Bukefalos 28 år!

Igen kontakt, med stressad häst

B

BluerainWaterdrop

Hej!
Jag har ett väldigt lättstressat flockbundet sto. Hon är väldigt lydig när det är andra hästar omkring, eller när alla hästarna är inne för kvällen. Men på dagen så blir hon helt knäpp...
Igår så skulle jag rida ut på dagen, man måste rida förbi en hage med tre avelsston, varav den ena är väldigt dominant. Då fick pållen totalflipp och hoppa rundor och bocka och stegra och blev väldigt uppstressad. Jag blev rädd (trillade av för ett tag sedan när hon gjorde samma sak, fast då barbacka och skadade mig så jag blev sängliggande i ett par veckor) och hoppade av. Men jag ville inte att hon skulle vinna helt så jag gick där fram och tillbaka men hon var så stressad så man inte fick någon kontakt med henne. Men tillslut gick det hyfsat, hon försökte iaf inte springa över mig:crazy:. då gick vi in i stallet men hon var fortfarande ganska stressad.
Jag har planerat att jag ska gå där fram och tillbaka till hon inser att det inte är farligt eller vad hon nu tror... Finns ngt annat jag kan göra?
Anledningen till att hon gör såhär TROR jag är att hon blir osäker på det dominanta stoet ( hon är själv ganska lågrang ) pluss att hon inte vill lämna gården och kompisarna. Har ni några andra ideer?
Hur hanterar man en såpass stressad häst? Förutom att vara lugn och konsekvent osv? Men tycker ju nästan lite synd om hästen som ska behöva bli så stressad.
Tacksam för alla råd jag kan få! För jag vill faktist kunna rida ut på dagen nu när det börjar bli vår!!:p:mad:
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

ta hjälp av någon som är duktig på hästhantering. Hitta strategier för hur du får kontakt med henne, framförallt måste hon ju bli trygg med dig vilket hon inte är nu och eftersom hon inte har någon egen inre trygghet söker hon sig panikartat till de andra hästarna.
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Nu har jag letat och har hittat några instruktörer som verkar intressanta, men det är ju inte alla som kommer ut och har privat lektioner, men jag har mejlat iaf. Jaa det är precis tryggheten jag vill att hon ska få, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra...
Sen ska jag tilllägga att hon är väldigt mkt bättre nu än när jag fick henne, något som också kan vara en anledning till beteendet är att hon gick med sin mamma och mormor tills hon var 5-6 och innan dess bara levt ett liv i hagen ungefär, så hon är änsålänge inte så världsvan:p
Sen är jag rätt säker på att hon kände min rädsla och det föstärkte det nog... Jag har en väldigt känslig liten häst! (och då menar jag inte att inte andra hästar inte känner rädsla men hon är verkligen enormt känslig)
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Du måste jobba med dig själv också - så att du kan vara stadig som en klippa i alla situationer. Jag föreslår att du ägnar massor av tid med hästen i situationer som du känner att du har kontroll över. Du kanske kan nöja dig med att leda hästen om det känns otryggt att sitta på när hon stissar!? Kan du inte få med dig någon annan lugn häst ut på dagtid?
Tänk också på att skynda långsamt - en lättstressad häst får man gå varligt fram med!
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Är du säker på att du slappnar av??

Jag var hel säker på att jag gjorde det, ändå blev hästen flumig och stressad.
Så en dag fick jag hjälp av en vän, hon sa slappna av så fort hästen visade symptom på att bli stressad, jag slappnade av och hästen blev lugn.
Idag har jag haft i tanken på att vara avslappnad- nästan seg då jag tränade honom. Hästen gick ju knappt framåt:p Lugn som en filbunke, somnade nästan haha.

Så tänk efter noga, ta ur stigbyglarna, då är det lättare att vara avslappnad. Tror mycket hänger på att du spänner dig lite.

Det är ju en del av allt du kan börja med.
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Usch, stackars dig. Hästar som gått utan att göra något i hage i flera år med morsan brukar ha problem med att lämna flocken och sådant. Var en valack som stod i stallet ett tag som hade gått enbart med morsan och inte var så mycket riden. Ryttaren kom sällan av gården med honom utan kamp och väl ute var han fruktansvärt tittig och besvärlig. Det krävs mycket kunskap och envishet för sådana hästar som inte fått lära sig från början.
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Jobba med att få din hästs förtroende! Det kommer att kräva massor med tid och tålamod, men det bästa med en flockbunden häst är att när du väl vinner hästens förtroende kommer hon följa dig genom eld och vatten och ALDRIG försöka sticka ifrån dig! :)
Att skaffa en riktigt bra instruktör som förstår sig på stressade hästar (och inte bara smäller på ett stångbett, för det funkar INTE på den här typen av häst) tycker jag låter väldigt bra!
Sen är det nog bra att jobba mycket från marken med hästen tills den känner sig riktigt trygg med dig. Gå gärna promenader med henne och gör ledarskapsövningar! :)
Blir hon så där stressad och "blockerad" är det en god idé att göra lite övningar, t.ex. flytta bakdel eller backa henne, så att du får hennes uppmärksamhet igen. Beröm henne inte när hon är i den sinnesstämningen eftersom det bara förstärker den, utan jobba med henne tills hon är lugn och avslappnad och DÅ ska hon ha MASSOR med beröm! :)
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Jo jag antar att jag själv också är en stor del av problemet men jag vet inte riktigt hur jag ska öva på att vara lugn när hon är så stressad antingen blir jag rädd eller irriterad.
Jag har övet idag, fast på kvällen för jag hann inte upp tidigare. Var då först på ridbanan och övade ''följa john'' halter, backa, flytta rumpan och framdel, trav -skritt- halt mm. Hon var lite okoncentrerad och skulle titta på annat ibland med då gjorde jag ett LÄTT ryck i grimman sen bad henne att tex backa, eller typ klappa med händerna så hon gav mig uppmärksamheten. till sist gick det bra även när hon var lös, fick hämta henne nån gång när hon hittade nått mer intressant;) Sen gick vi ut det gick jätte bra tills hon såg någonting långt borta då var det precis som man inte fick kontakt med henne igen. Då gjorde jag samma övningar som på ridbanan i typ en kvart tills hon lugna sig, sen gick vi hem när det gick bra...
Joo jag ska försöka rida med någon, men vissa av hästarna tror jag hon mest hade varit rädd för hehe
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

jo jag är ganska säker på att jag spänner mig! men ibland känns det inte som ett jag kan slappna av vad jag än gör:( man får väl öva öva öva öva!!!!:banana:
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Hade jag vetat att det var så hemskt som det va när jag fick hem henne så hade jag aldrig köpt henne! Första äret vet jag inte hur många gånger jag funderade på att slakta henne:angel::o
Kommer aldrig köpa en sådan häst igen:P men man har ju, och kommer lära sig otroligt mkt med henne. Fast det är inte rätt mot hästen att den inte får lära sig från början, tänk så mkt stress hon hade sluppit:cry:
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Hur vinner man förtroende då????:confused: Det är ju det jag vill men jag vet inte alls hur jag ska gå till väga för det känns som inget funkar, eller så vill jag bara att det ska gå så mkt fortare än vad sånt här gör...
Jag har tänkt skaffa en NH instruktör, men det är ju inte lätt att veta vilka som är bra och inte.. Den jag har hittat nu har gått utbildningen hos Jaana H (alla steg), då kan man ju hoppas att h*n kan lite:D
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

jo jag är ganska säker på att jag spänner mig! men ibland känns det inte som ett jag kan slappna av vad jag än gör:( man får väl öva öva öva öva!!!!:banana:

Jo men då får vi öva på samma sak :) Det är inte lätt, speciellt inte då man kanske inte litar på hästen till fullo, men man får helt enkelt försöka. Ha det i huvudet hela tiden. Avslappnad, avslappnad, avslappnad och avslappnad! Försöker få in det i ditt huvud nu;)
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Haha jaa det får vi:)
man blir väl helt psykad tillslut hehe:rofl:
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

haha, och sitter helt födjävligt på hästkraken så tränare skäller på en!
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

hej! jag har ett sto som är väldigt beroende av de andra hästarna. blir lätt stressad. hon vill gärna äta samma grässtrå som nån av dom andra, eller dela hö hög, gick dom inte med på detta så stog hon och tittade på allt annat istället för att äta, (jag lägger ut många högar) jag kontaktade en nh instruktör som har varit hemma och jobbat med oss. jag har aldrig arbetat på det sättet innan som dom gör, men blev helt stum över hur fort det gick att lösa vissa situationer. att en enda situation löser alla andra genom att jag har blivit bättre på att läsa min häst. vi har tränat mycket på stress hantering, och på att öka hennes självförtroende, helt värt att testa en person som är van att jobba ifrån marken.

nu har hon börjat gå upp i vikt och kan faktiskt välja en egen hög med hö att äta av. :angel: tillfällighet, ja kanske... eller det kanske har stärkt henne :rofl:
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Haha det lät nästan som hin häst ju:crazy:
Hon har väldigt lätt att gå ner i vikt så man får proppa i henne så mkt hon orkar iprincip.
Dock var hon värst när hon gick på lösdrift, det gick innte att hantera henne alls nästan:cry: Nu när hon står på stall är det mkt bättre, hon kräver lite rutiner för att inte stressa i sönder sig.
NH träning har jag iaf försökt att hålla på med de senaste åren, läst endel och så så jag lite koll iaf. Men den här hästen har inte gjort det lätt för mig, hoppas det hjälper med en tränare! För det SKA bli bra någon dag:angel:
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Tror oxå på en NH instruktör (som det så vackert kallas)
Mycket markarbete där du stärker din position som ledare o göra sånna övningar som du vet att hon reagerar på.

Absolut oxå stärka hennes självförtroende.

När du känner att du har bra kontroll på din position träna tex med presseningar, paraplyer, skramlande burkar mm o mycket beröm.
MEN det många gör är att klappa på hästen när den är upprest, spänd o stressad för att man tror att man lugnar ner den då. Men, det jag fått lära mig är att du då berömmer! det dåliga beteendet. De du i stället ska göra i detta tillstånd är att vara lugn, tyst, inte röra hästen förränn hästen går fram eller sänker huvudet eller på annat vis visar att den släppt "taget" om det som den ansåg var fara. Hängde du med?
En del tycker att det är ok att hästen går fram (för att man vill ha framåt tänket) men vissa tycker inte att hästen ens ska flytta sig förrän ryttare/ledaren gör ett komando. Den kanske du får känna dig fram vilken som passar dig bäst i din filosofi.

En annan sak som jag tagit till mig är, att känsliga alt unghästar, ska man inte hela tiden hålla på att säga nej, tillrättavisa varje steg utan mer fokusera på det som är bra. (finns givetvis en gräns därav ta hjälp av tränare) Det är så lätt att det blir en massa nejnej nej o hästen bara bråkar mer o sätter sig på tvären. Detta är givetvis svårt men det finns tekniker inom western (säkert inom fler men är det närmsta jag kom på nu) där man fokuserar mer på positivt o avleder det negativa.

Om du vill, kan jag PM dig en email adress till en western-snubbe som jag själv har dvd filmer av. Det har hjälpt mig otroligt mkt i min handtering med unghäst o känsliga hästar. Har även sett clinics med denna mannen.
 
Sv: Igen kontakt, med stressad häst

Det har ju hänt några gånger att man klappar när hon blir stressad osv. men någonstans tror jag att det kan vara för att jag vill lugna mig själv. Men jag förstår precis vad du menar , ska tänka på det när jag tränar med henne! Man får väl klappa på sig själv istället så man behåller lugnet:idea:
Jo det blir ingen rolig träning när det bara är nej, nej,nej helatiden men vad gör man just den stunden när allting bara är nej ,nej? Givetvis får hon beröm så fort hon är duktig, men tills dess? Iofs så är det väl inga hemska tillrättavisningar jag gör utan mest försöka få henne att tänka på annat, tex backa mm. annars kan jag inte komma på något annat man kan göra för att avleda när hon stressar. Har du någon bra idé?

Jag vill jättegärna ha PM om vem gubben är!!!:bump:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 504
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 466
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp