Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

IngelaH

Trådstartare
Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Jag har fått en förfrågan om nåling av tråd. Hur gör ni?

Hur länge har/hade ni hästarna på bete, skadad (ev. vad för skada) eller annat uppehåll?

När har ni tänkt att vara i full gång igen?

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:

skog utan/med krav

ridbana utan/med krav

hoppning

träning för tränare

tävling
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning efter bete

Min 23-åriga dam, har ingen egentlig betesvila, förutom några dagar här och någon vecka där.

Dessutom, står de på stall på nätterna.

Min häst har hållits igång kontinuerligt hela sommaren och är piggare än någonsin just nu.
 
Sv: Igångsättning efter bete

Hur länge har/hade ni hästarna på bete?
Min fröken har gått på bete sedan månadsskiftet april/maj och började jobbas nu i slutet av juli.

När har ni tänkt att vara i full gång igen?
Hon är ung, 3,5 år, så "full gång" blir inte förrän till våren. Nu blir det lite konditionsträning och form i vinter i lagom takt.

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:
Nu jobbas fröken i skritt och trav uppsuttet och galopp på töm. Jobbar mycket på töm...

skog utan/med krav
Har alltid ett visst krav på hästen oavsett var jag rider. Dock, med en så ung häst är ju inte formen det viktigaste just nu så länge hon bär sig bra. Det kom gratis med den här tjejen...

ridbana utan/med krav
Samma här som förra frågan...har alltid grundkrav.

Hoppar inte uppsuttet utan det är på töm eller löshoppning

träning för tränare
Ja, första träningen blir i oktober, har jag för mig. För en som är mycket duktig på unghästar;) Har således tid på mig att jobba igång henne i den lugna takt jag tänkt.

Tidigast i vår när hon är 4 år...och då mest för träningens skull med resa till nya platser och andra hästar. D-nivån är inte så krävande i western:D
 
Sv: Igångsättning efter bete

Hur länge har/hade ni hästarna på bete?

De gick ut 25/5. Märren har gått ute hela sommaren med undantag för en natt då SMHI varnade för åskväder. Då var de inne, men inte blev det nåt åskväder. :mad:
Valacken gick ute 25/5 - 18/6, och opererades 19/6. Sen gick han in på nätterna i 4 v. Och så ut på bete igen 22/7 och har varit ute sen dess. De får gå ute tills det blir kyliga nätter, men det beror även på när de andra vill stalla in sina.

När har ni tänkt att vara i full gång igen?

Märren har haft lite problem med en hov och vilat några veckor pga det, bara gått promenader i skogen under den tiden. Dock har hon aldrig varit vilande på det sättet, hon mår inte bra av att bara gå. Nu är hon "igång" sen en vecka. I full gång blir vi när hon har fått på sig skor, nästa vecka.

Valacken har haft ett konvalescensprogram som jag har följt sen operationen, dock blev det lite strul med hovslagaren och han fick inga skor på sig så vi skrittade 2 veckor längre än vad som behövdes men det är bara bra. Han är i full gång i mitten av sep.
 
Sv: Igångsättning efter bete

Vi hade ponnyn som är 7 år på bete i bara två veckor. Då stod hon inne på nätterna ändå pga sommareksem och risk för mugg. Hon vilade dock helt från ridning.

Det blev 3 dagar skritt, 3 dagar trav (varav 1 på banan)och 2 dagar med galopp (andra dagen på banan). Därefter vilodag, 1 dag uteritt med mera galopp och sedan lättare hoppträning. Vilodag efter hoppträningen och uteritt dagen därpå. Hopptävling dagen efter detta, men bara en klass. Räknar med att hon är i full gång ca 3 veckor efter igångsättning, ev. upp emot 4 veckor pga av hälta i vintras och vi vill därför ta det försiktigt. Men stoet var i tävlingskondition och tävlade före betet. Lite nedtrappning sista veckan innan betet. Vid full tävl.kondition går vår ponny 2 klasser på tävling. Hon har då 1-2 vilodagar i veckan. Hoppar gör vi 1-2 gånger i veckan och tävling blir väl max varannan helg.

Vid uteritt fösöker vi ha samma krav på formen som vid dressyr/markarbete på ridbana. Rider även skolor o skänkelvikningar vid uteritt. Men böjda spår och ridbaneunderlag tycker jag oftast sliter mer på benen och därför är jag lite försiktig men ridning på ridbana vid igångsättning. Likaså får det vänta lite att klättra i brant backe i sandtag samt snabbgaloppträning (kondition-intervall) på trav/galoppbana.

Har någon synpunkter? Tips på annan träning som kan vara bra för vår extremt heta ponny. Tömkörining är svårt och longering olämpligt.
 
Sv: Igångsättning efter bete

Hur gör/gjorde ni i år?

Hur länge har/hade ni hästarna på bete?
från sistan maj til andra veckan i juni kort semester pga av tävling 28 juni sen 1 juli fram tills i går 26 aug lång semester

När har ni tänkt att vara i full gång igen?
det tar den tiden det tar

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp: oj alltid samma sak här första dagarna skritt sen inslag av kort trav sen några veckor senare lite galopp succesivt ökar

skog utan/med krav
oj finns inga krav hör bara att vi ska ha mysig ute i natureb

ridbana utan/med krav
är en linda för mig kankse en gång i veckan dressyr

hoppning
npån gång i månaden

träning för tränare
ingen tränare här möjligt ja är det till mina väninnor

|
 
Sv: Igångsättning efter bete

Hur länge har/hade ni hästarna på bete?
- Släppte i slutet på maj när hon äntligen var ganska hältfri (hon hade haft en skada, därför släppte vi henne på bete och lät henne vara).

När har ni tänkt att vara i full gång igen?
- Mitten på augusti (vilket vi var).

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:
- Skrittade någon vecka innan vi travade nån och sen galopp veckan efter det. Enligt vets. rekommendation. Inte så långa pass i början bara.

skog utan/med krav
- Skogen hela igångsättningen. Sådär, lagom med krav.

ridbana utan/med krav
- Rider aldrig på ridbanan utan krav.

hoppning
- Hoppade fösta gången i mitten på augusti. Då hade hon inte hoppat på två månader.

träning för tränare
- Det var där i mitten på augusti.

tävling
- Skulle ha blivit slutet på augusti. Det kändes inte tillräckligt bra då och nu har hon fått juverinflammation. Nästa helg (8 sept) blir första tävlingen! :)
 
Sv: Igångsättning efter bete

Min har gått ute sen i början av juli och får fortsätta så till månadsskiftet sept.-okt. Vi har dock haft tätare uteritter nu, lååånga skrittturer, med lite trav. Först i oktober ska jag fortsätta den påbörjade skolningen av min f.d. travare. Tänker ta lite hjälp för att komma vidare, känner att det är dags nu:D
 
Sv: Igångsättning efter bete

Hur länge har/hade ni hästarna på bete?
Sen strax innan midsommar, går fortfarande kvar och får göra det tills stallet är färdigt

När har ni tänkt att vara i full gång igen?
För flera veckor sedan. :angel:
Han har inte varit igång sen i oktober...


Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:
Lösgörande i skritt och allt längre turer. Kommit så långt att vi travar en del också. Galopperar om han är avslappnad.

skog utan/med krav
Med krav att han ska gå i någorlunda form, aktiv bakdel. Lyssna på mig. De dagar han är spänd så sänker jag kraven för då går det inte att jobba ute.

ridbana utan/med krav
Väntar med ridbana tills han är mer igång, eftersom han blir så seg på banan när varken han eller jag orkar.

hoppning
Nja, vi har lite bommar som vi kanske skuttar över ibland, har dock hoppat 130, enstaka 140, i hans ungdom.

träning för tränare
Jo, det ska det väl bli längre fram, måste ställa på lastbilen först då.

tävling
Inte förrän nästa år, hade hoppats på hösten men eftersom jag inte fått igång varken pålle eller mig själv så...
 
Sv: Igångsättning efter bete

Hur länge har/hade ni hästarna på bete?
-Han har gått på bete sedan sista veckan i Maj och jag hämtar hem honom imorgon 2 september. Långvila dvs. Red in honom i våras efter en ett år lång boxvila så han behövde få komma ut och bara vara häst med hingstpolare och han har haft det så bra och mår så himla bra nu! han är fyra år.

När har ni tänkt att vara i full gång igen?
-Ptja, eftersom det var lång vila och han inte var helt igång när han åkte på bete så hade jag tänkt en massa arbete från marken första månaden iaf, sen får jag se. börjar med en timmes tömkörningskurs på måndag för Anders Eriksson, hästen är aldrig tömkörd innan så det är bra med proffshjälp första gången känner jag.

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:
-Det får jag se hur det blir. har ingen hel plan gjord.

skog utan/med krav
-Ja han är juh 4,5 år nu så det är dags att det ställs lite krav på honom nu.

ridbana utan/med krav
-både och.

hoppning
-Inte förrän han är helt igång och jag varit på klinik med honom för att kolla ifall hans gamla skada verkligen håller för ordentlig ridning.

träning för tränare
-Tränare kommer jag ta hjälp av redan från dag ett.

tävling
-Är inte jag intresserad av men kanske att man kan vara med på en träningstävling i dressyr till årskiftet bara för att ha ett mål under hösten och vänja hästen vid andra situationer.
 
Sv: Igångsättning efter bete

Hur gör/gjorde ni i år?

Hur länge har/hade ni hästarna på bete?
Pga av olika omständigheter en månad, ska vara kvar en månad till.

När har ni tänkt att vara i full gång igen?
Ena har inte vilat utan är igång, andra har skrittats ett par gånger i veckan o idag satte vi igång m lite töltträning.

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:
har inte riktigt ställt av dem, vet inte varför folk gör det på sommaren - det är ju underbart att rida då!

skog utan/med krav
det har vi inte slutat med

ridbana utan/med krav
gjorde ridbana i ena hagen idag o red med krav i skritt o övade lite tölt.

hoppning
har gjort lite skogshinder

träning för tränare
det gjorde vi idag

tävling
inga planer på att tävla
 
Sv: Igångsättning efter bete

ena hästen har gått på bete hela sommaren, dock har han stått inne på nätterna sen mitten på sommaren.

andra hästen fick fång i slutet på juni, så hon har stått hela sommaren - gått i en liten hage ute med i princip inget bete. hon är på bantning just nu samt skrittas igång sen två-tre veckor tillbaka.

kallblodet är helt igång o jobbas på som vanligt. det är hbl stoet som ska sättas igång, vet. kommer ut om en vecka o då får vi se om vi kan börja sätta igång henne mer än att bara skritta..
 
Sv: Igångsättning efter bete

Hur länge har/hade ni hästarna på bete?
Han har gått på bete nästan 3 mån nu. Har dock blivit riden relativt regelbundet inte speciellt hårt dock, mest uteritter och lära känna varann då jag precis fått honom. Han har även haft nån veckas vila och ett par dar utspritt då jag vart bortrest eller liknande! Nu har jag precis tagit upp honom från betet

När har ni tänkt att vara i full gång igen?
Ja, vi är väll i stort sett i full gång, tränar m.m. men håller fortfarande på att bygga upp muskler, kondition o.s.v.

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:
Han är fullt igångsatt gångartsmässigt, vi har dock en bit kvar till toppformen, så just nu tränar vi hoppning, dressyr och markarbete på en inte allt för hög nivå varvat med mycket uteritter - klättring och galopparbete. Kör ungefär varannandagsprincipen, varannan dag jobb (något av det jag nämnt ovan), varannan dag bara en lugn uteritt!

skog utan/med krav
Både och (se ovan). men varannan dag är vi i skogen utan krav iaf!

ridbana utan/med krav
Med krav, rider helst inte på ridbanan "i onödan". Kan dock bli ett lättare jogga i lågform pass men det finns alltid ett syfte/mål.

hoppning
1-2 ggr/vecka på en lägre nivå ca 50-100 cm varvat med markarbete

träning för tränare
1-2 ggr/vecka d.v.s. hoppningen då vi satsar mest på hopp. Ska dock komma igång även för dressyrtränare då 1gång/vecka

tävling
Bör vara redo rätt snart på en lägre nivå att "träningstävla" till att börja med, vi får dock se hur det blir med det!
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

köpte min häst i ett väldigt dåligt skick (omusklad, dåliga hovar dock en väldigt bra konditon.han är ett fullblod som gåttt löp)
så nu har vi en massa jobb framför oss.

Vi började så här
vecka 1: skritt 30 min rakt ut i skogen

vecka2: skritt 1 timme rakt ut i skogen

vecka3: skritt 1 timme skogen 3 korta sträckor med galopp

vecka4: nu är det en pigg kille som bara vill mer och ser spöken för att få springa lite.
fortfarande skritt 1 timme men nu mer galopp, galopp upp för en lång INTE brant backe.(han älskar det):)
Här är vi nu men så här har jag ålanerat.

Vecka5:samma som v4 men nu med lite trav 3 gånger under ritten

Sen bygger jag på vecka för vecka lite mer eller lite mindre beroende på hur han känns.
Dock blir det inga tävlingar för oss fören sommaren08 tror jag kanske våren beror på.:D
men han får den tiden han behöver. Han är inte skolad min kille utan bara riden lite si så där.

Jag är väldigt nogran med att han ska gå i en bra "form". förstå mig rätt, han ska gå lågt och bära sig. Samt att han ska flytta sig för skänkeln, stanna och rygga när som hälls, vara upp märksam på mig, ( lite svårt när man är ett fullblod som ska bli uppäten av brevlådor:banana:)
Ställa igenom o.s.v
Jag börjar även ta lektioner tidigt på mina hästar som jag sätter igång. vi ska på våran första om 2 veckor. Bättre att få hjälp så blir det rätt från början samt en massa bra läxor
:D
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

ja må vara bla blåst men jag undrar vad konvalescens är?
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Tack, nu har jag förstått lite mer, då har fanny haft ett konvalecens år, och är nu igångsatt.

Hur länge har/hade ni hästarna på bete, skadad (ev. vad för skada) eller annat uppehåll?
Hon har vart på konvalecens bete i ca 1 år. sen nudå sommarbete med lätt ridning.

När har ni tänkt att vara i full gång igen? Sommar 2008

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp: Skritt under lång tid, sen lite trav, men jag skall skola henne. för hon är inte riden av någon annan än mej och jag tänker göra allt från början.

skog utan/med krav 50-50, ibland krav ibland inte, kravet är då att honm skall stå still, eller backa, back to basic. :crazy:

ridbana utan/med krav bara med krav.
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

sattes igång i mars, men kan ju ta hur vi gjorde iaf...

Hur länge har/hade ni hästarna på bete, skadad (ev. vad för skada) eller annat uppehåll?

lånade 19-årig arabvalack i slutet av mars. hade då gått i hage som "uppfostringvallack" för unghästar i 2 år... innan dess riden på elitnivå hoppning/dressyr/ fälttävlan, men togs bort från banorna när han var 15 pga dåliga ben...

När har ni tänkt att vara i full gång igen?

blev i full gång i sommras, så efter ca 3-4 månaders träning... men blir bara mer o mer i full gång:P

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:

började med skrittrundor på några km första två veckorna. därefter la vi in trav, o senare galopp. kunde after 2 månader rida 2 mil i 70%trav, 15% skritt o 15% galopp. i runda siffror:P

skog utan/med krav

både och. många gånger krav för konditionens skull, men ibland bara lufsa runt efter behag :)
konditionsmässigt sattes han igång rätt mycket i skogen. ville ha en häst i kondition o mä grundmuskler innan vi red honom på banan. efter 2 veckor med skrittrundor var han såpass pigg att vi kunde börja trava igång honom under lite längre sträckor. veckan efter börjades galoppera sträckvis.
2 månader efter igångsättning gjorde han en 2 mils hästorientering i raskt tempo, med 90% trav o galopp utan problem! om två veckor ska han gå första distansritten nånsin, en pp 3,5 mil:)
rids i dagsläger ca 3 mil/veckan i naturen.

ridbana utan/med krav

alltid krav på ridbanan, när det kommer till att jobba. ibland även lek eller ledarskapsövningar o liknande, men i regel mest krav på att han ska jobba.
i början arbetade vi på banan 1 dag/veckan utan några högre krav. han skulle mest arbeta utifrån sin förmåga. efter nån månad började han ridas hårdare, med mer krav. gjorde lite mer och lite svårare övningar, o jobbade mer på mindre volter istället för på rakt spåg.
i somras sattes han igång ordentligt, med dressyr för tränare 1 dag/v, o ofta 1 ggn utan tränare. såhär efter 7 månader gör han de höga momenten, piaff, passage o hyfsat fina piruetter i fina samlingar.

hoppning

krav, men efter förmåga, med tanke på dåliga ben.
startade med hoppning på låga hinder för tränare efter 1,5 månad. mest för motorikens skull, o för att få lite fart i gubben. har sedan hållt till hoppning 1 ggn/v o är nu uppe i 80-90 cm på träningarna. kommer nog inte göra så mycket högre dock, med tanke på benen, men tränar mer för att få det att bli bätre o mer stilfullt. har gjort 2 CR:er...

träning för tränare

som ovan nämnts, alltså 1 ggn/v i dressyr, o 1 i hoppning...

tävling

satsar vi ej på, pga benen o åldern. men har gått hästorientering, 2 CR hoppning, ska gå distans 35 km om två veckor, samt en LC med mej i dressyr nån gång i höst...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

har nu skrittat en månad o travat de senaste dagarna.
(hon har stårr sommaren o vintern)
hur länge ska jag trava o hur mkt skka jag trava när aska jag börja jobba henen???
 
uppbyggnad

hej

tips på bra övningar för att bygga upp kondition och muskler
på en lite äldre häst.

jag har klättrat en hel del så hon har fått mycket finare muskler.
men jag behöver bygga upp bakbensmusklerna och ryggen och konditionen.


tackar för svar;)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 933
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp