"Igång sättning" utav unghäst?!

J

johannaz

Hejsan! :)

Jag tänkte kolla med er människor som är kunniga inom Unghäst ridning!

Jag har en egen häst som jag rider normalt mycket på och som är helt ok på alla plan. Nu handlar inte tråden om min häst utan om en ponny som står i samma stall och som ägs utav stall ägarna. Denna stora C-Ponny har varit igång satt och inridningen är påbörjad. Hon har dock fått stå nu i ca 7 månader pga att deras dotter tappat intresset. Hon kan alla gångarter för skänkel, dock är hon lite svår att få i galopp, (det blir ofta lite bråk och slängtrav ibland), samt kan hon även stopp och svänga, väldigt Basic så att säga. Jag har nu blivit tillfrågad att sätta igång henne igen och undrar hur jag ska göra detta på bästa sätt?!
Hon blir 5 år i sommar och är lagom i hull. Hon går nu som lösdrifts häst. Hon är inte jätte musklad men inte heller omusklad. Hon är idag väldigt positiv till ridningen och jag vill gärna behålla detta i henne, och inte "förstöra" varken hennes temperament eller kroppen på henne pga att jag råkar göra något på fel sätt. Måste nog kalla mig själv för Rutinerad ryttare, jag är inne på mitt 12:e år inom ridningen, har haft foderhäst och nu egen häst, red tidigare på ridskola under de 8 första åren, rider regelbundet för instruktör mm. Nu vill jag då ha lite tips och råd vad gäller unghäst ridning och lättare utbildning! Tanken är att hon så småningom ska säljas, men inte förens hon är "Barn vänlig" inom ridningen så att säga. Och detta har då blivit min uppgift. Ska jag börja med att bara skritta henne ute i skogen i någon vecka och sen börja med lite klättring, rida i kuperad terräng osv?! Som sagt tips och råd är högt uppskattade! Hoppas att jag har fått med det viktigaste för att ni ska kunna ge mig lite tips annars är det bara fråga så ska jag svara så fort jag kan! :laugh:
Tack på förhand, Mvh Johanna
 
Sv: "Igång sättning" utav unghäst?!

Rid ut med henne rätt så ofta (självklart med sällskap!), det behöver inte heller alltid vara ett helt pass, utan du kan skritta ut varje dag om det går, innan träning. Bra för motivation och för miljöomväxling (och miljöträning). Där är också bra tillfällen att träna galoppfattningar (framåtbjudningen på plats). Första dagen vill du nog börja med en skritt-tur.. brukar bli väl roligt annars : P Du kan också med fördel lina henne första dagen. (så slipper man ev. bock-kavalkader uppsuttet). Du kan varva med lina också, gärna om du har en inspänningstygel så hon inte tränar på 'kamelform', (=sätt den hyggligt löst).

Ridning på banan; rid lätt, sitt bara ner i övergångarna. En såpass otränad häst behöver inte mer än ca 30 min ridning, skritta fram ca 7-10 min sedan trav, lite övergångar skritt -trav, galopp ett par varv åt varje håll sedan trava ner och skritta av. Detta är lagom så länge som hästen själv avgör (hur trött hon är efteråt). efter 2 veckor (eller så) så kan du succesivt öka på träningen, kräv mer kvalité i det du gör, men samma upplägg. (ex. fatta galopp utan travsteg). Kontakt/stöd på tygeln börjar du med direkt, (även på uteritt) om hon inte är tränad på detta, men att gå på tyglen kommer ni till efterhand som hon orkar bära sig mera.

Varva träningen, omväxling förnöjer (och förstärker). Hoppa/löshoppa med småhinder, små studs och cavaletti, rid lite backar, rid där det är 'läskigt' (runt storbalar m.m.) rid på banan och longera/tömkör, så blir det rättså allsidigt. Tänk på att allt du gör med henne är dressyr av någon form (alltså får hon inte bli för daltad med, hon ska följ dina 'order' oavsett om ni linar/rider ut/tränar dressyrdressyr på banan eller går i koppel) - var inte rädd att kräva saker från henne.

Jätteviktigt med beröm! När hon fattar galopp så beröm jättemkt, (överdriv) så hon tycker att det är kul, samma när du bryter av eller 'växlar upp' beröm och en liten strykning på halsen. Du behöver inte vara jätteorolig för att hon ska tråkas ut, sålänge du gör det roligt. När du skrittar av så klappa och prata med henne och tala om hur fantastisk hon är så blir hon glad ;)
 
Sv: "Igång sättning" utav unghäst?!

Hejsan och tack så jätte mycket för alla kanon bra tips!
Jag kommer verkligen ha användning utav allt du skrev, men blir ju lite "hemma-blind" ibland:o, och dålig på att komma på nya övningar och lite allt möjligt. Så tusen tusen tack! Uppskattas verkligen! Mvh Johanna :D
 

Liknande trådar

Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 480
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 124
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp