Igångsättning efter gaffelbandsskada

H

hoppeflikkan

Hej!
Jag skulle behöva lite tips och råd angående min häst som nu är under igångsättning. I november förrförra året (2009) blev hon lite halt och något svullen på insidan av v.f. Hon fick då rådet att vila med skritt och trav i 10 dagar och sedan fortsätta träning, svullnaden var för liten att bry sig om tydligen. Men då symptomen kom tillbaka efter någon vecka åkte vi tillbaka och hon fick då diagnosen kotledsinflammation. Vila tre veckor och sen tillbaka. Inte heller nu var svullnaden ett problem. Vi gjorde som de sa men hon blev halt igen. Den här gången krävde jag att vänster benet skulle tas på allvar och vid u.l. hittades en gaffelbandsblödning. Ännu en gång fick vi åka tillbaka för vila. Vid å.b. var det enligt dem inte riktigt bra men på god väg. Så vid andra å.b. skulle jag så smått sätta igång henne. Men efter någon vecka började hon markera igen. Då åkte vi till en annan veterinär som tog hand om oss på ett underbart sätt, vi var nog där i fyra timmar. Hon reagerade på böjprov båda fram, mest vänster. Kotledsinflammation, igen... Röntgen visade en pyttepytteliten lösbenbit i vänster fram. Bilden togs med till ronden där alla veterinärer samlas och diskuterar kring speciella fall. Några tyckte absolut att hon skulle få en ny chans medan andra (bla den veterinären vi haft innan) tyckte att vi borde döma ut henne. Vi behandlade henne som om hon hade en kotledsinflammation, tuppkam och tre veckors vila. Efter de veckorna var hon ohalt! Både jag och nästan veterinären fällde en liten tår :')
Han sa att jag kunde åka hem och börja trava efter 3-4 veckor, jag väntade nog 7...

Detta var i slutet av september och nu har vi kommit igång så pass att vi galopperar några hundra meter åt gången och har skuttat över 30 cm hinder kanske tre gånger vid tre, fyra tillfällen. Hur ska jag nu gå vidare, jag hade verkligen velat tävla fälttävlan och hoppning på lägre nivå denna sommaren/hösten då det är mitt sista ponnyår, men vet inte hur snabbt jag vågar gå fram. Någon som har erfarenhet av detta som kan hjälpa mig?
Blir otroligt tacksam för svar!

Mvh Frida
 
Sv: Igångsättning efter gaffelbandsskada

Vet att det är individuellt och svårt, men någon kommentar? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp