databas är Ivanhoe född 1963, så de är kanske bara helsyskon?

Bellman IV f.1985 fux e.Bolero RNF 58 u.Therese RNF 1024 ue.Hepitho NFH 45 (DK). Bellman var klapphingst och betäckte ett antal ston av bla fjordhäst-ras, varmblodig travare och ponnyer i Värmland och i Västergötland. Två av avkommorna är
Nice Surprise Magic f.1993 skimmel u.El Vira ox ue.Dylemat
Lobella f.1993 brun stj u.Lollo (kat B, korsningsponny welsh-russ)

Du känner inte till fler avkommor? Speciellt de med fjordston är ju intressanta för mig...

"Månskuggans Papillon" undan ett B-ponny-sto. Detta kan dock verkligen ses som en tjuvbetäckning, tror inte ens att Danthe var 12 månader vid betäckningstillfället, han såldes när han var 7 månader... Han kastrerades sen.

Du vet inte till något mer om stoet? Namn, stam, färg etc.? Vad blev det för kön på Papillon?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Du har ingen stam på honom?
Lawnhill Goldfinch NFS 982 skm f.1964
e.Randalls John Peel NFS 342
u.11677 Newtown Kittywake NPS
ue.Saluki 3316 NPS
Komplatt stam finns här.

Enligt min databas är Ivanhoe född 1963, så de är kanske bara helsyskon?
Jag har fått info om både 1963 och 1965 när det gäller Changs födelseår. Malden Forest Ivanhoe är enligt Newtown Flowers föllista född 1963, inget registrerat föl 1965. Newtown Flower kom till Sverige 1964, så visst kan hon varit dräktig med Chang när hon kom till Sverige.

Du känner inte till fler avkommor? Speciellt de med fjordston är ju intressanta för mig...
Nej, tyvärr...

Du vet inte till något mer om stoet? Namn, stam, färg etc.? Vad blev det för kön på Papillon?
Mamman hette Solis, okänd härstamning. Tror hon var skimmel.
Papillon är numera en valack.

Hlsn Helena
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

När slutade man att registrera New Forest vars far eller mor var Forest horse/mare ?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

:laugh:Hmmm var ett tag sedan jag var inne på denna sidan... Men bättre sent än aldrig..

:D TACK FÖR uppgifterna om Hästen Vulcan. Alltså rödskäck valacken född 1990 e. Trombon.

Nu står han här hemma hos mig. Strax utanför Halmstad..
Han är en glad 19 åring som livet leker för. Går med mina andra 2 gammla hästar.

Men man kan ej tro att han har så många år bakom sig.. Pigg och frisk.

Ja detta är ju ingen lättvikts häst . Precis. Stor på alla håll. Ca 174 mkh.

Hade varit kul med mera info. Om hans avkommor. Finns det någon här som har det kanske..:rofl:

Ha en trevlig sommar.

Kram Sofia i Halmstad.:banana:
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag har info om hingsten Rulle, var en russhingst efter Criban Daniel (welsh-hingsten som togs in till sverige för att spä ut inaveln inom russen på 60-talet), fanns på Öland under många år, och var duktig hoppare/ponnytravare. Pm mig kan du få mer info.
Madde :D:D
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Puttar upp tråden med en liten fråga. Håller på att uppdatera ridponnyerna i min databas och träffade på hingsten Zoda 73-84-0060. Han är alltså född 1984 och hans pappa var ardenner. Men är det någon som har härstamningen på honom? :bow:

Han fick 1996 ett hingstföl (Han Solo) med stoet Sunny Lane RP 1081.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Han Solo's (brunskm valack f.1996) pappa är Hi Rail Zoda, en USA importerad ponny. Vet inte riktigt vart du har fått ifrån att det ska vara ardenner? Pappan till denna är appaloosa. Modern är en australiensk ponny utan stam.

Med denna hingst har även RP stoet Herta RP 1043 också fått en avkomma född 2002 som heter Forest G

http://home.swipnet.se/~w-77223/
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Han Solo's (brunskm valack f.1996) pappa är Hi Rail Zoda, en USA importerad ponny. Vet inte riktigt vart du har fått ifrån att det ska vara ardenner? Pappan till denna är appaloosa. Modern är en australiensk ponny utan stam.

Med denna hingst har även RP stoet Herta RP 1043 också fått en avkomma född 2002 som heter Forest G

http://home.swipnet.se/~w-77223/

Vill rätta dig lite,
Hi Rail Zoda är en import från Australien, han är inreg. som POA (Pony of the Americas) , hans stam innehåller British spotted pony(farfar) Appaloosa (farmor) samt okänt *spotted bloodlines* från Hi Rail Station på moderns sida.
En fantastisk lite häst som gick en del distans innan han importerades till sverige. England exporterade en hel del British Spotted Ponies till Australien under 60-70-80 talet , speciellt från Merriott och Louella stuterierna, och eftersom POA är (var då?) ett färgregister och alla prickiga ponnys kunde registreras där, så därför blev massor av British Spotted Ponies omregistrerade som POA.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Vad konstigt... På asrp:s hemsida står det att Zoda har raskod 73 och det står för ardennerkorsning. :crazy:

Är du säker på att det är samma Zoda?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Vad konstigt... På asrp:s hemsida står det att Zoda har raskod 73 och det står för ardennerkorsning. :crazy:

Är du säker på att det är samma Zoda?
Hi Rail Zoda inreggades i ASRP's barndom,1991, i princip alla ponnys med härstamning, godkänd eller ej, blev 93:or, endast ponnys med okänd far/mor blev 99:or. OCH jag vet med säkerhet att Hi Rail Zoda var 93:a, då jag dels talat med hans ägare, samt även haft en avkomma efter honom. Zoda visades en gång, ca 92-93-94 men blev inte godkänd i ASRP, utan avelsvärderades som POA och har använts på lite ston. I nån av dom tidiga ASRP tidningarna fanns en artikel om honom.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Aha, då är det nog bara någon som varit slarvig. Tack för informationen! :laugh:
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

*kl*

Är det någon som hört talas om en hingst vid namn Cisco/Cisko som betäckt halvblod?

Det är så att jag letar vidare härstamning på en halvblodsvalack (Monsun), som var född 1971 och som ska vara efter denna Cisco/Cisko, morfadern Sweet Mahrhu xx. Stor reservation dock för stavningen av namnet, då det är hämtat från en gammal hästförteckning till en hopptävling, där många av hingstnamnen minst sagt var underligt stavade (Sweet Mahrhu, t.ex., hade de fått namnet Sweet Marow ;) ).

Om någon känner till hingsten och var den fanns, kanske det går att leta fram vad modern hette och på så vis få fram hela härstamningen.:idea:
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

dubbeltpostat
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Ungefär hur gammal kan han vara?

Jag hittar bara en Stormy Ceylor född 1982 e Ceylon - Brabant - Piruet. Han har tävlat upp till msv hoppning.

Älskade gamla Stormy! Han var en fantastisk häst!
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Min svärfar äger Partisan II och har fött upp många avkommor efter honom. De har mycket bra temperament, man kan använda dem till allt från ridskola till att många avkommor både går hoppning och dressyr tom MSV. Jag har ridit in och utbildat många av avkommorna och de har varit mycket lätta att sälja eftersom de rör sig bra och många har mycket fin hoppteknik. Ni får väldigt gärna höra av er om ni vill veta mer om Partisan II eller hans avkommor.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Lever han fortfarande?
Hade varit roligt att få se en bild på honom!

Har sett flera avkommor till honom som verkade vara trevliga hästar.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Han lever fortfarande och har nu endast två ston att sköta om. Vi har just nu elva avkommor kvar i stallet. De är födda 2005 tom 2009. Jag har lagt in en ny bild på honom på asvh:s blup sida:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/50043-partisan-ii
Titta gärna på honom där, han är väldigt stilig. Det finns också bild på de stona vi har kvar, La Noir (13) och Flower Bed II. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp