"Icke önskade individer"

Jag förstår din poäng. Men sedan när det gäller saluki (som ju är den ras där jag känner flest uppfödare) så finns det inga "fel färger". Förutom stora hälsoproblem som skulle kunna märkas vid födseln så handlar "fel" nog mer om att en valp är krypt, att någon har fel bett eller annat smått som inte går att avgöra vid födseln. Sedan finns det kanske någon som pga tycke och smak tar bort valpar av "tråkig färg" men det tror jag verkligen inte är vanligt.

Nej, jag menar inte heller att det är vanligt! (Jag vet inte om min huvudvärk bråkar med min kommunikationsförmåga - eller om det alltid går såhär dåligt!? O_o - men jag verkar ha problem att trassla ut vad jag menar... :o) Det enda jag försökte komma fram till var att bilder på födda valpar inte garanterar att det inte fötts valpar som inte kommit med på bild. Att det skulle vara vanligt att valpar avlivas direkt av icke hälsorelaterade orsaker är tvärtemot vad jag hävdar, så har jag lyckats komma fram till det har jag nog gått vilse i orden någonstans på vägen. :banghead:
 
Nej, jag menar inte heller att det är vanligt! (Jag vet inte om min huvudvärk bråkar med min kommunikationsförmåga - eller om det alltid går såhär dåligt!? O_o - men jag verkar ha problem att trassla ut vad jag menar... :o) Det enda jag försökte komma fram till var att bilder på födda valpar inte garanterar att det inte fötts valpar som inte kommit med på bild. Att det skulle vara vanligt att valpar avlivas direkt av icke hälsorelaterade orsaker är tvärtemot vad jag hävdar, så har jag lyckats komma fram till det har jag nog gått vilse i orden någonstans på vägen. :banghead:
Jag förstår vad du menar! Att man tar bilder "direkt" är ju ingen garanti på att ingen valp "plockats undan", men samtidigt är det nog ytterst ovanligt att det görs oavsett om man fotograferar eller inte :up:
 
Silken Windhounds har skapats i USA.
Där finns så pass stor "pet market" att det inte finns någon anledning att avliva de hundar som inte höll måttet för att gå vidare i aveln.


Katt tråden handlar ju om att föda upp en helt ny ras som idag inte finns (alltså ta till vara på egenskaper och klumpa ihop dessa till en ny ras) och därefter avliva överskottet som inte håller måttet för fortsatt avel. Jag hyser JÄTTESTOR tvivel att de som tog fram Dogo Argentino, Silken Windhound, Eurasier, Saarloos Wolfhound och andra nyare raser har avlivat valpar och vuxna hundar som inte uppnått rätt utseende eller duglighet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 893
Senast: iNHALE
·
Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 393
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 341
Senast: canine
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 046
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp