Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Nä, alla har inte möjlighet att rida utomhus just nu...
Min häst får inte gå på hårt underlag som asfalt ännu (utan svikt alltså) och vi har ridskolan mitt i stan så ska vi till skogen så måste vi gå på cykelbanorna en bra bit (ca 20 min) innan vi kommer till skogen... trist men sant... :(
Vår paddock är som en sjö så där kan man inte vara, kvar finns galoppbanan men den är bitvis så blöt att hästarna nästan sjunker fast i geggan. Så just nu rider vi i ridhuset tills vidare.
Har ju skrittat henne i 7 veckor inne (och i paddocken när den varit torr) så det får jag väl räkna som det rakaste spåret jag kan hitta tyvärr... men det har funkat bra so far...:smirk:
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Hur länge har/hade ni hästarna på bete, skadad (ev. vad för skada) eller annat uppehåll?

Jag har alltid mina hästar på bete bete för mig betyder att de går ute dygnet runt på sommaren.
Fast jag rider som vanligt



När har ni tänkt att vara i full gång igen? Jag rider som sagt hela sommaren de är ju då man kan rida bra underlag varmt ute och de är ljust efter man slutat jobbet:love:


Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:

skog utan/med krav En häst som stått minst 3 månader börjar jag med att skritta rakt in i skogen så de får bygga muskler ochkondis på bästa sätt.
Minst 2 veckors skrittarbete .
Efter 2 veckor börjar jag med att arbeta korta stunder i trav inge krav på form men hästen får så klart inte gå med huvudet rakt upp i luften..Fast gör en häst de ska man nog kolla igenom den med en veterinär för då är de något som är fel:crazy:

Sedan vecka 4 börjar jag jogg galoppera på rakt spår..
Vill säga att jag bara rider på rakt sopår de första 4 veckorna..



ridbana utan/med krav

Vecka 5 börjar jag rida mer i form korta stunder

hoppning kan man börja smått efter vecka 6 tycker jag mkt markarbete dvs ridning över cavaetti studs osv

träning för tränareKan man ju göra från vecka 5 tycker jag om man känner för de.
Bara för man rider för en tränare betyder de ju inte att hästen ska gå i form och springa runt 1 timme.



tävling
Kan man starta enlätt klass efter vecka 10
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Hur länge har/hade ni hästarna på bete, skadad (ev. vad för skada) eller annat uppehåll?

Hästen min har stått i 1-2 månad(er) pga hovbölder.

När har ni tänkt att vara i full gång igen?
Jag har börjat skritta hästen nu den här veckan och om hon håller sig frisk så hade jag tänk ha henne igång i alla gångarter början av februari. Mycket beroende på väder o vind då vi inte har ridhus.
Hon måste vara hyfsat stark när vi ska tävla i mars, och då ska hon även vara i full gång.

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:
skog utan/med krav
ridbana utan/med krav

Jag rider varannandag i skogen, varannan dag på banan så gott det går nu.
Kommer skritta 30-60 minuter om dagen, med ett fåtal trav-skritt övergångar. Även en del klättring.
I padocken kommer hon tränas i form, ute till större delen på lågna tyglar. ( i skritten)

Om ca 2 veckor kommer jag lägga in mer travarbete med galoppinslag, och om ca 4 veckor ska hon galoppera kortare sträckor.

hoppning
Om jag kommer hoppa henne igen så kommer det ske i mars/april nångång med ett par löshoppningar innan.

träning för tränare
Vet ej. Ev. Lagträningar i februari.

tävling Vi ska starta allsvenskan (LC dressyr) i slutet av mars tror jag det var.
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll


Hur länge har/hade ni hästarna på bete, skadad (ev. vad för skada) eller annat uppehåll?


Hon har stått 1 halvår pga. ingen ryttare som ridit henne.

När har ni tänkt att vara i full gång igen?


Om 3 månader

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:

blir 1 timmas pass med 15 min's uppvärmning utomhus i skritt (powerwalk..) sedan in i paddock där jag som det ser ut nu tar trav på volter galopp rakt fram ¨på fyrkants spår. dock inga längre stunder mitt mål är att hon ska slappna av.

ridbana utan/med krav

med kravet att hon ska lyssna på mina hjälper, hand och skänkel (dvs. halt, svänga, avsakningar och igångsättningar sla funka smidigt..)

hoppning

ska ENBART rida dressyr i 3-4:a månader dock inslag av bomarbete men hon är ganska omusklad men är het på gröten därför rider jag så som jag gör nu för gör jag det inte tar hon initsiativet och bränner över åkern :D
hon är så het i hoppningen så mitt mål är att få henne lungn och lita på mig innan hoppning blir intressant.

träning för tränare

får jag se men isf. frammåt sommaren

tävling

när hon känns redo och då efter de 3-4:a månaderna efter som jag måste sätta hoppmuskler med:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

ändrat mig nu det blir såhär

ska rida enbart dressyr i 1-1½ månad dvs till mitten av februari eller slutet av februari
sedan börjar jag hoppa var annan helg (en dag utav de två jag rider...) lite lågt och försöka att inte rusa emot utan jag ska lära mig hoppa henne och hon ska lära sig att hoppas av mig så 40-50 cm hinder tills jag känner mig mogen för att hoppa oftare och börja tävla

tävling kommer frammåt april.

hon är även riden 1 g i veckan (observera att hon är ett spätt och nätt fullblod D-ponny utan muskler..) utav ägaren en 180 cm + man på 80 kg + :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Hur länge har/hade ni hästarna på bete, skadad (ev. vad för skada) eller annat uppehåll?
min hade bete från juni till augusti, dock red jag henne bara ibland. efter augusti så reds hon inte alls, och den 12 december lånades hon ut. Nu komer hon snart hem igen och då blir det till att börja om helt då hon tydligen varit väldigt bråkig hos fodervärden.

När har ni tänkt att vara i full gång igen?
Det tar sin tid, hon ska inte tävlas eller tränas, måste få henne att lugna ner sig och bli som hon var innan hon åkte.

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:
Hon ska bara ut och ha roligt, skritt i skogen.

skog utan/med krav
Inga krav i början, bara långa tyglar så hon går frammåt

ridbana utan/med krav
Rider aldrig utan krav på ridbana

hoppning
Ingen hoppning förens till sommaren

träning för tränare
-
tävling
-
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Var hos vet idag och fick älsklingen :love: FRISKFÖRKLARAD!!!!!!!!
Så nu är det till att sätta igång på allvar. Har ju bara skrittat i 6 veckor rakt fram typ men nu ska jag få RIDA!!! :bump::bump::bump:
Hon har stått i 5 månader ca...
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Nu har vi börjat trava igång! :bump:
Tar kanske 4-5 ridhusvarv på ett ridpass på ca 45 min. Skritt resten. Hon är skrittad i 6 veckor innan och börjar orka att joba i form längre stunder i skritt, korta i trav.
Efter första två dagarna hade hon tydlig träningsvärk/stelhet stackarn, men vi gick ut och gick i 10-15 min och sen var stelheten helt borta och hon var pigg och glad!
Tror ni att det kan vara bra att rida 2 dagar (pass som ovan med lite ökad travtid efter hand) och vila 1 dag (bara promenera vid hand liten stund så hon inte stelnar till), rida 2, vila 1 osv ett tag framöver så att hon får tid att bygga på sig lite muskler också?
Har också ökat högivan ordentligt då hon är i dåligt hull samt ger olja, muscle master och lusern (+ mineraler såklart).
Hon borde ju kunna bygga på dig på detta eller?
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

När tycker ni man kan börja sitta på hästen i trav efter en skada (i vårt fall en hovledsinflammation). Hon är ju skrittad läääänge, travad och jobbad i 3 veckor nu och ska typ nästa vecka börja lägga in någon galoppfattning.
Vill ju avlasta så mkt som möjligt, men samtidigt måste hon ju kunna funka även vid nedsittning.
Hon verkar helt ok för tillfället - pigg och glad att få komma igång.
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

alla gör olika...
jag travar alltid sist under mina igång sättningar....
skrittar i 4 veckor...
sen 4 veckor skritt med 2 korta galopper varje pass sen ökar jag på med galoppen under 4 veckor
korta trav sträckor efter 3 månader.
ca 4 månader tycker jag att det tar att sätta igång en häst ordentligt. men jag vill alltid att hästarna ska gå i en låg avslappnad form under igång sättning..
inte så lätt alltid:smirk:
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Min ponny hade ju också hälte i hovleden fast fram. jag tror att han fick det när han ryckte av sig en sko några dagar innan en tävling. :( Men iaf vi har också skrittat i typ 6 veckor och travat sen slutet på november och galoperat sen böejan av januari, de sista veckorna har jag börjat trava på stora ovala volt spår, och ibland (sällan) en 10m volt bara för att se om han kan hålla ihop sig eller om han stretar imot, men han känns super. :) men nu så har vi börjat med lite bommar också.

vi fick tips av våran vetrinär om en ganska bra övning för att bygga/underhålla musklarna, man skulle skritta på igenom hörnen på ridbanan och sen rida massor med halter ifrån skritt på kortsidorna. Sen skrittar man igenom hörnet igen och gör en halt ifrån den sätter man igång i trav och travar hela långsidan. Nu har jag börjat ändra lite på den tex. galopp på långsidorna och så. Men den har fungerat ganska bra. kanske inte den roligaste menmen :)

I mitten på februari tänkte vi börja med lite gymnastik hoppning och sen i mkitten på mars så ska vi ut och provhoppa en LB på tävling igen :love:
Det jag har mest problem med är att få upp konditionen. Vi travar ganska långa sträckor i skogen men när vi slka galopera så blir han jätte glad och springer så han nästan dör (Men nu har jag bytt bett så ska se om jag kan hålla honom bättre då :))

Hur går det med din häst då? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Hur länge stod din häst innan du satte igång att skritta?
Min stod från mitten av augusti till början av december och tappade allt vad hull och muskler heter, men inte förrän sista veckorna - hon klarade sig ganska länge men nu är det en katastrof!!!:eek:
Vi har precis börjat lägga in några galoppfattningar/pass - alltså bara själva fattningen från skritt och kanske 3-4 steg och tillbaka till skritt. Vad jag förstår så är det ganska bra för muskelbyggnad med just fattningarna.
Travar gör vi - även på volt men stora då och hon känns kalasfin, men orkar naturligtvis inte bära sig som hon ska någon längre stund i taget. Har fått ovanan att slå med huvudet när det blir lite jobbigt att arbeta - det har hon aldrig gjort förut. Men det går säkert över när hon kommer igång.
Vi rider 45-60 min/pass och jag räknar med att hon ska kunna gå med min lilltjej på hennes lektioner om ca 5 veckor för de rider bara 45 min och skrittar och travar bara i lugnt tempo. Ung som vi gör redan nu.
Det känns ändå skönt att ha kommit igång med galoppen för då känns det iaf ett steg närmare att komma igång "på riktigt" om du förstår.
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Hur petig är du med att din häst går i korrekt form? Min har väldigt lätt för det i vanliga fall men nu orkar hon inte bära sig mer än kort-korta stunder, men samtidigt bygger de väl inte rätt muskler om de inte jobbar rätt???
Hur ser ett pass ut för er på ett ung.?
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

okeij.. Vi fick skritta i 20-30 min varje dag sen första vet besöket i augusti, han tappade en del men är fortfarande väl musklad :)
Vi jobbar med galoppfattningar en hel del också och mycket cavaletti bommar.

Jag är väl inte så jätte petig med visst vill jag att han ska gå på tygeln och spåra och så, men är nog petigast i skritten och ganska petig i traven, men galoppen brukar jag inte be honom om så mycket i än :D
När hade du tänkt att vara fullt igång? jag har nog tänkt mig till i början på aprill eller så. :D
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Vi fick börja skritta som ni typ 20 min/dag i början och sedan öka till en timme (helst 2 x 1 tim/dag sa vet. men det hade jag inte tid och ork till faktiskt...) innan vi började trava på rakt spår efter ca 6 veckor. Sedan har vi byggt på allt eftersom och nu är vi så pass långt komna att vi rider ca 1 timme för det mesta, skrittar fram noga (ca 10 min - en kvart i ganska bra "kliva-på-tempo"), travar först på raka spår och sedan lite stora volter. Hon känns helt OK. Har lagt in kanske 4-6 galoppfattningar på rakt spår (är bara ute efter själva fattningen) och ibland blir det lite längre än bara några steg för hon är väldigt pigg :bump: efter att inte ha fått galoppera på så länge. I galoppen känns hon helt UNDERBAR i formen, så det är svårt att hejda henne...
Har lagt ut några skrittbommar ibland och det tycker hon är kul.
Räknar med att hon ska vara i gång igen kanske i början/mitten av april (inte tävligskondition kanske, men hyfsat till husbehov så vi kan rida lite lättare träningar).
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Hur länge travar resp galopperar ni på rakt spår när ni sätter igång en häst som stått länge? Alltså hur länge innan ni börjar med stora böjda spår?
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Ni som sätter igång era hästar i skritt i några veckor, för att därefter lägga in kortare galoppsträckor. Varför tar ni galoppen innan traven? Är det jobbigare för dem att trava än att galoppera, eller? :) *nyfiken*
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Min lilltjej har stått 1,5 månad ungefär. Hon hade börjat sättas igång lite smått under hösten men var inte i full gång. Hon har minst 2 vilodagar i veckan. Så här har jag lagt upp mitt schema,är bara på vecka 2 ännu så det kommer kanske ändras något beroende på vad som händer.

V 1-4: Skritt 30-50 minuter, blandat asfalt/mjukare underlag/skogen. Bommar 1-2 ggr i veckan. Lägga in lite trav v 3, något pass i ridhuset vecka 4.

Sen är det bara att bygga vidare utifrån det, blir mycket skritt och skogen för henne i början. Hon behöver bygga upp kondition, muskler och smidighet innan jag börjar jobba henne mer på böjda spår i ridhus/paddock.
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Också nyfiken på det!!!
Alltså varför ni tar galoppen innan traven.
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

När börjar ni sitta ner i traven korta stunder?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 961
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp