Bukefalos 28 år!

Icke problematiska visdomständer

Så var mina också tills en tandläkare när jag var 30 år tyckte att de måste bort nu, helst igår! Hade hellre haft kvar dem faktiskt :D Men man får ju lita på expertisen. De två i överkäken har inte tittat fram och verkar inte ha för avsikt att göra det heller (fyller 33 nästa gång).

Vi får väl se vad tandläkaren säger nästa år då :nailbiting:
Tog du bara bort tänderna i underkäken då alltså?
 
Jag har fyra snälla. Så snälla att tandläkaren valde att dra ut fyra andra friska tänder för att skapa plats när jag satte in tandställningen för några veckor sedan.
En av dem gjorde ont i tandköttet när den kom och är lite sned så jag bet mig i tandköttet första halvåret innan jag vande mig att tugga annorlunda.
 
Nu behöver jag lite pepp!
Jag har en visdomstand i underkäken som är på väg fram. Pyttelite syns nu. Det är svullet och ömt runtomkring. Inte särskilt ont egentligen fram tills jag råkade smälla till området med tandborsten.

Har en helt framme sen tidigare, som är knasigt vinklad ut mot kinden men aldrig stör. Och en till som känns som en liten pigg mitt i tandköttet, (stannade halvvägs upp alltså) den stör aldrig heller.

Kan jag ha så tur så min tredje också blir okomplicerad när den väl kommit fram?

Har du snälla visdomständer? :)

(vill bara ha solsken och gnistrande snö i denna tråd tack!)

Antagligen kommer jag att få ångra att jag skrev det här. Men mina visdomständer sover sött. Jag har inte alla, minns inte om det är en eller två som saknas. Men de som finns sover sött nere under tandköttet och verkat generellt ganska skygga - inte haft en tanke på att komma fram. Passar mig fint.
 
Nu behöver jag lite pepp!
Jag har en visdomstand i underkäken som är på väg fram. Pyttelite syns nu. Det är svullet och ömt runtomkring. Inte särskilt ont egentligen fram tills jag råkade smälla till området med tandborsten.

Har en helt framme sen tidigare, som är knasigt vinklad ut mot kinden men aldrig stör. Och en till som känns som en liten pigg mitt i tandköttet, (stannade halvvägs upp alltså) den stör aldrig heller.

Kan jag ha så tur så min tredje också blir okomplicerad när den väl kommit fram?

Har du snälla visdomständer? :)

(vill bara ha solsken och gnistrande snö i denna tråd tack!)
Japp! :)
 
Mina visdomständer var allt annat än snälla när jag var i övre tonåren, när det var som värst besökte jag tandläkaren två gånger i veckan, och tandläkaren vägrade dra ut dem (väldigt rejäla rötter) utan de skulle få opereras ut och det drog jag på i det allra längsta, bara ordet käkkirurg gav mig rysningar.
Solskenshistorien i detta är att trots dessa problem som varit så sitter de kvar och de har inte varit till några problem alls på många år (peppar, peppar).
 
Jag hade bara två snälla visdomständer, fick aldrig de andra två.
Dock var jag tvungen att dra dessa två pga ständiga hål men i övrigt då orsakade de inga problem.
 
Så kommer jag då här med fyra riktigt elaka.
Jag har dragit ut dom två i överkäken och opererat ut dom två i underkäken.
Båda gjort hos vanlig tandläkare och med vanlig bedövning. Det är definitivt något man överlever ;)
 
Mina är helt ok så länge de får vara kvar. Min tandläkare tycker det är nog trångt som det är och plockar ut dem i samma tempo som de kommer upp. Hittills är det bara två som rykt, resterande har inte visat sig ännu.
 
Vi får väl se vad tandläkaren säger nästa år då :nailbiting:
Tog du bara bort tänderna i underkäken då alltså?

Ja, de andra är kvar. De i underkäken togs bort för att de växte mot de andra tänderna. Fick åka till stora sjukhuset och där tog de fler röntgenbilder som visade att den ena redan skadat tanden bredvid. Annars har tandläkarna bara sagt att om det börjat göra ont måste jag komma in direkt men när käk-kirurgen tittade på det så var det operation direkt.
 
Alla mina fyra poppade upp när jag var 18-19. Jag hade inte ens känt av dem, men min tandläkare tyckte att det var bättre om vi (han) drog ut dem innan jag fyllde 20 och skulle behöva betala för ingreppen. Sagt och gjort, det gick jättebra att dra ut alla (utom en, men det löste sig med mer bedövning:D)
 
Har alla fyra kvar. Det var ett helvete när de bröt genom tandköttet däremot. Jag fick in och bränna bort lite tandkött då det blev inflammerat. Dottern har fått in och spolat fickorna.

Sedan fick jag skölja med Corsodyl några dagar.

Nu när de är genom har jag aldrig haft problem med dem. Tänderna i underkäken har blivit något snedare p.g.a. platsbrist men påverkar inte mig alls.

Tandläkaren för 20 år sedan när de bröt ut ville dra ut dem men först när de växt klart. Jag frågade varför och hon svarade att man kunde få kroniska sår i kinderna och då kunde man få cancer i dem. Så hon ville ta ut dem i förebyggande syfte.
Det var nog sådant man trodde på "förr". Men jag sa sonika att jag väntade nog tills jag fick de kroniska såren först så skulle jag ta bort tänderna då.

Än har det inte hänt och numer är väl kunnskapen en annan.
 
Alla 4 kom fram på rätt köl och det enda som någon gång varit är någon tandköttsinflammation i kanten, annars aldrig problem.
 
Jag har två och vad jag vill minnas har de varit snälla. Mina två i underkäken drogs ut innan de ens tittat fram och det var allt annat än trevlig efteråt. :devil:
 
Fick en uppetand i somras, 29 år, lite svårt att gapa när den växte ut, men sen inga problem:) den andra uppe är halvägs ute men verkar stannat där.
Jag kände av ett till två år innan de började växa ut att jag hade en lite utväxt på varje sida =)
 
Har alla fyra kvar. Det var ett helvete när de bröt genom tandköttet däremot. Jag fick in och bränna bort lite tandkött då det blev inflammerat. Dottern har fått in och spolat fickorna.

Sedan fick jag skölja med Corsodyl några dagar.

Nu när de är genom har jag aldrig haft problem med dem. Tänderna i underkäken har blivit något snedare p.g.a. platsbrist men påverkar inte mig alls.

Tandläkaren för 20 år sedan när de bröt ut ville dra ut dem men först när de växt klart. Jag frågade varför och hon svarade att man kunde få kroniska sår i kinderna och då kunde man få cancer i dem. Så hon ville ta ut dem i förebyggande syfte.
Det var nog sådant man trodde på "förr". Men jag sa sonika att jag väntade nog tills jag fick de kroniska såren först så skulle jag ta bort tänderna då.

Än har det inte hänt och numer är väl kunnskapen en annan.
Verkar som man var ivrig att dra dem förr, har hört massa olika skäl (din var dock ny), nu verkar fler få behålla dem (längre iaf) :)
 
Nu behöver jag lite pepp!
Jag har en visdomstand i underkäken som är på väg fram. Pyttelite syns nu. Det är svullet och ömt runtomkring. Inte särskilt ont egentligen fram tills jag råkade smälla till området med tandborsten.

Har en helt framme sen tidigare, som är knasigt vinklad ut mot kinden men aldrig stör. Och en till som känns som en liten pigg mitt i tandköttet, (stannade halvvägs upp alltså) den stör aldrig heller.

Kan jag ha så tur så min tredje också blir okomplicerad när den väl kommit fram?

Har du snälla visdomständer? :)

(vill bara ha solsken och gnistrande snö i denna tråd tack!)
Jo ganska. En liten infektion bara, men de är kvar. Jag har bara två.
 
Nu behöver jag lite pepp!
Jag har en visdomstand i underkäken som är på väg fram. Pyttelite syns nu. Det är svullet och ömt runtomkring. Inte särskilt ont egentligen fram tills jag råkade smälla till området med tandborsten.

Har en helt framme sen tidigare, som är knasigt vinklad ut mot kinden men aldrig stör. Och en till som känns som en liten pigg mitt i tandköttet, (stannade halvvägs upp alltså) den stör aldrig heller.

Kan jag ha så tur så min tredje också blir okomplicerad när den väl kommit fram?

Har du snälla visdomständer? :)

(vill bara ha solsken och gnistrande snö i denna tråd tack!)
Jag har en jättesnäll. Resten har jag dragit ut :D
 
Jag har tre som har kommit fram och sitter rakt och fint, nummer fyra har börjat kika ut och tandläkaren tror att den också kommer att växa ut utan att orsaka problem. Det är ju lite djävulskt när de bryter igenom tandköttet bara, annars är mina helt fantastiskt snälla :up: (Jag är 24 år)
 
Jag håller på och jobbar fram min andra just nu, den första kom för nåt år sedan utan större problem. Den här verkar så långt följa samma schema så förhoppningsvis går det bra med den också. (har precis fyllt 40)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp