Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

via

Trådstartare
Det har ju under årens lopp använts diverse icke godkända hingstar i avel. Ofta medför det ett detektivarbete för att försöka hitta härstamningar i efterhand. Kan vi inte samla de härstamningar vi känner till, i en tråd?

Jag börjar med det jag vet om Lars Roemkes hingst Flash, kallas ibland för Flush. Han har lämnat många hästar som går som lektionshästar. Jag tror att han är svettfux, för det är de tre avkommor jag har sett.



e:Carriär 609 (F2)




u:Bogar ( Ungerskt sto av rasen Furioso)



Bogar såldes till en Ann Pagmar/Dagmar el liknande. Hon ska ha haft papper, men Roemke minns inte stammen.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Det finns en gammal tråd om flush, vill jag minnas, med lång diskussion om bogar och hennes anor och öden.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag har långa tabeller med stammarna på icke godkända hingstar. Om någon undrar över nån speciell kan jag kanske svara.

Själv har jag bara gått bet på en nu när jag fått hjälp med Effectivny xx!
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Det är nog min gamla tråd du menar. Tyvärr kom det inte fram mer än detta.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Kan du inte lägga ut det här istället? Eller det kanske blir ett jättejobb? Jag tänkte att om all info samlas på ett ställe, kan man skriva ut tråden, och lägga papprena tillsammans med samlingen av hingstkataloger.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

För mig blir det ett jättejobb eftersom listorna ligger på två olika datorer + en massa handskrivna lappar:crazy:

Oftast har jag bara rena stammar och ingen historia alls om hingstarna.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Men några hingstar då? :bow: :bow:
Det är ju ett sätt att säkerhetskopiera ditt arbete!:idea:
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Vad vill du se? Gamla, såna som lever nu?

Partisan II född 1990 e Partisan u Toniär 9203 e Lansiär - Tokajer - Frondeur. Har använts de senaste åren.

Miraz ox född 1971 e Essaul u Melhafa ed Areg e El Trypoli - Comet - Witraz. Användes på 70- och 80-talet på gård där han betäckte ponny- och halvblodsston. Helbror med godkände Marzalek.

Och så Lusty född 1968 i Danmark e Condor OLH 488 u Donny e Freimann, mig veterligen endast far till mitt stos mormor;)
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Hade inte Lars Roemke en hingst efter Eminent som han använde också? Detta ska ha varit runt 1998. Någon som vet vad den isåfall hette/ heter och stammen på mamman?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Partisan II har mer än tio avkommor.

Grieg född 1978 e Ganesco u Pia e Polarstern u Clodette e Ruthven har också fler än tio avkommor. Han har samma mamma som Courbett 570 och mormor var mamma till Piaff 399.

Och så en riktig kändis, omdebatterad både här och på andra ställen, Chabloon född 1978 e Chagall u Nicolina e Niarchos - Unikum - Heimdal. Svår fälttävlan och körning, msv dressyr och hoppning, visad flera gånger men trots det inte godkänd. Har också fler än tio avkommor.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Och till den stora frågan, varför blev aldrig Chabloon godkänd? Har funderat på det..
Ulrika
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Dom ville inte ha honom!

Tror att olgaklara har bra koll på turerna kring honom, jag har också läst om det i Ridsport.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Och egentligen är det synd för trevligare hingst får man leta efter...

Tror att han lever fortfarande, gjorde iaf förra sommaren, ägaren körde honom förbi min arbetsplats då. Hållbar häst iaf.

//E
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag har hört att han dog för inte så länge sen.

Jag fattar inte varför man inte tog tillvara en prestationshingst efter den eftertraktade Chagall! Har själv träffat några trevliga avkommor till honom.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Raldo Polo e Marco Polo u Beatrix e Sinaeda, alltså nära släkt med Irco Marco, användes av Gustaviis och kanske av andra. Har också ett flertal avkommor.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Raldo Polo e Marco Polo u Beatrix e Sinaeda, alltså nära släkt med Irco Marco, användes av Gustaviis och kanske av andra. Har också ett flertal avkommor.

Raldo Polo gick svår hoppning under många säsonger i england, och var mkt framgångsrik, väldigt besynnerligt att han inte godkändes i sverige med dom prestationerna och den stammen.
Norson har ju en hel del avkommor i sverige, det var också en Gustavii-hingst.

:banana: :banana: :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Tänkte just på Norson!

För den som inte vet, född 1970 e Nordlys xx u Ferns Lass e Water Serpent xx - Ballycotton. Irish Draught och därför är stammen inte godkänd av ASVH. Hopphingst vars mest kända avkomma i Sverige är Kristian von Krusenstiernas Wilson (ren hoppstam!).

Jag fattar inte heller varför Raldo Polo inte godkändes, där kunde ju ASVH inte klaga på stammen i alla fall!
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Dom ville inte ha honom!

Tror att olgaklara har bra koll på turerna kring honom, jag har också läst om det i Ridsport.

Himla konstigt att de inte ville ha honom.. Låter nästan som det var något personligt mot ägarna(får man skriva så?). Jag har också läst m honom, för evigheter sedan, och satt som ett levande frågetecken..
Ulrika
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp