Igångsättning

Mainichi

Trådstartare
Hej!

Detta är mitt första inlägg så jag ber om ursäkt om jag lagt tråden fel eller om det redan finns tusen sånna här trådar, hittade ingen! :o

Nästa vecka kommer min foderhäst till mig! :banana: Han är 7 och blev tagen sent, för två år sedan blev han inriden tror jag, men tror inte han ridits alls det senaste året och eftersom det inte funnits paddock hos förra fodervärden så skrittades han bara dom dagarna vädret tillät (hon hade honom bara i 3 månader, då vädret varit som värst). Så man kan säga att han stått i över ett år men skrittats lite då och då. Han är väldigt väldigt omusklad.. Jag vågar ju inte göra annat än att skritta honom, men hur länge behöver jag göra det? Och i detta vädret vågar man sig inte ut, eller? (Jag har manege men det är inte så roligt för honom att luffa runt där inne.) Han är skodd i fram men inte i bak, så jag kan ju bara brodda fram, men det kanske funkar ändå?

Såhär har jag tänkt om jag löser väder problemet ;):

Måndag: Skritt i skogen, cirka 40 minuter på långa tyglar (han har blivit ganska felriden innan, och hamnar bakom hand om jag kortar tyglarna lite (har alltså en jätte underhals också), så det får bli långa tyglar tills han är stark nog att rida för tränare (men om ni har tips please share ;) )
Tisdag: Samma igen.
Onsdag: Promenad på 1 timma eller vilodag.
Torsdag: Skritt i skogen igen, kanske lite klättring i låg form, max 5 minuter i en ganska obrant backe. Heh, obrant.. :P ni fattar.
Fredag: Promenad eller vila beroende på hur trött han är av klättringen.
Lördag: Skritt igen som i måndags.
Söndag: Samma.

Är det här lite fort fram? Är 40 min för länge och är klättring en gång i veckan för mycket? Kanske man kan börja med travfattningar i stället en gång i veckan? Tänkte hålla på såhär i 2 veckor och sedan börjar trava mer samt klättra mer successivt.

Uppskattar all hjälp jag kan få av er! :)))
 
Sv: Igångsättning

Det låter väl vettigt. Men jag skulle inte vara rädd att lägga in korta, korta travpass nästan på en gång.

Och gärna 2 dagar vila i veckan, och nåt pass där du inte sitter på honom.
 
Sv: Igångsättning

Kanske kan du tömköra eller promenera lite i lite kuperad terräng?

Ang att han inte har skor bak så får du ju se hur väglaget är. När det är snö och alltså inte is på vägarna så brukar min utan skor inte ha några problem att både trava och galoppera. Är det is halkar hon ju dock väldigt, men då kan man ju gå bredvid vägen :)
 
Sv: Igångsättning

Om han är väldigt, väldigt omusklad så hade jag börjat med att ge hästen en väl balanserad foderstat med tillräckligt med protein så att musklerna kommer innan du börjar rida för intensivt.
 
Sv: Igångsättning

Ja, jag har tänkt promenera i skogen, är en timma för länge? Ska definitivt prova tömköra också! Tack för tipset! :)

MonteRose - Ja, den enda muskeln han har sitter under halsen. Mycket fint :P
 
Sv: Igångsättning

Promenera utan att du sitter på kan du göra hur länge du vill! Det sliter inte och är jättebra skonsam träning för hästen, även om det inte stärker alla ridmusklerna. Gå gärna off-road och låt hästen lyfta på fötterna över ris och grenar. För mig är promenad utan ryttare på samma sak som vila (och bättre än att de står helt) - ingen mjölksyra bildas och hästen får röra på sig och blir lite varm i musklerna. Dessutom är det mentalt roligare för hästen än att stå, och ni bygger kontakt mellan varandra.

Jag skulle börja trava kort-korta sträckor efter nån vecka. Om du kan tömköra, börja med det så fort du kan, och ligg då gärna en vecka eller två före med tömkörningen framför ridningen. Alltså tömkör i trav i nån vecka innan du börjar rida i trav, osv.

Tycker det låter som att du har vettig insikt i vad det innebär att sätta igång en häst. Det är en svår balansgång mellan att låta det ta tid och att faktiskt sätta lite press på hästen när det väl är dags.

Och som tidigare post skrivit - underskatta inte foderstaten!
 
Sv: Igångsättning

Promenera utan att du sitter på kan du göra hur länge du vill! Det sliter inte och är jättebra skonsam träning för hästen, även om det inte stärker alla ridmusklerna. Gå gärna off-road och låt hästen lyfta på fötterna över ris och grenar. För mig är promenad utan ryttare på samma sak som vila (och bättre än att de står helt) - ingen mjölksyra bildas och hästen får röra på sig och blir lite varm i musklerna. Dessutom är det mentalt roligare för hästen än att stå, och ni bygger kontakt mellan varandra.

Jag skulle börja trava kort-korta sträckor efter nån vecka. Om du kan tömköra, börja med det så fort du kan, och ligg då gärna en vecka eller två före med tömkörningen framför ridningen. Alltså tömkör i trav i nån vecka innan du börjar rida i trav, osv.

Tycker det låter som att du har vettig insikt i vad det innebär att sätta igång en häst. Det är en svår balansgång mellan att låta det ta tid och att faktiskt sätta lite press på hästen när det väl är dags.

Och som tidigare post skrivit - underskatta inte foderstaten!

TACK!! :bow:
Ja det är verkligen en svår balangsgång det där. Men känns bättre nu när jag fått tips och bekräftelse på att jag är på rätt väg ;) Håller på och letar efter ett bra kraftfoder nu också, bara det är ju en djungel..
 
Sv: Igångsättning

Jag skulle inte öth sitta på en väldigt väldigt omusklad häst som du beskriver det. Tömköra, long reining, promenader osv i skritt i skogen gärna kuperad terräng osv.

Efter typ 1 månad om den börjar se bättre ut kan du rida uppsuttet, lägga in kortare travstäckor.
 
Sv: Igångsättning

Rid honom inte hela tiden på långa tyglar, kuperad skog ok. När ryggen är helt utsträckt är den som svagast. Skritten ska vara energisk så att han tar i ordentligt och inte faller fram på bogarna och drar på sig skador i frambenen.
Då är det bättre med kortare energiska turer eller hoppa av och led när han sträcker ut ryggen.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 661
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 696
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 140
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp