Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Nu är det snart dax att sätta igång!!!!!!!!

Min älskling (ponny, 15 år:love:) ska snart sättas igång igen efter att ha stått i nästan 3 månader pga hovledsinflammation bak. Hon har fått behandlingar med tuppkam i leden och det blir såååå mkt bättre nu, så jag hoppas att vet. säger att jag kan börja sätta igång henne efter att vi varit där i nästa vecka.
MEN! Hur ska jag göra och hur långsamt ska jag ta det? Jag är livrädd att ställa till nåt ju! Hon var i hyfsad kondition innan, men inte i tävligskondis liksom.
Skritt länge på lång tygel, visst, men sen då? Hur länge och när vågar jag börja trava och galoppera lite smått? Hon har tappat så himla mkt muskler..... ser lika slapp ut som jag själv :rofl: men hon är pigg och kry i övrigt för sin ålder.
Ge mig gärna lite tips. Jag vill att hon ska bygga muskler från grunden och inte fuska mig fram för det är viktigt att det blir riktigt gjort så hon kan hålla länge framöver.
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Hur länge har/hade ni hästarna på bete, skadad (ev. vad för skada) eller annat uppehåll?
Gått på bete och vilat sen i maj, blev halt 8/9 och friskförklarad 27/9.

När har ni tänkt att vara i full gång igen?
Januari 08

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:
först skritt 4 veckor ökad längd för varje vecka, fr.om. vecka 5 kortare travinslag som ökas för varje vecka.
fr.om. vecka 7 börja med kortare galoppinslag som ökas för varje vecka.

skog utan/med krav
Frösker alltid ha lite krav vid uppsittning och tömkörning däremot även kravlösa promenader vid hand.

ridbana utan/med krav
Försöker alltid ha lite krav på formen.

hoppning
Inte tänkt så långt. Börja med lite småhopp framöver avsuttet i början.

träning för tränare
har börjat med. Dock lugnt mest skritt och lite trav.

tävling
Kanske någon lättare tävling till våren/sommaren.
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Mina rids sammtidigt som betet. de e bäst då håller dom sig finast å blir aldrig över feta. dom får lov på vintern i någon månad i stället
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Hur länge har/hade ni hästarna på bete, skadad (ev. vad för skada) eller annat uppehåll?
Han var skadad hela våren med återkommande småkraffs, sen fick han lymfangit, precis efter det hovledsinflammationer och en kotledsinflammation. skadad från ca. mars till juli. Fick gå på semester (bete) till sista september. men sattes igång i mitten på aug.

När har ni tänkt att vara i full gång igen?
mars? beroende på hur det går för mig att hitta en sadel

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:
eftersom vi tyvärr fick ett avbrott kring 1 oktober när vi flyttade så blev det lite efter.
men vi har skrittat från mitten på aug, först 20 min varje dag och sedan 40 min varje dag, 1 timma varje dag. kom igång med traven lite smått, sen kom flytten och han stod i 1,5-2 veckor. skrittas nu och har skrittats i 1 månad +. travar korta sträckor sedan en vecka tillbaka.

skog utan/med krav
cirkus 1 h, kuperad skog utan krav, han får jobba tillräckligt med tassar och rygg o röv ändå.

ridbana utan/med krav
började på ridbanan förra veckan, kan inte kalla det direkta krav men vi jobbar med att söka oss nedåt och att inte flippa ut över alla ljud i ridhuset. (vi håller på att skola om oss från western)

hoppning
oj, om jag får tag på en sadel så kanske i... jan feb? feb troligast. då smått smått för att variera träningen. cavaletti och sånt kan vi börja med tidigare

träning för tränare
började förra lördagen, då blev det mest i skritt och lite trav. 1 gång i veckan framöver kommer det att bli.

tävling
vi är inte riktigt tävlingsmaterial om man säger så :p
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Mina rids sammtidigt som betet. de e bäst då håller dom sig finast å blir aldrig över feta. dom får lov på vintern i någon månad i stället

så ska jag göra nästa år, och då ska den jäkeln få gå två gånger om dagen, en på morgonen innan det hunnit bli varmt och en på kvällen när det börjat svalka lite.
 
Övningar när man sätter igång sin häst igen...?

Älsklingen :love: har stått i 3 månader och vi håller nu på att skritta igång henne. Är uppe i ca 20 min/dag nu i vecka två enligt vet. råd.
Frågade hur jag skulle skritta henne och hon sa att hon gärna kunde börja jobbas lite. MEN! Jag har slut på idéer! Har ni några kul skrittövningar man kan få ta del av? Stackars pållan tycker det är döööööden att bara gå på spåret och vi behöver variation så hon kanske vaknar till. Hon har verkligen slöat ihop på denna tiden.
Och hur skulle ni jobba henne? I riktig form naturligtvis men hon orkar ju inte så länge nu i början så man får gå lite sakta fram.
Vill ju bygga muskler så bra som möjligt men hur skulle ni göra för optimalt resultat?
Vi bygger på tiden allt eftersom och vet. tyckte vi skulle vara uppe i ca 1 timme efter en månad. Skrittid alltså.
 
Sv: Övningar när man sätter igång sin häst igen...?

Variera med turer i skogen kanske? Får hon gå på böjt spår? Isf arbeta med ställningen; inåt utåt, öppna, sluta. Använd dig av bommar; backa igenom, gör svårare och svårare. Har visst allmän idée-torka nu:angel:...
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

tömkörning är jätte bra för att bygga muskler och offrode i skogen... det är superduper bra!
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Jag skulle jättegärna tömköra henne mera för hon kan och tycker det är kul men jag själv är urdålig på det...
Dessutom måste hon väl jobba i hyfsad form för att det ska ge resultat? Svårt tycker jag.... skulle vilja gå en kurs....
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

jag kan inte tömköra för fem öre, men min häst tycker att det är roligt och ju mer man tränar ju mer hittar man varandra och vet hur man kan göra. självklart är det bäst att få hjälp av en tränare, men testa tömkör offroad i skogen, det är skit bra för då lyfter de automatiskt på benen, de får bra koll på fötterna och de musklar sig fin fint!
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Hur länge har/hade ni hästarna på bete, skadad (ev. vad för skada) eller annat uppehåll?
Till och från, ca 6 månader. Har inte lyckas rida regelbundet, men har endån ridigt emellanåt samt tagit ridlektion för privat tränare.

När har ni tänkt att vara i full gång igen?

Till våren/tidig sommar 2008

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:
Börjar från grunden, skritt, trav och galopp. Men mycket trav efter ett tag, för kondisens skull.

Skog utan/med krav

Lyssna på skänkeln, men annars ett sätt att komma ut och slappna av lite.


Ridbana utan/med krav
Krav, hästen måste jobba för att komma någonstans.

Hoppning
Vår 2008 där också, kanske något skutt redan innan, beroende på väder och underlag i paddocken.

Träning för tränare

ca 2 veckor sedan. Ska börja träna nu i vinter igen. Efter jag jobbat upp hans kondition lite mer.

Tävling
Våren/Sommar 2008. Starka förhoppningar!
 
Sv: Nu är det snart dax att sätta igång!!!!!!!!

Min älskling (ponny, 15 år:love:) ska snart sättas igång igen efter att ha stått i nästan 3 månader pga hovledsinflammation bak. Hon har fått behandlingar med tuppkam i leden och det blir såååå mkt bättre nu, så jag hoppas att vet.

Tuppkam fick min häst också, utan det... Det är guldvärt!!:love:
 
Sv: Nu är det snart dax att sätta igång!!!!!!!!

Min häst har också fått tuppkam, och nu travar han på ett helt annat sätt, han vinklar hasen mer, det är fantastiskt :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Tuppkam var fantastiskt! Fyra behandlingar har hon fått.
Vi kan inte ge cortison eftersom hon haft fång tyvärr - då hade det nog gått ännu fortare att bli bra....
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Ooops.. hade visst lagt frågan helt galet..
Hur som helst, min häst har varit mamma i år och gått och skrotat sen betäckningen, dvs nästan två år.
Vid lastningen fick hon panik och lyckades sparka sig på insidan av bakbenet, därför har hon stått helt still en månad (har dock gått ute).
Jag tycker att en timmes full rulle är åt fanders för mkt!!! Men uppenbarligen finns det olika åsikter.
Tack alla som skrivit här, det känns som att jag helt enkelt får lita på mig själv över erfarna tränare... suck..:crazy:
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

*kl*

jag har nyss börjat sätta igång min häst på riktigt nu när han är helt friskförklarad från sin senskada.

jag har skrittat 1 timma om dagen i 5 månader nu med olika lösgörande övningar så han är väldigt mjuk o elastisk o härlig att rida..mycket bättre än innan faktiskt.

men iallafall..ja rider 1 timma nu, skritt 45min o trav 15min..

jag undrar hur fort man vågar gå fram liksom..vet. sa att ja kunde ta första lilla galoppen om 1 månad och då har ja travat 15min i en månad innan den galoppen då.

men sen då? hur göra jag med traven? utökar ja travtiden nånting eller ska ja bara lägga på några minuter galopp eller hur ska man göra?
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

knapp**

ska sätta igång min tös nu efter 1 månads vila, de är inte så länge ju men vet sa att jag ska sätta igång henne som om hon aldrig varit i träning, alltså mkt sakta , men hur sakta ?

börja skritta på lång tygel i skogen tyckte vet, & de tänkte jag börja med, men hur länge ska jag göra det ? & när börja trava? & galoppera? & börja med arbetet osv ?!

/förvirrad ...
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Min häst har opererats i båda knälederna bak. Han opererades den 23/10. De två första veckorna var det boxvila som gällde, därefter skulle han ledas 2x10 min/dag. Motionen ökades sedan med 10 min/vecka.

5 veckor efter operationen var vi inne på åb, och min häst såg kanonfin ut, helt ohalt i både skritt och trav!

Jag fick åka hem med ett igångsättningsschema som jag tänkte dela med mig av:

Skritt i 4 veckor
,
normalt tempo vid hand eller uppsuttet. Hästen gärna i form.
v. 1 cirka 30 minuter
v. 2 cirka 40 minuter
v. 3 cirka 50 minuter
v. 4 cirka 60 minuter

Från vecka 5
Blanda skritten med flera kortare travinslag (=cirka 1 minut) på raka spår och i takt och balans. Utöka travtiden succesivt under 4 veckor där varje förändring hålls i cirka 1 vecka.

Från vecka 9
Blanda skritt och travarbete med kortare galoppinslag (=cirka 1 minut) på raka spår och i rytm och balans med ryttaren i lätt sits. Utöka galoppinslagen succesivt under 4 veckor där varje förändring hålls i cirka 1 vecka.

Efter detta kan hästen börja arbetas mer på böjda spår, stora till att börja med.

Vid behov ges hästen eventuellt vilodagar under programmet.

Om hästen har lättare med galopparbete än med travarbete kan galopparbete påbörjas tidigare under konvalecensen.

Skritta gärna i terrängen eller över bommar med syftet att hästen skall lyfta mer på benen. Även trav kan inledas i lämplig terräng och över bommar.

Det är viktigt att läsa av hästens status och anpassa arbetet efter det, vilket kan leda till vissa förändringar i igångsättningsschemat.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi är just nu inne på vecka 5 och har precis börjat trava litegranna. Min häst är glad och pigg och det är svårt att få honom att trava utan att dra iväg i galopp eller lätta i rumpan. På grund av att han har sadeltvång så kan jag tyvärr inte sitta upp på honom innan jag har kunnat låta honom trava och galoppera på longerlina med sadeln på... Hade ju varit mycket lättare att kontrollera honom uppifrån än från backen just vad det gäller att få honom att gå i en bra trav.
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Toppen!!!!!!!! Tack så hemskt mycket för bra förslag!!! :bump::bow::banana:

När du säger raka spår - menar du då typ långsidan i ridhuset bara men inte svängen+kortsidan? Vi kan bara rida i ridhus just nu och det blir ju inte helt rakt spår då...
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Toppen!!!!!!!! Tack så hemskt mycket för bra förslag!!! :bump::bow::banana:

När du säger raka spår - menar du då typ långsidan i ridhuset bara men inte svängen+kortsidan? Vi kan bara rida i ridhus just nu och det blir ju inte helt rakt spår då...


Rakt spår = utomhus. (Alla har väl möjlighet att rida ute??)
Är du inomhus måste du ju svänga mycket.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
980
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 961
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp