Bukefalos 28 år!

Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Har du ersatt mycket av mjölkprodukterna med soja? En korsallergi till mjölkprotein är tyvärr sojaallergi, som t ex ger kräkningar som symptom.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Har du ersatt mycket av mjölkprodukterna med soja? En korsallergi till mjölkprotein är tyvärr sojaallergi, som t ex ger kräkningar som symptom.

Det är det jag är rädd för att det är. Dels eftersom det är som du säger att det ofta hänger ihop och dels eftersom soja är det jag inte ätit förr men äter nu.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Jag tycker uppriktigt sagt väldigt synd om dig:(

Sambon och jag har börjat misstänka att hans gamla mjölkallergi har blossat upp igen. Vi började fasa ut mjölk och såg direkt bättring i huden på honom, och så glömde han matlådan en dag och var tvungen att äta i personalrestaurangen. Direkt kom eksemen tillbaka...

Tänkte försöka undvika sojaprodukter så mycket det går just på grund av risken för korsallergi, inte det lättaste dock eftersom väldigt mycket av de produkter med fastare konsistens (ex "färskost") görs på soja. Verkar det som i alla fall, detta är lite nytt för mig!
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Jag har tur nog att jag aldrig tyckt om någon form av ost, så det slipper jag sakna :P Jag tycker synd om din sambo också, det är faktiskt väldigt skönt att ha en diagnos att stödja sig mot, att det är det här det är fel på.

*KL*
Idag var jag hos läkaren, det tog väl två minuter att förklara vad som är fel och att jag tror att det är sojaprotein som spökar, sju minuter för honom att läsa tidigare blodprov och skriva på datorn, tio minuter att vänta på labbet och en minut för blodprovet. Skönt, kan man säga. Läkaren rekommenderade mig att hålla mig ifrån sojaprodukter eftersom det är det jag tror är problemet.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Då drar vi igång igen... provet för sojaallergi visade negativt, men jag fortsatte ändå på sojafri diet och dom två gånger jag har fått i mig soja har jag blivit dålig. Dock har jag inte konstaterat förrän lite senare att det var soja i det jag åt.

MEN
Jag är dålig igen :( Trött, ingen ork över och magen ska vi inte ens prata om. Den här gången är jag dessutom livrädd. Tänk om det aldrig går över, eller om det hela tiden kommer komma nya saker att vara allergisk emot? Jag har dessutom inte gjort några fler förändringar i min kost (annat än att ta bort sojan igen) så jag har inte den blekaste aning om vad som är fel den här gången. Tänk om det inte ens är en allergi som spökar, utan något helt annat?
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Har ingen vidare tröst att ge mer än att jag lider med dig.

Har fått ett rejält skov med morbus crohn, jag är såå trött. Har blivit frusen, tappat vikt, kan inte längre äta laktos, gluten, godis, jäst, soja.. Tål inte längre att fodra hästarna. Blivit allergisk mot familjens hund som vi har haft i åtta år.. :(

Som jag önskar att en dag bli frisk. Igår har jag varit och tagit prover i två omgångar, nu väntar jag på att dom ska ringa och jag är näst intill livrädd för att dom ska säga att dom inte hittar något alls.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Ska bara säga att det kan ta upp till ett år för tarmluddet att komma tillbaka


/Kethets, som desperat ringer sin gamla barnläkare för att se vad blodprovet som togs en gång i tiden sa om gluten efter att ha haft fruktansvärt ont i magen ett tag. (lång mening?)
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Kom på idag när jag tog mina prover för celaki-utredning, har de kollat b12 på dig? De flesta (om inte alla) med odiagnostiserad glutenintolerans har b12-brist, som bla ger trötthet som symptom.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Jag vet inte, får kolla min journal imorgon. Men om det är tarmluddet som spökar borde jag väl inte få tillbaka alla symptom? Klådan (och utslag som är värre än vad jag haft förr), tappandet av extra mycket hår och tröttheten för att nämna några.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Min oläkarhet säger att det borde fortfarande vara bättre än innan så därför kan du slippa en del av symptomen?
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

KL
Den 1/11 var jag på nytt läkarbesök. Läkaren jag fick tid hos var jag till för ungefär ett år sedan, men han avslutade vår kontakt efter ett missförstånd gällande vilken tid som var bokad (för mig innebär "nästa torsdag" att det går en torsdag emellan, det gjorde det inte för honom). Han avslutade dessutom kontakten med ett brev med innebörden att han hade slut på idéer och eftersom jag missat vår tid var jag uppenbarligen inte intresserad av hans hjälp och skulle därmed inte få den i fortsättningen.
Genom hela besöket hade jag känslan av att han inte lyssnade på mig, dessutom avbröt han mig när jag pratade och avfärdade mina kliande utslag som finnar, knappt utan att ens titta på dom. Han undersökte mig överhuvudtaget ingenting, annat än att prata med mig. Gick därifrån ledsen och med en mor som var arg som ett bi, så det var inte heller jag som upplevde läkaren som jag beskrivit.

Igår tittade jag i min journal för att se anteckningarna från besöket och dom bevisade känslan av att han inte lyssnade på mig för fem öre.
"Pat träffade undertecknad för ett år sedan. Vi pratade då om tröttheten som hade funnits i 4 år vid det laget. Gjordes bl.a en CT hjärna som var u a. En hel del prover togs innan och efter. Det har efter detta kommit fram att hon har nedsatt tolerans för laktos men däremot enligt lab tål gluten. Pat tycker ändå nu att hon blir sämre när hon ätit gluteninnehållande produkter. Efter att hon började utesluta laktosinnehållande produkter så blev hon mycket bättre och detta höll i sig ungefär 4 månander innan ny försämring tillstötte. Misstänke sojaprodukter då henne mage reagerat på dessa. Sojaprov visar ingen överkänslighet. Ungefär där befinner hon sig idag. Har idag med sig sin mor som fyller i."
"Lång diskussion kring överkänsligheter, allergier och möjliga andra underliggande sjukdomar. Bedömer att pat är ganska väl utredd labmässigt. För säkerhetsskull kan man ju ta om sköldkörtelproverna då det är ganska fatalt att missa sådana och att huvudsymtomen är trötthet. Också motiverat att kontrollera tarmen lite noggrannare och även om CRP varit normalt så får pat lämna prov för kalprotektin i fall en låggradig inflammatorisk tarmsjukdom kan föreligga. Om detta är normalt så får man nog betrakta pat:s besvär som irriterad tarmsyndrom. Tröttheten är ju en subjektiv känsla och svårare att sätta adress på. Pat vill gärna ha kontakt med en dietist för att strukturera upp sitt matintag och hur hon ska tänka."

Jag nämnde inte min laktosöverkänslighet, eftersom det har en tendens att flytta fokus från min mjölkproteinallergi, som jag däremot pratade om. Just i termen mjölkproteinallergi, så att det inte på något sätt skulle kunna tolkas som mjölksocker. Trots det står det inte ett ljud om det i anteckningarna. Inte heller har jag ätit laktosfria mjölkprodukter och mått bättre, som han får det att låta, däremot har jag helt uteslutit mjölk och mjölkprodukter. Jag hoppas verkligen att framtida läkare inte läser detta och tror att jag kan äta laktosfria mjölkprodukter.
Står heller inte ett ord om det jag verkligen underströk, att även om blodprovet angående sojaallergin visade att jag tål soja har jag upplevt en klar förbättring utan sojaprodukter, inte heller att dom gånger jag fått i mig soja av misstag har jag reagerat väldigt negativt, med till exempel illamående.

Men vi får hoppas att han är något på spåret angående att det kan vara Crohns sjukdom eller Ulcerös colit, även om jag inte skulle gilla diagnosen så skulle det vara skönt med ett svar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
803
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 506
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 715
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp