Bukefalos 28 år!

Igångsättningsprogram

T

TallYTallY

Jag tänkte ge er ett schema för igångsättning..

Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka gradvis till 45 min. Undervik klätterarbete.Skritten bör vara aktiv och balanserad. Foder: Fodra 75-100% stråfoder i förhållande till 0-75% kraftfoder tex. havre eller pellets. Checklista: Om hästen är helt otränad bör du enbart skritta upp till sex veckor.

Vecka 3-4: Grundträning: Rid lätt i korta trav-pass, sitt INTE ner i traven. Öka ridpasser till maximalt en timme. Dressyr och gymnastikhoppning: Börja med 15-20 min drssyrpass två gånger i veckan, glöm inte uppvärmning och trava/skritta av. Utför olika övningar, tex stora volter. Börja galoppera långsamt den fjärde veckan. Uteritt: Rid ut fyra- fem gånger i veckan. Börja klättra ltet med hästen. Skritta alltid nerför backarna och trava långsamt uppför. Foder: Om hästen tränas regelbundet kan du öka kraftfodergivan till 50%. Checklista: Öka hästens träning INNAN du ökar fodergivan, inte tvärtom. Låt hästen gå i hage och koppla av dagligen.

Vecka 5-6: Grundträning: Nu är grundträningen för att stärka senor och ligament klar. Hästen bör ha fått grundkondition. Dressyr och gymnastikhoppning: Dressyr i skritt, trav och lugn galopp tre gånger i veckan, med korta uteritter vid behov. Uteritt: Utan dressyrpass kan du rida ut upp til en och en halv timme. Rid gärna uppför branta backar. Foder: Om hästen tränas hårt måste du öka på fodergivan.Checklista: Känn på hästens ben så att den inte är skadad eller halt. Stråfoder bör utgöra hälften av fodergivan för ponnyer och de flesta stora hästar.

Vecka 7-8: Dressyr och gymnastikhoppning: Börja med gymnastik som en del av 2 dressyrpass i veckan. Öka hindrens antal och höjd i efterhand. Uteritt: Fortsätt med längre uteritter, inklusive branta backar. Rid mer galopparbete, men endast på mjukt underlag. Foder: Öka fodret till maximal nivå, men håll ett öga på hästens kondition och dra ner på kraftfodret och hästen är tillräckligt vältränad. Checklista: Kontrollera sadelns passform. En häst som bygger upp muskler under träning ändrar form. Nu har hästen tillräckligt med kondition för att delta i tävlingar.


Skriv gärna ut det, det kan komma till andvändning när som helst :)
/ Natalie H
 
Sv: Igångsättningsprogram

Ja måste säga att det är ett bra och detaljerat schema, men jag tycker att det är under alldeles för kort tid. Hoppas inte du tar illa vid dig, men jag skulle nog låta en igångsättning ta minst dubbelt så lång tid =)
 
Sv: Igångsättningsprogram

Efter vad för typ av skada har du fått detta schema för igångsättning? Nyfiken för det är väldigt olika för skada till skada och vilken vetrinär/kriopraktor/sjukgymnast man pratar med vad dom rekommenderar.
 
Sv: Igångsättningsprogram

Ta inte illa upp, tycker om din idé, men skulle inte generalisera. Glöm inte att alla hästar är individer, precis som du och jag, vi reagerar olika på olika saker, på olika sorters träning osv. Plus att många som bor söderut i detta avlånga land kanske inte har möjlighet till klättringsövningar!

Annars håller jag lite med Zadir, beroende på hur lång vilan varit (tävlingshäst/konvalecent (vilken sorts skada) unghäst som växer osv...) skulle jag gett det mer tid. Men i det stora hela tycker jag om din idé med igångsättningsschemat.
 
Sv: Igångsättningsprogram

Jo, visst är alla hästar olika, men igångsättningsshemat var bara grunden, sedan får man anpassa det efter sin individ.

/Natalie
 
Sv: Igångsättningsprogram

Efter vad för typ av skada har du fått detta schema för igångsättning? Nyfiken för det är väldigt olika för skada till skada och vilken vetrinär/kriopraktor/sjukgymnast man pratar med vad dom rekommenderar.


Schemat är inte anpassat till hästar med skador, utan hästar som vilat en längre tid.
 
Sv: Igångsättningsprogram

Jag tyckte inte om 'öka kraftfodret till 50%'.. Varför i hela friden då rent generellt?
 
Sv: Igångsättningsprogram

Med risk för att låta elak vilket tro det eller ej inte är min mening. Men jag tycker att det är lite farligt att lägga ut generella igångsättningsprogram för utskrift. Varje igångsättning bör vara baserad på idividen, vilans längd och/eller skadans art och göras i samråd med ev aktuellt vetrinär, tränare eller ex sjukgymnast/kiropraktor som känner både häst och ryttare. Men tanken är mycket god att ge en mall/hint om ett upplägg av en igångsättning.
 
Sv: Igångsättningsprogram

Med risk för att låta elak vilket tro det eller ej inte är min mening. Men jag tycker att det är lite farligt att lägga ut generella igångsättningsprogram för utskrift. Varje igångsättning bör vara baserad på idividen, vilans längd och/eller skadans art och göras i samråd med ev aktuellt vetrinär, tränare eller ex sjukgymnast/kiropraktor som känner både häst och ryttare. Men tanken är mycket god att ge en mall/hint om ett upplägg av en igångsättning.

Jo, det var ju meningen som en grund som man sedan anpassar för sin häst. Du har rätt..
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 396
Hästvård Hej! Först vill jag bara tillägga att vetrinär är boka och inkopplad i ärendet( ska dit på fredag) men vill kolla lite vad ni tror...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp